WSJ: Το ΔΝΤ Κατηγορεί τα Ελληνικά Διϋλιστήρια για τα Προβλήματα στην Αγορά Καυσίμων

WSJ: Το ΔΝΤ Κατηγορεί τα Ελληνικά Διϋλιστήρια για τα Προβλήματα στην Αγορά Καυσίμων
energia.gr
Δευ, 24 Σεπτεμβρίου 2012 - 11:57
Σύμφωνα με έγγραφο του ΔΝΤ που επικαλείται σε δημοσίευμά της η Wall Street Journal, στην ελληνική αγορά πετρελαίου παρατηρείται έλλειψη ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα να ζημιώνονται οι καταναλωτές κατά 1 δις. δολάρια ετησίως. Το κείμενο κατηγορεί τα δύο ελληνικά διϋλιστήρια (ΕΛΠΕ, Motor Oil) και χαρακτηρίζει την περίπτωσή τους ως παράδειγμα για τα δομικά προβλήματα της οικονομίας της χώρας.

Σύμφωνα με έγγραφο του ΔΝΤ που επικαλείται σε δημοσίευμά της η Wall Street Journal, στην ελληνική αγορά πετρελαίου παρατηρείται έλλειψη ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα να ζημιώνονται οι καταναλωτές κατά 1 δις. δολάρια ετησίως. Το κείμενο κατηγορεί τα δύο ελληνικά διϋλιστήρια (ΕΛΠΕ, Motor Oil) και χαρακτηρίζει την περίπτωσή τους ως παράδειγμα για τα δομικά προβλήματα της οικονομίας της χώρας.

Στο άρθρο φιλοξενούνται και δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, Σίμου Κεδίκογλου, ο οποίος τονίζει ότι «μια καλύτερη αγορά καυσίμων είναι κάτι που επιθυμούμε και εξετάζουμε κάθε πρόταση. Ήδη προχωρούμε σε πιο εντατικούς ελέγχους διότι γνωρίζουμε πως εξαιτίας των υψηλών φόρων οι Έλληνες πληρώνουν πολλά για την βενζίνη».

Ο κ. Κεδίκογλου πάντως δεν σχολίασε το έγγραφο του ΔΝΤ, τονίζοντας ότι δεν έχει κοινοποιηθεί ακόμη στην κυβέρνηση.

Όσον αφορά την κριτική του ΔΝΤ απέναντι στα διϋλιστήρια, αναφέρεται ως παράδειγμα το ότι παρεμποδίζονται οι ανεξάρτητοι πρατηριούχοι από το να αγοράζουν καύσιμα από το εξωτερικό. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις αυτές δεν μπορούν να κάνουν χρήση μεγάλων οχημάτων για τη μεταφορά καυσίμου, κάτι που λειτουργεί περιοριστικά. Επίσης σημειώνεται η υποχρέωση των εισαγωγέων να διατηρούν 60 ημέρες αποθεμάτων, πράγμα που σημαίνει ότι αυτομάτως αποκλείονται οι μικρότεροι παίκτες.

Το ΔΝΤ χαρακτηρίζει ως συγκεντρωμένο τον κλάδο της διΰλισης και παρατηρεί ότι τα περιθώρια για τα καύσιμα είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, ενώ στην περίπτωση του πετρελαίου θέρμανσης είναι διπλάσια από ότι ο μέσος όρος πανευρωπαϊκά. Τέλος, τα δύο διϋλιστήρια κατηγορούνται για χειραγώγηση της αγοράς σε ορισμένες περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια.

Από την πλευρά του, το ΔΝΤ επιβεβαίωσε ότι η εν λόγω έκθεση είναι όντως δική του, αλλά απέφυγε να προβεί σε σχόλια. Το ΔΝΤ καταλήγει λέγοντας ότι «οι μη ανταγωνιστικές αγορές στοιχίζουν πολύ στους Έλληνες καταναλωτές. Δεδομένης της σημασίας της ενέργειας για ολόκληρη την οικονομία, η ανταγωνιστικότητα της χώρας θα μπορούσε να βελτιωθεί από μια καλύτερη αγορά καυσίμων».

Την απάντησή τους για τις παραπάνω κατηγορίες έδωσαν τα ΕΛΠΕ, τονίζοντας τα εξής:

«Τα ΕΛΠΕ θεωρούν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην ελληνική αγορά καυσίμων είναι το λαθρεμπόριο, το οποίο οδηγεί σε στρεβλώσεις της αγοράς που βλάπτουν τον τελικό καταναλωτή, καθώς και τις καθωσπρέπει εταιρείες. Τα ΕΛΠΕ έχουν υποβάλει στις αρχές κείμενο δέκα προτάσεων για το πώς μπορούν να εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις αυτές».