Τουλάχιστον έναν χρόνο θα καθυστερήσει η απελευθέρωση της κίνησης πετρελαιοκίνητων I.X. στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Παρά τις γενικευμένες πιέσεις από την πλευρά της αυτοκινητοβιομηχανίας και των εισαγωγέων, το ΥΠΕΧΩΔΕ ξεκαθαρίζει ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να προηγηθούν οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Όπως επισημαίνουν στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ «δεν έχει υποβληθεί κανένα σχετικό αίτημα από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας». H απελευθέρωση της κίνησης πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην Αθήνα θεωρείται ιδιαίτερα σύνθετη υπόθεση καθώς - σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες - οι εκπεμπόμενοι ρύποι εκτιμάται ότι θα αυξήσουν τις ήδη υψηλές συγκεντρώσεις των αιωρούμενων σωματιδίων (pm10) στην ατμόσφαιρα. Όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα - όπως και άλλες ευρωπαϊκές χώρες - θα πρέπει μέχρι το 2006 να λάβει μέτρα μείωσης των αιωρούμενων σωματιδίων. Το θέμα της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη άνοιξε ξανά το περασμένο καλοκαίρι με μια δήλωση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Γιώργου Αλογοσκούφη, σύμφωνα με την οποία η κυβέρνηση εξετάζει το ζήτημα της απελευθέρωσης τής πετρελαιοκίνησης στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης που ετοιμάζει. Ωστόσο και ο κ. Αλογοσκούφης είχε επισημάνει ότι θα ελεγχθεί πρωτίστως η επιβάρυνση που θα έχει μια τέτοια κίνηση στο περιβάλλον, προτού ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση. Αιτία η ρύπανση H απαγόρευση της χρήσης του πετρελαίου από επιβατικά I.X. σε Αθήνα Θεσσαλονίκη άρχισε στις αρχές της δεκαετίας του 1980, λόγω της αυξημένης ρύπανσης του περιβάλλοντος και κυρίως της παραγωγής μαύρου καπνού και της απελευθέρωσης σωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Τα στοιχεία εκείνα επέβαλαν τον δραστικό περιορισμό της χρήσης του πετρελαίου ως καυσίμου σε ελαφρά οχήματα (I.X.). Έτσι, η πετρελαιοκίνηση στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη είναι ελεύθερη μόνο για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα (ταξί, ελαφρά και βαρέα φορτηγά και λεωφορεία). Οι εισαγωγείς αυτοκινήτων, οι οποίοι πιέζουν εδώ και χρόνια για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης, υποστηρίζουν ότι τα σύγχρονης τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα πληρούν πλέον τα πιο αυστηρά όρια εκπομπής ρύπων που οι αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές έχουν ορίσει και δεν υπάρχει λόγος περιορισμού της κυκλοφορίας τους στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα υποστηρίζουν ότι ειδικά την τελευταία πενταετία, οι κινητήρες πετρελαίου βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των τμημάτων έρευνας και εξέλιξης των αυτοκινητοβιομηχανιών, προκειμένου να αναπτυχθούν στο έπακρο οι δυνατότητές τους σε σχέση και με το περιβάλλον. «Έχουν βελτιωθεί» Οι βασικές τεχνολογικές καινοτομίες με τις οποίες ασχολούνται οι αυτοκινητοβιομηχανίες όσον αφορά την εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων - σύμφωνα πάντα με τους αντιπροσώπους τους - είναι η βελτίωση των μηχανισμών συνδυασμού του καυσίμου και του αέρα, η βελτίωση των συστημάτων ψεκασμού, η υιοθέτηση συστημάτων επεξεργασίας των καυσαερίων και η χρήση εξελιγμένων καυσίμων. Όλα αυτά - υποστηρίζουν οι εισαγωγείς αυτοκινήτων - έγιναν για τον περιορισμό των ρύπων και τη συμμόρφωση με τα όρια της οδηγίας Euro IV, η οποία θα ισχύει από τον Ιανουάριο του 2006. Αναφέρουν δε ότι το μειονέκτημα της παραγωγής μαύρου καπνού και έκλυσης σωματιδίων έχει επίσης αντιμετωπιστεί με τα νέας γενιάς φίλτρα κατακράτησης σωματιδίων. Οι ντιζελοκινητήρες νέας τεχνολογίας, που θα χρησιμοποιούνται υποχρεωτικά από το 2006, απαιτούν δαπανηρές επενδύσεις σε τεχνική υποδομή και εκπαίδευση προσωπικού. Γιαυτό και οι εισαγωγείς δείχνουν απρόθυμοι να επενδύσουν στην υπάρχουσα τεχνολογία ντιζελοκινητήρων, αφού θα ισχύσει μόνον για έναν χρόνο και προσβλέπουν μία και καλή πλέον στην οριστική λύση του προβλήματος το 2006. ΟΧΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ Ψάχνουν κίνητρα για τα σαραβαλάκια TO ΜΟΝΑΔΙΚΟ μέτρο για το I.X. που προγραμματίζει να εξετάσει ούτως ή άλλως η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ από τις αρχές του 2005, είναι τι είδους κίνητρα θα μπορούσαν να δοθούν στους ιδιοκτήτες των 50.000 εγκαταλελειμμένων, ώστε να τα αποσύρουν από τους δρόμους. Κι αυτά τα κίνητρα δεν θα είναι σε καμιά περίπτωση οικονομικά, αφού όπως τονίζουν από το υπουργείο, δεν υπάρχουν χρήματα για την υλοποίηση ενός τέτοιου μέτρου. «Όταν λέμε κίνητρα απόσυρσης, σε καμιά περίπτωση δεν εννοούμε το παλαιότερο και ιδιαίτερα επιτυχημένο μέτρο χάρη στο οποίο ανανεώθηκε το σύνολο του στόλου των οχημάτων στην Αθήνα, αλλά μόνο τη διευκόλυνση των ιδιοκτητών οι οποίοι διατηρούν ένα σαραβαλάκι με πινακίδες στον δρόμο» υπογραμμίζει το ίδιο στέλεχος. Έρευνα δείχνει πως εκπέμπουν περισσότερους ρύπους ΣΤΑ ΣΥΡΤΑΡΙΑ του υπουργείου Μεταφορών υπάρχει έρευνα, της οποίας τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πετρελαιοκινητήρες στην Ελλάδα εξακολουθούν να εκπέμπουν περισσότερους ρύπους. Αυτή ακριβώς η έρευνα είναι που δημιουργεί αναστολές στην κυβέρνηση για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης. Από την πλευρά της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) υποστηρίζει ότι η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Σύμφωνα με τους δικούς τους υπολογισμούς, η ελεύθερη κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων I.X. επιβατικών αυτοκινήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα μειώσει τους ρύπους κατά 25% και την κατανάλωση καυσίμων κατά 30%. Όσον αφορά τη νόθευση του πετρελαίου κίνησης, οι εκπρόσωποι της ΟΒΕ αναγνωρίζουν ότι αυτή μπορεί να γίνει με ναυτιλιακό πετρέλαιο ή με πετρέλαιο θέρμανσης. Για να αποφευχθεί αυτό, επισημαίνουν, παράλληλα με την απόφαση για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης θα πρέπει να ληφθεί και απόφαση για ενιαία τιμή στο πετρέλαιο κίνησης, θέρμανσης και το αγροτικό. (Από τα Νέα, 22/11/04)