Οι υψηλές τιμές πετρελαίου πλήττουν την οικονομική ανάπτυξη στην Ασία και τις ΗΠΑ, όμως ο μεγαλύτερος αντίκτυπος αναμένεται να γίνει αισθητός στην Ευρώπη, καθώς το υψηλό ενεργειακό κόστος υπονομεύει την ήδη εξασθενημένη ανάπτυξη και συγκρατεί την ανάκαμψη στην περιοχή. Με βάση τα περισσότερα οικονομικά μοντέλα, η ανάπτυξη στην Ευρώπη θα επιβραδυνθεί, εάν οι τιμές πετρελαίου δεν υποχωρήσουν κοντά στα 30 δολάρια το βαρέλι τους προσεχείς μήνες - εξέλιξη που οι αγορές προθεσμιακών συμβολαίων σε πετρέλαιο δεν πιστεύουν ότι θα συμβεί. Πολλοί οικονομολόγοι είχαν πιστέψει ότι η Ευρώπη είναι άτρωτη στις κρίσεις που προκαλούν οι υψηλές τιμές πετρελαίου, επειδή η κατανάλωσή της σε πετρέλαιο είναι μικρότερη από αυτή των ΗΠΑ και οι φόροι εκπροσωπούν μεγαλύτερο ποσοστό επί των ήδη υψηλών τιμών καυσίμων. Ομως, οι ανησυχίες τους έχουν τώρα μετατοπιστεί από τον πληθωρισμό, όπου οι επιπτώσεις αναμένεται να είναι μικρές, στην ανάπτυξη, όπου ο αντίκτυπος πιστεύεται ότι θα είναι μεγαλύτερος. Και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) ενέτεινε τις ανησυχίες της την προηγούμενη εβδομάδα για την οικονομική ανάπτυξη της Ευρωζώνης. Η εξάρτηση της Ευρωζώνης από τις εισαγωγές πετρελαίου έρχεται να προστεθεί λοιπόν στην ήδη εξασθενημένη οικονομική της ανάπτυξη. Αν και η Νορβηγία και η Βρετανία - καμία από τις δύο δεν είναι μέλος του ευρώ - έχουν μεγάλες ενεργειακές βιομηχανίες, οι χώρες της Ευρωζώνης στερούνται μεγάλης πετρελαϊκής βιομηχανίας. Κατά συνέπεια, η οικονομία της Ευρωζώνης είναι πιο ευάλωτη στις υψηλότερες τιμές πετρελαίου απ' ό,τι οι οικονομίες των ΗΠΑ και των περισσοτέρων χωρών της Ασίας. Σύμφωνα με τη Barclays Capital, κάθε αύξηση 10 δολαρίων της τιμής πετρελαίου ανά βαρέλι θα μπορούσε να αφαιρέσει 0,87% από το ΑΕΠ της Ευρωζώνης. Στις ΗΠΑ, ο αντίκτυπος θα περιοριζόταν στο 0,44% του ΑΕΠ. Ωστόσο, ο τελικός αντίκτυπος των τιμών πετρελαίου στην Ευρώπη θα μπορούσε να είναι πολύ πιο ήπιος εάν οι παραγωγοί πετρελαίου, όπως η Ρωσία και χώρες της Μέσης Ανατολής, χρησιμοποιήσουν τα κέρδη τους από τις υψηλότερες τιμές για την εισαγωγή περισσότερων αγαθών. (Από τη Ναυτεμπορική, 20/10/04)