Ένα φιλόδοξο σχέδιο θέτει σε εφαρμογή η κρατική
Sonatrach
της
Αλγερίας, προτείνοντας να μεταφέρει φυσικό αέριο προς την περιοχή της ΝΑ
Ευρώπης, μέσω του αγωγού
ITGI.
Η εταιρεία σκοπεύει να εκμεταλλευτεί την δυνατότητα αντίστροφης ροής του αγωγού
IGI
Poseidon
και
με τον τρόπο αυτό να δώσει νέα πνοή στο όλο έργο, το οποίο είχε βαλτώσει μετά
την απόρριψή του από την πλευρά της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ τον περασμένο Μάρτιο.
Να σημειωθεί ότι η Αλγερία εδώ και πολλά χρόνια τροφοδοτεί
την γειτονική Ιταλία μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού
Trans
Mediterranean, χωρητικότητας 30
bcm
ετησίως.
Δεδομένης όμως της πληρότητας που επικρατεί τελευταία στην ιταλική αγορά, η αλγερινή
Sonatrach
φιλοδοξεί πλέον να μεταφέρει φυσικό αέριο προς την αγορά της
ΝΑ Ευρώπης, μέσω του αγωγού
IGI
και του υπολοίπου δικτύου του
ITGI.
Όπως υποστηρίζει η εταιρεία, ενδιαφέρον υπάρχει από αρκετές διαφορετικές
πλευρές για να τροφοδοτήσουν την συγκεκριμένη αγορά και αυτό σημαίνει ότι θα
χρειαστεί ταχύτητα αποφάσεων στο εξής. Άλλωστε, είναι γνωστά τα σχέδια του
Νοτίου Διαδρόμου για μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία προς την Ευρώπη.
Αυτή τη φορά όμως, οι Αλγερινοί φιλοδοξούν να κάνουν το αντίστροφο: Δηλαδή να
μεταφέρουν αέριο από την Δύση προς την Ανατολή.
Σύμφωνα με πηγές του
Energia.
gr
που πρόσκεινται στη ΔΕΠΑ και στη
Sonatrach, η αλγερινή πετρελαϊκή διαπιστώνει
μείωση της ζήτησης για αέριο στην Ιταλία, σημειώνοντας ότι μονάχα πέρυσι
υποχώρησε κατά 6,5%. Την ίδια στιγμή, μελέτες που έχουν γίνει καταλήγουν στο
πόρισμα ότι η ιταλική αγορά δεν θα μπορέσει να παραλάβει τις πλήρεις ποσότητες
που προκύπτουν από τα υπογεγραμμένα μακροπρόθεσμα συμβόλαια πριν το 2016-2017.
Υπάρχουν όμως χώρες όπως οι βαλκανικές, οι οποίες επιθυμούν
διακαώς να εισάγουν φυσικό αέριο από πηγές άλλες πλην της Ρωσίας, ώστε να
μειώσουν την εξάρτησή τους από αυτήν. Από τη στιγμή λοιπόν που ο αγωγός
IGI
προορίζεται
να έχει δυνατότητα αντίστροφης ροής, τότε μπορεί να χρησιμοποιηθεί με άνεση για
την μεταφορά του πλεονάζοντος αερίου της
Sonatrach
προς την Ελλάδα και εν συνεχεία
προς την Αλβανία, η οποία επιθυμεί διακαώς την εισαγωγή νέου φυσικού αερίου, την
Βουλγαρία και άλλες χώρες της περιοχής. Θυμίζουμε επίσης ότι η χωρητικότητα του
IGI
θα
είναι 12
bcm, ενώ αυτή
του
IGB 5
bcm, άρα οι ποσότητες δεν
είναι διόλου ευκαταφρόνητες.
Η
Sonatrach
εκτιμά ότι το αέριο που προσφέρει μπορεί να φτάσει στα
βουλγαρικά σύνορα έναντι ενός κόστους μεταφοράς 1,4 δολαρίων ανά
mmbtu και στα ρουμανικά
σύνορα έναντι κόστους 1,7 δολαρίων. Τα έξοδα αυτά θεωρούνται από την ίδια ως
άκρως ανταγωνιστικά σε σύγκριση με εναλλακτικές λύσεις και για αυτό αισιοδοξεί
για τις προοπτικές της λύσης που προτείνει.
Το κεντρικό ερώτημα πλέον για τη
Sonatrach
και
κατ’ επέκταση και για την κοινοπραξία του
ITGI είναι αν μπορούν να κινηθούν αρκετά γρήγορα και να προλάβουν
ανάλογες προσπάθειες των αγωγών του Νοτίου Διαδρόμου, της Ρωσίας ή ακόμη και
του Ισραήλ.