Όλοι στον κλάδο των καυσίμων γνωρίζουν πώς γίνεται το λαθρεμπόριο καυσίμων και η νοθεία. Γι' αυτό και οι προτάσεις όλων των φορέων είχαν και έχουν κοινά στοιχεία, είτε πρόκειται για το Σύνδεσμο των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) είτε πρόκειται για τα διυλιστήρια είτε για τους πρατηριούχους.
Όλοι στον κλάδο των καυσίμων γνωρίζουν πώς γίνεται το λαθρεμπόριο καυσίμων και η νοθεία. Γι' αυτό και οι προτάσεις όλων των φορέων είχαν και έχουν κοινά στοιχεία, είτε πρόκειται για το Σύνδεσμο των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) είτε πρόκειται για τα διυλιστήρια είτε για τους πρατηριούχους. Ανεξάρτητα από το αν δίνουν σε αυτά τα σημεία προτεραιότητα, όλοι εντοπίζουν ότι το λαθρεμπόριο ξεκινά από:

*Την παράνομη διακίνηση ναυτιλιακού πετρελαίου.

*Τις εικονικές εξαγωγές πετρελαιοειδών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την παράνομη διακίνηση ναυτιλιακού πετρελαίου και τις εικονικές εξαγωγές κατήγγειλαν όλοι οι φορείς της αγοράς στη Βουλή.

*Το αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο, «αντί για τον ανεφοδιασμό των πλοίων, καταλήγει λαθρεμπορικά στην ξηρά έπειτα από αποχρωματισμό», σημειώνει ο ΣΕΕΠΕ.

Σε παράνομες αποθήκες ή «παράνομα διυλιστήρια», όπως τα... αποκαλούν στην Ομοσπονδία Βενζινοπωλών, το ναυτιλιακό πετρέλαιο αποχρωματίζεται με τη βοήθεια χημικών μέσων, ώστε να μοιάζει με πετρέλαιο κίνησης. Στη συνέχεια το καύσιμο διοχετεύεται με βυτία αυτών των κυκλωμάτων σε συνεργαζόμενα πρατήρια. Παράνομα δήθεν «διυλιστήρια», όπου γίνεται ο αποχρωματισμός, και παράνομες δεξαμενές ή αποθήκες χρησιμοποιούνται καταλλήλως από κυκλώματα λαθρεμπόρων για να φτάσει στον καταναλωτή το καύσιμο.

Τοξικές βόμβες

Ο καταναλωτής δεν χάνει μόνο επειδή αγοράζει φτηνό και κατώτερης ποιότητας καύσιμο. Σύμφωνα μάλιστα με την επιστημονική ομάδα Ecocity, οι επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και στο περιβάλλον είναι πολύ σοβαρές, με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα να μετατρέπονται σε «τοξικές βόμβες για τον αέρα των πόλεων όπου κυκλοφορούν», ενώ οι οδηγοί τους απειλούνται με μεγάλες ζημιές ακριβώς λόγω της κακής ποιότητας αυτών των καυσίμων.

Το ναυτιλιακό πετρέλαιο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε θείο και κατά τον αποχρωματισμό του χρησιμοποιούνται χημικά μέσα.

*Με τις εικονικές εξαγωγές οι λαθρέμποροι ρίχνουν στην αγορά και βενζίνες ή πετρέλαιο κίνησης. Η τακτική τους περιγράφεται αδρά από τον ΣΕΕΠΕ: «Ορισμένοι προμηθεύονται αφορολόγητα καύσιμα από εταιρείες με δήθεν σκοπό την εξαγωγή τους σε γειτονικές χώρες. Φορτώνουν βυτιοφόρα ή δεξαμενόπλοια με προορισμό το εξωτερικό, αλλά στη συνέχεια φροντίζουν ώστε να σφραγίζονται τα διάφορα παραστατικά στα τελωνεία εξαγωγής, χωρίς να γίνει πραγματική εξαγωγή των καυσίμων». Στη συνέχεια τα πωλούν παράνομα και κερδίζουν από φόρους και δασμούς.

Οι εταιρείες πετρελαιοειδών σημειώνουν ότι παράλληλα με το λαθρεμπόριο γίνεται και νοθεία στα καύσιμα, εντοπίζοντας πρακτικές όπως η προσθήκη ουσιών στη βενζίνη (π.χ. μεταχειρισμένα ορυκτέλαια) ή ουσιών που εισάγονται ατελώς.

(από την εφημερίδα "Ελευθεροτυπία")