Στο πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους, το αργό πετρέλαιο από τα βάθη της Κασπίας Θάλασσας θα διοχετεύεται στο τουρκικό λιμάνι Τσεϊχάν μέσω αγωγού, η λειτουργία του οποίου ελέγχεται από κοινοπραξία με επικεφαλής την ΒΡ. Η λειτουργία του αγωγού θα σηματοδοτήσει το τέλος προσπαθειών 15 χρόνων από το Δυτικό κεφάλαιο, την τεχνολογία και τη διπλωματία για τη μεταφορά πετρελαίου από το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν στο διψασμένο για ενέργεια κόσμο. Ομως, η πολυαναμενόμενη έναρξη των εξαγωγών πετρελαίου από την Κασπία Θάλασσα δεν πρόκειται να συμβάλει σημαντικά στη συγκράτηση των τιμών πετρελαίου σε βραχυπρόθεσμα πλαίσια. Σε αντίθεση με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες, το πετρέλαιο της Κασπίας δεν πρόκειται να χαλαρώσει ποτέ το σφικτό κλοιό στον οποίο κρατούν τις καταναλώτριες χώρες του πλανήτη οι πετρελαϊκοί γίγαντες Σαουδική Αραβία και άλλες χώρες του Κόλπου. Μέχρι το 2015, η συνολική παραγωγή πετρελαίου της Κασπίας θα αυξηθεί περίπου κατά 2 εκ. βαρέλια ημερησίως, σχεδόν στο διπλάσιο της σημερινής παραγωγής. Η παραγωγή όμως αυτή είναι πολύ μικρή συγκρινόμενη με τις προβλέψεις ότι ο ΟΠΕΚ χρειάζεται να αυξήσει την παραγωγή την ίδια περίοδο στα 45 εκ. βαρέλια την ημέρα από τα σημερινά 30 εκ. βαρέλια, προκειμένου να καλύψει την παγκόσμια ζήτηση. Με βάση τις προβλέψεις αυτές, η παραγωγή της Κασπίας κυμαίνεται στα ίδια σχεδόν επίπεδα με αυτή της Λιβύης, ενώ αντιστοιχεί περίπου στο ήμισυ των αποθεμάτων της Βενεζουέλας. Βεβαίως, εξακολουθεί να υπάρχει αρκετό πετρέλαιο, όμως μετά δυσκολίας θυμίζει τις καλές εκείνες εποχές της δεκαετίας του 1990, όταν οι χώρες της Κασπίας που μόλις τότε είχαν κερδίσει την ανεξαρτησία τους ζητούσαν απεγνωσμένα επενδύσεις από τη Δύση για να στηρίξουν τις οικονομίες τους και την προστασία των ΗΠΑ για να παραμείνουν ανεξάρτητες από τη Ρωσία. Πιο συγκεκριμένα, η συνολική ροή αργού της Κασπίας θα αυξηθεί κατά 190.000 βαρέλια ημερησίως, στα 2,16 εκ. βαρέλια την ημέρα το 2005, ποσότητα που θα μπορούσε να καλύψει το 2,5% της αναμενόμενης παγκόσμιας ζήτησης. Βεβαίως, αυτό θα προσφέρει κάποιο βαθμό ανακούφισης σε μία περίοδο που οι τιμές πετρελαίου έχουν εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα ύψη. (Από τη Ναυτεμπορική, 23/10/04)