Αποφασισμένη να αποκτήσει μερίδιο στον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος θα μεταφέρει αζερικό φυσικό αέριο προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδος και Αλβανίας είναι η ΒΡ. Αυτό δήλωσε σε συνέντευξή του στο DowJones Newswire ο Al Cook, αντιπρόεδρος του βρετανικού πετρελαϊκού κολοσσού, υπεύθυνος για την ανάπτυξη του πεδίου Σαχ Ντενίζ 2, στο οποίο συμμετέχει η ΒΡ

Αποφασισμένη να αποκτήσει μερίδιο στον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος θα μεταφέρει αζερικό φυσικό αέριο προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδος και Αλβανίας είναι η ΒΡ. Αυτό δήλωσε σε συνέντευξή του στο DowJones Newswire ο Al Cook, αντιπρόεδρος του βρετανικού πετρελαϊκού κολοσσού, υπεύθυνος για την ανάπτυξη του πεδίου Σαχ Ντενίζ 2, στο οποίο συμμετέχει η ΒΡ.

Επίσης, ο Cook αποκάλυψε, στην ίδια συνέντευξη, ότι η ΒΡ βρίσκεται αυτή την εποχή σε διαπραγματεύσεις για απόκτηση μεριδίου και στον ΤΑΝΑΡ, (Trans Anatolian Pipeline), ο οποίος θα διασχίζει την Τουρκία μεταφέροντας αζερικό αέριο προς τα ευρωπαϊκά της σύνορα. Οι δηλώσεις αυτές είναι ενδεικτικές των προθέσεων της ΒΡ να διασφαλίσει τον έλεγχο του Σαχ Ντενίζ 2, από την πηγή του φυσικού αερίου μέχρι τον τελικό καταναλωτή και να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της. Κι αυτό παρ’ ότι, αν υλοποιηθούν οι δύο αυτές κινήσεις, το κόστος για την ΒΡ αυξάνεται κατά 25%.

«Η ΒΡ έχει ολοκληρώσει τις κατ’ αρχήν διαπραγματεύσεις για συμμετοχή στον ΤΑΡ και για να συνεισφέρει στην εξεύρεση χρηματοδότησης βραχυπρόθεσμα», δήλωσε στην ίδια συνέντευξη ο Cook. Ως προς το ύψος του μεριδίου του αγωγού που θα αγοράσει η ΒΡ, ο Cook αρκέστηκε να πει ότι θα είναι «ουσιαστικό», αρνούμενος να το προσδιορίσει επακριβώς.

Οι δηλώσεις Cook εκτιμάται ότι δίνουν μία σαφέστερη εικόνα των εξελίξεων στον «Νότιο Διάδρομο», την οδό φυσικού αερίου που έχει σχεδιάσει η Ε.Ε. με στόχο την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. Το κορυφαίο στέλεχος της ΒΡ τόνισε, επίσης, ότι η απόφαση της εταιρείας να επενδύσει στον ΤΑΡ πηγάζει εν μέρει «από τις μεταβαλλόμενες ρυθμιστικές και οικονομικές προοπτικές» της Ιταλίας, όπου, πλέον, επικρατούν καλύτερες συνθήκες για επενδύσεις – σημάδι αισιοδοξίας σε μία περίοδο πτώσης των άμεσων ξένων επενδύσεων στην χώρα λόγω κρίσης.

Εξάλλου, η κρατική ιταλική Εnel έχει εκδηλώσει και εκείνη ενδιαφέρον για συμμετοχή στον ΤΑΡ, κίνηση που αν ευοδωθεί, θα σηματοδοτήσει την ισχυρή δέσμευση της Ιταλίας στο πρότζεκτ του εν λόγω αγωγού.

«Θα δείξουμε ότι θέλουμε πολύ σοβαρά να πετύχουμε», είπε το στέλεχος της ΒΡ, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι η απόφαση της βρετανικής πετρελαϊκής να επενδύσει στον ΤΑΡ δεν προκαταλαμβάνει την τελική απόφαση για το ποιος αγωγός θα υπερισχύσει στον διαγωνισμό για το φυσικό αέριο του Σαχ Ντενίζ 2, στην κοινοπραξία του οποίου συμμετέχει η ΒΡ. «Πιο πολύ αντανακλά την επιτάχυνση που αποκτά ο ΤΑΡ». Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι δεδομένου ότι η συνολική επένδυση στο Σαχ Ντενίζ 2 μπορεί να κοστίσει ως και 40 δις δολ., αξίζει να επενδύσει κανείς σε περισσότερα πρότζεκτ για να κρατήσει ανοικτές τις επιλογές του.

Για τον ΤΑΝΑΡ, ο Cook δήλωσε ότι οι διαπραγματεύσεις για απόκτηση μεριδίου βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένει να υπογράψει συμφωνία στους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με τον ίδιο η κατασκευή ενός αγωγού μεγαλύτερης δυναμικότητας για την μεταφορά του αζερικού αερίου μέσω Τουρκίας αύξησε το προβλεπόμενο κόστος από 20 σε 25 δις δολ. Μάλιστα, τόνισε ότι η κατασκευή ενός τέτοιου αγωγού θα είναι το πρώτο μεγάλο κομμάτι του «Νοτίου Διαδρόμου».

Η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ θα αποφασίσει αυτή την εβδομάδα ανάμεσα στον SEEP, το οποίο στηρίζει η ΒΡ, και τον Nabucco West, ενώ σε έναν χρόνο αναμένεται η τελική επιλογή για το ποια όδευση θα ακολουθήσει το φυσικό αέριο του Σαχ Ντενίζ.