Ένα φιλόδοξο σχέδιο θέτει σε εφαρμογή η κρατική Sonatrach της Αλγερίας, προτείνοντας να μεταφέρει φυσικό αέριο προς την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, μέσω του αγωγού ITGI. Η εταιρεία σκοπεύει να εκμεταλλευτεί την δυνατότητα αντίστροφης ροής του αγωγού IGI Poseidon και με τον τρόπο αυτό να δώσει νέα πνοή στο όλο έργο, το οποίο είχε βαλτώσει μετά την απόρριψή του από την πλευρά της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ τον περασμένο Μάρτιο.

Ένα φιλόδοξο σχέδιο θέτει σε εφαρμογή η κρατική Sonatrach της Αλγερίας, προτείνοντας να μεταφέρει φυσικό αέριο προς την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, μέσω του αγωγού ITGI. Η εταιρεία σκοπεύει να εκμεταλλευτεί την δυνατότητα αντίστροφης ροής του αγωγού IGI Poseidon και με τον τρόπο αυτό να δώσει νέα πνοή στο όλο έργο, το οποίο είχε βαλτώσει μετά την απόρριψή του από την πλευρά της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ τον περασμένο Μάρτιο.

Να σημειωθεί ότι η Αλγερία εδώ και πολλά χρόνια τροφοδοτεί την γειτονική Ιταλία μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού Trans Mediterranean, χωρητικότητας 30 bcm ετησίως. Δεδομένης όμως της πληρότητας που επικρατεί τελευταία στην ιταλική αγορά, η αλγερινή Sonatrach φιλοδοξεί πλέον να μεταφέρει φυσικό αέριο προς την αγορά της ΝΑ Ευρώπης, μέσω του αγωγού IGI και του υπολοίπου δικτύου του ITGI. Όπως υποστηρίζει η εταιρεία, ενδιαφέρον υπάρχει από αρκετές διαφορετικές πλευρές για να τροφοδοτήσουν την συγκεκριμένη αγορά και αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί ταχύτητα αποφάσεων στο εξής. Άλλωστε, είναι γνωστά τα σχέδια του Νοτίου Διαδρόμου για μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία προς την Ευρώπη. Αυτή τη φορά όμως, οι Αλγερινοί φιλοδοξούν να κάνουν το αντίστροφο: Δηλαδή να μεταφέρουν αέριο από την Δύση προς την Ανατολή.

Σύμφωνα με πηγές του Energia. gr που πρόσκεινται στη ΔΕΠΑ και στη Sonatrach, η αλγερινή πετρελαϊκή διαπιστώνει μείωση της ζήτησης για αέριο στην Ιταλία, σημειώνοντας ότι μονάχα πέρυσι υποχώρησε κατά 6,5%. Την ίδια στιγμή, μελέτες που έχουν γίνει καταλήγουν στο πόρισμα ότι η ιταλική αγορά δεν θα μπορέσει να παραλάβει τις πλήρεις ποσότητες που προκύπτουν από τα υπογεγραμμένα μακροπρόθεσμα συμβόλαια πριν το 2016-2017.

Υπάρχουν όμως χώρες όπως οι βαλκανικές, οι οποίες επιθυμούν διακαώς να εισάγουν φυσικό αέριο από πηγές άλλες πλην της Ρωσίας, ώστε να μειώσουν την εξάρτησή τους από αυτήν. Από τη στιγμή λοιπόν που ο αγωγός IGI προορίζεται να έχει δυνατότητα αντίστροφης ροής, τότε μπορεί να χρησιμοποιηθεί με άνεση για την μεταφορά του πλεονάζοντος αερίου της Sonatrach προς την Ελλάδα και εν συνεχεία προς την Αλβανία, η οποία επιθυμεί διακαώς την εισαγωγή νέου φυσικού αερίου, την Βουλγαρία και άλλες χώρες της περιοχής. Θυμίζουμε επίσης ότι η χωρητικότητα του IGI θα είναι 12 bcm, ενώ αυτή του IGB 5 bcm, άρα οι ποσότητες δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητες.

Η Sonatrach εκτιμά ότι το αέριο που προσφέρει μπορεί να φτάσει στα βουλγαρικά σύνορα έναντι ενός κόστους μεταφοράς 1,4 δολαρίων ανά mmbtu και στα ρουμανικά σύνορα έναντι κόστους 1,7 δολαρίων. Τα έξοδα αυτά θεωρούνται από την ίδια ως άκρως ανταγωνιστικά σε σύγκριση με εναλλακτικές λύσεις και για αυτό αισιοδοξεί για τις προοπτικές της λύσης που προτείνει.

Το κεντρικό ερώτημα πλέον για τη Sonatrach και κατ’ επέκταση και για την κοινοπραξία του ITGI είναι αν μπορούν να κινηθούν αρκετά γρήγορα και να προλάβουν ανάλογες προσπάθειες των αγωγών του Νοτίου Διαδρόμου, της Ρωσίας ή ακόμη και του Ισραήλ.