Πρόταση Εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Χωρίς να Θιγεί ο Καταναλωτής

Πρόταση Εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Χωρίς να Θιγεί ο Καταναλωτής
Γράφει ο Γιώργος Μασσαλής, πρόεδρος Ενωσης Εμπόρων Υγρών Καυσίμων Αττικής
Δευ, 22 Οκτωβρίου 2012 - 07:43
Η εξίσωση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης με αυτόν του πετρελαίου κίνησης αποβλέπει, κατά τις διακηρύξεις των αρμοδίων, στην εξάλειψη του λαθρεμπορίου στο χώρο της διακίνησης του πετρελαίου και όχι στην επιβάρυνση του τελικού καταναλωτή πετρελαίου θέρμανσης. Αν οι αρμόδιοι ήταν συνεπείς με τη διακηρυχθείσα αυτή πρόθεσή τους, τότε η αύξηση του ΕΦΚ θα έπρεπε να επιστρέφεται στο σύνολό της σε κάθε καταναλωτή χωρίς καμία προϋπόθεση
Η εξίσωση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης με αυτόν του πετρελαίου κίνησης αποβλέπει, κατά τις διακηρύξεις των αρμοδίων, στην εξάλειψη του λαθρεμπορίου στο χώρο της διακίνησης του πετρελαίου και όχι στην επιβάρυνση του τελικού καταναλωτή πετρελαίου θέρμανσης. Αν οι αρμόδιοι ήταν συνεπείς με τη διακηρυχθείσα αυτή πρόθεσή τους, τότε η αύξηση του ΕΦΚ θα έπρεπε να επιστρέφεται στο σύνολό της σε κάθε καταναλωτή χωρίς καμία προϋπόθεση. Επειδή όμως γνωρίζουμε τη δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση, είναι αποδεκτό να τεθούν κάποια κριτήρια για την επιστροφή της αύξησης του ΕΦΚ, όχι όμως σαν κι αυτά τα οποία εξετάζει η κυβέρνηση. Τα κριτήρια θα πρέπει να διαμορφωθούν με τέτοιο τρόπο ώστε τουλάχιστον το 90% των καταναλωτών να λαμβάνει επιστροφή.

Προτάσεις

• Να τεθούν ρεαλιστικά γεωγραφικά και εισοδηματικά κριτήρια για τον προσδιορισμό κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης ανά κατοικία στην επικράτεια, τα οποία θα αυξήσουν τον αριθμό των δικαιούχων λήψης επιστροφής.

• Κατά την αγορά του πετρελαίου, μεταξύ των υπόλοιπων στοιχείων (ΑΦΜ, αριθμός παροχής ΔΕΗ) να δηλώνεται και αριθμός τραπεζικού λογαριασμού του καταναλωτή ο οποίος καταβάλλει τον αυξημένο φόρο, ώστε να απαλλαγούν οι πολίτες από διαδικασίες με τις οποίες δεν είναι εξοικειωμένοι είτε δεν έχουν τις τεχνικές δυνατότητες να υλοποιήσουν (internet κ.λπ.).

• Με τη δήλωση του πωλητή στο σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ της συγκεκριμένης αγοράς πετρελαίου θέρμανσης και αφού επαληθευτεί από το σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ ότι είναι ισόποση με τις αγορές του πωλητή (άρα ότι έχει καταβληθεί πραγματικά ο φόρος και δεν είναι εικονική η πώληση, αφού αυτή δεν υπερβαίνει τις αγορές του), το υπουργείο θα πιστώνει το σύνολο του επιπλέον φόρου στον τραπεζικό λογαριασμό που έχει υποδείξει ο καταναλωτής και μέχρι να καλυφθεί η ποσότητα για την οποία δικαιούται ο συγκεκριμένος καταναλωτής την επιστροφή.

Η υιοθέτηση της πρότασής μας αυτής παρουσιάζει τα ακόλουθα πλεονεκτήματα:

• Το Δημόσιο δεν επιβαρύνει με επιπλέον ΕΦΚ τον τελικό καταναλωτή πετρελαίου θέρμανσης, ο οποίος μπορεί να συνεχίζει να αγοράζει φτηνά το πετρέλαιο θέρμανσης.

• Η θέσπιση ανώτατης ποσότητας ανά καταναλωτή, βάσει και του κριτηρίου των 120 τ.μ. επιφάνειας κατοικίας κατ’ ανώτατο όριο, αποτρέπει την παράνομη χρήση του πετρελαίου για πισίνες, φορτηγά, ταξί, βιομηχανίες, βιοτεχνίες, λατομεία, θερμοκήπια κ.λπ. Με τον τρόπο αυτό αποτρέπεται η επιδότηση ιδιοκτητών μεγάλων ακινήτων, οι οποίοι, μη δικαιούμενοι επιστροφής φόρου, θα αγοράζουν πετρέλαιο θέρμανσης ακριβά.

• Η απευθείας σχέση πολιτείας-καταναλωτή στην καταβολή της επιστροφής, χωρίς τη χρηματική μεσολάβηση του πρατηριούχου, αποτρέπει φαινόμενα εικονικότητας και φαλκίδευσης του συστήματος επιστροφής φόρου.

• Παροχή της δυνατότητας στο ελληνικό Δημόσιο να επιστρέφει ποσά τα οποία έχει ήδη εισπράξει ως αυξημένο ΕΦΚ, βελτιώνοντας τοιουτοτρόπως τις χρηματικές του ροές.

• Χρήση του ήδη λειτουργούντος συστήματος ΗΦΑΙΣΤΟΣ, με συνέπεια να μην απαιτείται οποιαδήποτε δαπάνη για την εφαρμογή της πρότασης.

• Αποτροπή κατάρρευσης της αγοράς του πετρελαίου θέρμανσης, δεδομένου ότι ο καταναλωτής ουσιαστικά θα αγοράζει το πετρέλαιο στην ίδια τιμή, και διασφάλιση ότι το ελληνικό Δημόσιο θα επιτύχει τα έσοδα τα οποία προϋπολογίζει από τον ΕΦΚ, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη με τη συρρίκνωση της αγοράς βενζίνης.

• Η συνέχιση προσφοράς φτηνού πετρελαίου θέρμανσης στον καταναλωτή δεν θα προκαλέσει αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

• Όπως προκύπτει από την ιστοσελίδα της Ε.Ε. (http://www.energy.eu, Europe’s Energy Portal Fuel Prices, Rates for Power & Natural Gas) στις 22 από τις 27 χώρες-μέλη της Ε.Ε. το πετρέλαιο θέρμανσης επιδοτείται, παρ’ ότι οι χώρες αυτές έχουν υψηλότερο βιοτικό επίπεδο από την Ελλάδα.

• Τα συνολικά έσοδα του ελληνικού Δημοσίου, αν υιοθετηθεί η πρότασή μας, θα είναι σημαντικά υψηλότερα από αυτά τα οποία θα προκύψουν αν υιοθετηθούν τα προτεινόμενα από την κυβέρνηση κριτήρια, διότι θα προκληθεί κατάρρευση στην κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης.

(από την εφημερίδα "FREE SUNDAY", 20/10/2012)