Το ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τις αερογραμμές αποτελεί «διακόπτη των διαπραγματεύσεων» για την παγκόσμια κλιματική αλλαγή, επισημαίνει η υπουργός περιβάλλοντος της Ινδίας Jayanthi Natarajan.

Το ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τις αερογραμμές αποτελεί «διακόπτη των διαπραγματεύσεων» για την παγκόσμια κλιματική αλλαγή, επισημαίνει η υπουργός περιβάλλοντος της Ινδίας  Jayanthi Natarajan.

Η Ινδία ανακοίνωσε και επίσημα χθες (11 Απριλίου) ότι θα απαγορεύσει στις αερογραμμές της να συμμετάσχουν στο ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών.

«Για το υπουργείο περιβάλλοντος, για μένα, πρόκειται για διακοπή των διαπραγματεύσεων διότι απλά δεν μπορείς να το φέρεις κάτι τέτοιο στο διάλογο για την κλιματική αλλαγή και να μεταμφιέσεις μονομερή εμπορικά μέτρα υπό τον μανδύα της κλιματικής αλλαγής», είπε ηJayanthiNatarajan.

«Πιστεύω ακράδαντα ότι όσον αφορά στις συζητήσεις για την κλιματική αλλαγή, είναι απαράδεκτο».

Η υπουργός εκπροσωπεί την Ινδία στις συζητήσεις για την κλιματική αλλαγή. Ωστόσο δεν είναι σαφές εάν τα σχόλιά της αντανακλούν την κυβερνητική πολιτική της Ινδίας.

Εκπρόσωπος της Επιτροπής τόνισε ότι η ΕΕ επιθυμεί να μειώσει τις εκπομπές ταχύτερα και πιο βαθιά από ό ,τι τα αναπτυσσόμενα κράτη, όπως η Ινδία- που είναι η τρίτη χώρα σε εκπομπές άνθρακα μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ.

«Ζητήθηκε από την ΕΕ να μειώσει τις εκπομπές περισσότερο και ταχύτερα από τις αναπτυσσόμενες χώρες. Είμαστε χαρούμενοι να το κάνουμε αυτό», είπε οIsaacValero-Ladron, εκπρόσωπος της Επιτροπής στην κλιματική αλλαγή.

«Δε βλέπω το λόγο γιατί αυτό θα πρέπει να είναι διακοπή των διαπραγματεύσεων εάν και οι δύο πλευρές μοιράζονται τον ίδιο στόχο, που είναι η μείωση των παγκόσμιων εκπομπών».

Οι αερογραμμές που δε θα συμμορφωθούν με το ευρωπαϊκό δίκαιο θα έρθουν αντιμέτωπες με πρόστιμο 100¤ για κάθε τόνο CO2 που εκπέμπεται, και για τον οποίο δεν έχουν λάβει άδειες. Στην περίπτωση των μόνιμων παραβατών, η ΕΕ θα μπορεί να τους απαγορέψει τη χρήση των αεροδρομίων της.

Το κόστος της συμμόρφωσης από την άλλη, είναι σημαντικό μικρότερο, περίπου 2¤ ανά επιβάτη για μια πτήση, πχ από τον Πεκίνο στην Φρανκφούρτη, κάτι το οποίο μπορεί να μεταφερθεί στα αεροπορικά εισιτήρια.

Ωστόσο οι κριτικές τονίζουν ότι ανησυχούν για το «εξωεδαφικό πεδίο» του ευρωπαϊκού νόμου, που άδικα χρεώνει τις μη ευρωπαϊκές αερογραμμές, αναγκάζοντάς τες να πληρώνουν για ολόκληρη τη διαδρομή και όχι μόνο για το ευρωπαϊκό κομμάτι του ταξιδιού.

Η Επιτροπή από την άλλη, ισχυρίζεται ότι αναγκάστηκε να υποχρεώσει όλες τιςαερογραμμές να πληρώσουν, ύστερα από την αποτυχία πάνω από 10 χρόνια διαπραγματεύσεων στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ, να βρεθεί μια κοινή παγκόσμια λύση στο θέμα.

Στο μεταξύ το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σε απόφασή του τον Δεκέμβριο, τόνισε ότι ο εν λόγω ευρωπαϊκός νόμος είναι συμβατός με το διεθνές δίκαιο.