Ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο τιτλοποίησης εσόδων από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ, ο υπουργός Εμπορίου της Κύπρου Νεοκλής Συλικιώτης. Ωστόσο για μια παρόμοια απόφαση όπως είπε, θα πρέπει προηγουμένως να υπάρξουν οριστικά στοιχεία για το κοίτασμα φυσικού αερίου στο οικόπεδο 12, με την ολοκλήρωση των γεωτρήσεων, μέσα στο 2013, από τη Noble
Ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο τιτλοποίησης εσόδων από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ, ο υπουργός Εμπορίου της Κύπρου Νεοκλής Συλικιώτης.
 
Ωστόσο για μια παρόμοια απόφαση όπως είπε, θα πρέπει προηγουμένως να υπάρξουν οριστικά στοιχεία για το κοίτασμα φυσικού αερίου στο οικόπεδο 12, με την ολοκλήρωση των γεωτρήσεων, μέσα στο 2013, από τη Noble. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία σχετική απόφαση, καθώς η Κυπριακή κυβέρνηση αποφάσισε την σύσταση ειδικού ταμείου που θα εισπράττει τα έσοδα από την εκμετάλλευση φυσικού αερίου.

Μιλώντας στο ΡΙΚ, ο υπουργός Εμπορίου αναφέρθηκε στις προοπτικές, αλλά και τις προκλήσεις που δημιουργεί για την Κυπριακή Δημοκρατία η εύρεση υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ, ιδίως στην περίοδο οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα.
 
Επιπλέον εκτίμησε ότι τα δημόσια έσοδα θα ενισχυθούν με περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ το 2013, από τα μπόνους που θα καταβάλουν οι εταιρείες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τα υπόλοιπα οικόπεδα της ΑΟΖ, στο πλαίσιο του δεύτερου γύρου παραχωρήσεων (signature bonus).

Την αισιοδοξία του για την άμεση είσπραξη του παραπάνω ποσού την επόμενη χρονιά, στήριξε στο ότι, σε αντίθεση με τον πρώτο γύρο παραχωρήσεων, στον δεύτερο εκδήλωσαν ενδιαφέρον 15 εταιρείες και κοινοπραξίες εταιρειών, και μάλιστα από τις μεγαλύτερες διεθνώς (super majors). Ως εκ τούτου αναμένει να υπάρξει μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών για την απόκτηση δικαιώματος έρευνας τουλάχιστον στα πλέον ελπιδοφόρα οικόπεδα της ΑΟΖ.
Σε ό,τι αφορά στο ειδικό ταμείο που θα ιδρυθεί, παρά την εμμονή της τρόικας που θέλει το σύνολο των εσόδων να διατίθεται για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, η Κυπριακή Κυβέρνηση έχει καταλήξει στην κατανομή τους για την κάλυψη τριών διαφορετικών σκοπών.

Ένα μέρος θα αξιοποιείται για τη συμμετοχή της κρατικής εταιρείας υδρογονανθράκων στο κόστος κατασκευής των υποδομών (κυρίως τερματικός υγροποιημένου αερίου), ένα για την ενίσχυση του κρατικού προϋπολογισμού και ένα μέρος για επενδύσεις υπέρ των επερχόμενων γενεών. Όπως δε τόνισε ο κ. Συλικιώτης, η κατανομή των εσόδων από το φυσικό αέριο, αποτελεί κυριαρχικό δικαίωμα της Κύπρου.

Ο τερματικός

Η κατασκευή τερματικού υγροποίησης φυσικού αερίου στο έδαφος της Κύπρου με τη συμμετοχή της κρατικής κυπριακής εταιρείας, αποτελεί μέχρι στιγμής απόφαση, η υλοποίηση της οποίας θα ξεκινήσει μέσα στο 2013, με τη προκήρυξη πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή και άλλων επενδυτών.

Σύμφωνα με τον κ. Συλικιώτη, η προκήρυξη θα πρέπει να αναμένεται για το τέλος του 2013, ενώ το έργο αρχικού προϋπολογισμού περίπου 15 δισ. ευρώ, θα απαιτήσει τουλάχιστον έξι χρόνια μέχρι να αρχίσει να λειτουργεί. Έτσι τα όποια έσοδα από το φυσικό αέριο, η Κύπρος τα αναμένει από αυτή την ημερομηνία και μετά.

Ωστόσο η κυπριακή κυβέρνηση αξιολογεί ιδιαίτερα τις ευκαιρίες που θα προσφέρει στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού, η θαλάσσια έρευνα στην κυπριακή ΑΟΖ. Όπως είπε ο υπουργός Εμπορίου, ήδη αναζητούνται και εκμισθώνονται χερσαίοι χώροι που θα αποτελέσουν τις βάσεις υποστήριξης των θαλάσσιων εγκαταστάσεων.

Παράλληλα τα αρμόδια υπουργεία βρίσκονται σε συνεννοήσεις με εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων, για τη δημιουργία τμημάτων που θα εκπαιδεύουν τεχνικούς σε ειδικότητες που έχουν σχέση με την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.

Ο ίδιος, θεωρεί ότι το 2013 θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς θα προωθηθούν οι διαδικασίες για την κατασκευή του τερματικού υγροποίησης φυσικού αερίου, ενώ θα υπογραφούν και οι συμβάσεις με τις εταιρείες που θα επιλεγούν, για την έρευνα στα υπόλοιπα οικόπεδα της ΑΟΖ.
 
Ο δεύτερος γύρος παραχωρήσεων

Αναφορικά με το δεύτερο γύρο παραχωρήσεων, συμμετοχή σε αυτόν εκδήλωσαν 15 κοινοπραξίες και μεμονωμένες εταιρείες. Σε αυτές συμμετέχουν εταιρείες όλων των μεγεθών.

Από τις μεγάλες η γαλλική Total, η μαλαισιανή Petronas, η οταλική ΕΝΙ, η αυστραλιανή Woodside, η αμερικανική Marathon, η κορεατική Kogas. Επίσης μεσαίες εταιρείες όπως η ιταλική Edison , η Ολλανδική Vitol (έχει προκριθεί για την κατασκευή δεξαμενών καυσίμων στην Κύπρο) η ισραηλινή Delek (συμμετέχει ως μέλος κοινοπραξίας με την αμερικανική Noble στο οικόπεδο 12), η αγγλική Premier (εκδήλωσε ενδιαφέρον για ελληνικές περιοχές), ενώ η Ρωσία εκπροσωπείται από την Νοvatec.

Η διαδικασία επιλογής των εταιρειών για κάθε οικόπεδο θα αφορά στην πρόκριση εταιρειών που θα πληρούν αρχικά κριτήρια επιλογής για τη δημιουργία short list.

Στη συνέχεια οι επιφορτισμένοι με τη διαπραγμάτευση εκ μέρους της κυπριακής κυβέρνησης, θα προχωρήσουν σε απευθείας διαπραγμάτευση με τις εταιρείες της κάθε short list, στόχο να βελτιωθούν οι όροι, δηλαδή το μερίδιο επί της παραγωγής που θα εισπράττει το Δημόσιο, και τα μπόνους που θα προσφέρουν στο Δημόσιο (signature bonus και άλλα) οι εταρείες.

Τα γενικότερα κριτήρια βάσει των οποίων θα προκρίνονται οι εταιρείες, σύμφωνα με την προκήρυξη είναι τα εξής:

* Οι τεχνικές και οικονομικές δυνατότητες των αιτούντων,
* Οι τρόποι με τους οποίους ο αιτών προτίθεται να εκτελέσει τις δραστηριότητες που προβλέπονται στην άδεια,
* Τα οικονομικά ανταλλάγματα που προσφέρει ο αιτών προκειμένου να λάβει την άδεια, και
* Τυχόν έλλειψη αποτελεσματικότητας και ευθύνης που επέδειξε ο αιτών στο πλαίσιο προηγούμενης άδειας ή εξουσιοδότησης, οιασδήποτε μορφής, σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου.

(από www.euro2day.gr, 19/10/2012)