Η οικονομική κρίση δεν έχει αφήσει ανεπηρρέαστη την αυτοκινητοβιομηχανία και δη την ευρωπαϊκή η οποία αναζητά μια πανευρωπαϊκή λύση για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητά της που μαστίζει τον κλάδο και κατατρώει τα κέρδη της αφήνοντάς την ευάλωτη στους ανταγωνιστές του εξωτερικού

Η οικονομική κρίση δεν έχει αφήσει ανεπηρρέαστη την αυτοκινητοβιομηχανία και δη την ευρωπαϊκή η οποία αναζητά μια πανευρωπαϊκή λύση για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητά της που μαστίζει τον κλάδο και κατατρώει τα κέρδη της αφήνοντάς την ευάλωτη στους ανταγωνιστές του εξωτερικού.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ACEA η παραγωγική δυνατότητα των ευρωπαϊκών εργοστασίων το 2011 ξεπέρασε τα 15 εκατ. οχήματα ενώ από αυτά στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου διατέθηκαν μόλις 13 εκατ. δημιουργώντας ένα πλεόνασμα 2 εκατ. οχημάτων!

Οσον αφορά στα προηγούμενα χρόνια η καλύτερη επίδοση μεταξύ παραγωγής και διάθεσης καταγράφηκε το 2009 καθώς κατασκευάστηκαν 13,9 εκατ. οχήματα και διατέθηκαν 13,6 εκατ. ΙΧ.

Αντίστοιχα η χειρότερη περίοδος για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία καταγράφηκε το 2008 καθώς τότε κατασκευάστηκαν σχεδόν 16 εκατ. οχήματα και διατέθηκαν στην αγορά μόλις 13,5 εκατ. ΙΧ δημιουργώντας πλεονάζουσα παραγωγή κατά 2,3 εκατ. οχήματα.

Παράλληλα οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης πέραν της πλεονάζουσας παραγωγής και τις ανταγωνιστικές τιμές κατασκευαστών εκτός Ευρώπης σε μια χρονική στιγμή όπου οι εγχώριοι καταναλωτές έχουν κυριολεκτικά καταπνιγεί από μέτρα λιτότητας.

Μάλιστα όπως έχουν αναφέρει στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας η συμφωνία ελεύθερου εμπορίου που τέθηκε σε ισχύ από τον περασμένο Ιούλιο μεταξύ ΕΕ και Νότιας Κορέας έδωσε μια ώθηση στις πωλήσεις των αυτοκινήτων από Κορέα “χτυπώντας” την εσωτερική παραγωγή ακόμη περισσότερο. Παράλληλα η εν λόγω συμφωνία δεν οφέλησε καθόλου την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία μέσω εξαγωγών καθώς η Νότια Κορέα εξήγαγε στην ΕΕ περίπου 440.000 αυτοκίνητα και εισήγαγε από την Γηραιά Ηπειρο μόλις 78.000 οχήματα.

Παράλληλα τα μέλη του ACEA κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου στην ΕΕ για πιθανές επερχόμενες συνομιλίες ελεύθερου εμπορίου με την Ινδία αλλά και την Ιαπωνία που αν επιτευχθούν θα οδηγήσουν σε λουκέτο δεκάδες εργοστάσια στην Ευρώπη και θα χαθούν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Οπως ανέφερε και ο γ.γ. του ACEA κ. Ιβάν Χόντακ στην πρόσφατη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου στη Γενεύη χαρακτηριστικά: “Χρειαζόμαστε μια πανευρωπαϊκή λύση, αλλά δεν εύκολο...”.

Πάντως αναλυτές του κλάδου ανέφεραν στην Γενεύη επίσης για το θέμα της υπερπαραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη πως: “Εάν η ΕΕ μπορεί να το κάνει για την Ελλάδα, μπορούν να το κάνουν για την αυτοκινητοβιομηχανία.”.

Τα μερίδια πωλήσεων

Το 2011 αποτέλεσε ακόμη μία εξαιρετική χρονιά για τις πωλήσεις του ομίλου VW με 3 εκατ. οχήματα και 23,2% μερίδιο στην αγορά. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε ο όμιλος PSA (Peugeot-Citroen) με 1,6 εκατ. μονάδες και 12,5% ενώ την τρίτη θέση βρέθηκε ο όμιλος Renault (Renault-Dacia) με 1,2 εκατ. οχήματα και 9,7% Στη συνέχεια ακολουθούν η GM (Opel, Chevrolet, Vauxhall) με 1,1 εκατ. ΙΧ και 8,7%, η Ford με 1 εκατ. οχήματα και 8%, ο όμιλος Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Jeep) με 928.390 ΙΧ και 7,1%, η BMW (BMW-Mini) με 780.981 και 6%, η Daimler (Mercedes, Smart) με 652.790 ΙΧ και 5%, η Toyota (Toyota, Lexus) με 523.418 οχήματα και 4%, η Nissan με 3,4% (443.300) , Hyundai με 2,9% (382.255), η ΚΙΑ με 1,9% (286.792), η Volvo με 1,8 (234.613), κ.ά.

Τα εργοστάσια στην Ευρώπη

Η παραγωγή των αυτοκινήτων στην Ευρώπη πραγματοποιείται σε 17 χώρες οι οποίες περιλαμβάνουν την Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία και Μεγάλη Βρετανία.

Στις παραπάνω χώρες κατασκευάζονται όχι μόνο ευρωπαϊκά αυτοκίνητα αλλά και άλλες μάρκες με έδρα τις ΗΠΑ, Ιαπωνία, κ.ά.

Την πρώτη θέση σε επίπεδο παραγωγής διατηρεί η Γερμανία με πολύ μεγάλη διαφορά από τις υπόλοιπες χώρες με 5,5 εκατ. οχήματα το 2010, 4,9 εκατ. το 2009 και 5,5 εκατ. ΙΧ το 2008.

Στην δεύτερη θέση βρίσκεται η Γαλλία με 1,9 εκατ. ΙΧ το 2010, 1,8 εκατ. το 2009 και 2,1 εκατ. ΙΧ το 2008. Σε απόσταση αναπνοής στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ισπανία με την παραγωγή 1,9 εκατ. ΙΧ το 2010, 1,8 εκατ. το 2009 και 1,9 εκατ. ΙΧ το 2008. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση που καταγράφει η Τσεχία η οποία το 2010 εισήλθε στο club των ισχυρών καθώς η παραγωγή ΙΧ ξεπέρασε το 1 εκατ. οχήματα.

Συμμαχίες και ανησυχίες...

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει μερικά εργαλεία σε κοινοτικό επίπεδο που μπορούν να βοηθήσουν να αντιμετωπίσει το πρόβλημα πλεονάζουσας παραγωγής της Ευρώπης και ενώ η ACEA μπορεί να θέλουν μια συντονισμένη προσέγγιση, οι εθνικές κυβερνήσεις είναι απρόθυμες να εκχωρήσουν τον έλεγχο των εν λόγω βασικό πολιτικό ζήτημα.

Στέλεχος βρετανικών επιχειρήσεων τόνισε στη Γενεύη πως απειλούνται με λουκέτα εργοστάσια παραγωγής πράγμα που σημαίνει απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας. Ωστόσο ανακοίνωσε και την πρόθεση της Nissan να κατασκευάσει ένα μικρό μοντέλο της στο Sunderland.

Στη Γαλλία η πρόσφατη συμμαχία μεταξύ GM και PSA αναδεικνύει το πρόβλημα της πλεονάζουσαν παραγωγής και ήδη τα σωματεία εργαζομένων έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους για μαζικές απολύσεις. Ωστόσο η GM ανακοίνωσε ότι οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν λάβει ακόμη τις τελικές αποφάσεις τους σχετικά με τις τοποθεσίες παραγωγής αλλά η συμμαχία δεν προτίθενται να κλείσει καμία από τις εγκαταστάσεις παραγωγής.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 12/03/2012)