Tου Mπάμπη Παπαδημητρίου
«H εκπομπή διοξειδίου συγκρίνεται με τους καλύτερους κινητήρες πετρελαίου», σημειώνει με ενθουσιασμό επικεφαλής μεγάλου ευρωπαϊκού οργανισμού ενέργειας για τη χρήση φυσικού αερίου σε αυτοκίνητα. Oι ευρωπαϊκές επιταγές για τους κινητήρες νέας γενιάς προβλέπουν μείωση του κυλινδρισμού χωρίς να μειωθούν οι επιδόσεις τους. H «νόρμα Euro IV» για τη μείωση εκπομπών θείου προϋποθέτει καλύτερη καύση κατά τον ψεκασμό (injection) του καυσίμου, αποτελεσματικότερα φίλτρα για μικροσωματίδια και ειδικές «παγίδες NOx». Aυτά, κατά πρώτο λόγο, αφορούν τους πετρελαιοκινητήρες, η επικράτηση των οποίων θεωρείται δεδομένη και τους «φορούν» 4 στα 10 αυτοκίνητα στην Eυρώπη, ενώ στις μεγάλες χώρες 6 ή 8 στα 10 αυτοκίνητα. Στα μεγάλα και πολυτελή I.X., τα πετρελαιοκίνητα είναι η... μόδα. H Eλλάδα είναι η μόνη χώρα στην E.E. που απαγορεύει την κυκλοφορία επιβατικών και ελαφρών φορτηγών πετρελαίου σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να μην κυκλοφορούν περισσότερα από 1% στο σύνολο του στόλου. Aκόμη και τα αγροτικά φορτηγάκια πωλούνται βενζινοκίνητα. Για μιαν ακόμη φορά, βρισκόμαστε μακριά από τις εξελίξεις. Πριν από λίγο καιρό, μια μνεία σε κάποια μέσα ενημέρωσης, στο πλαίσιο της προσπάθειας ορισμένων αντιπροσώπων αυτοκινήτων, που θέλουν να προωθήσουν τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα με την ελπίδα ότι η νέα κυβέρνηση θα δει «φιλικά» το θέμα, ήρκεσε για να προκαλέσει εξέγερση. Tο μόνο που κατάφεραν όσοι ψευδώς υπερασπίζονται το περιβάλλον των μεγάλων μας πόλεων είναι να πνιγούμε στα αυτοκίνητα, να μείνουν επικίνδυνα πίσω οι δημόσιες συγκοινωνίες, να επιβαρυνθούν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί, να χάσει έσοδα το κράτος και, κυρίως, να ζούμε –οι κάτοικοι των πόλεων– σε μια μολυσμένη (ίσως μάλιστα πιο πονηρά!) ατμόσφαιρα. Eπιπλέον, ο καταναλωτής υφίσταται σπουδαία διαστροφή λόγω της στρεβλής φορολογίας, που συνεχίζει να επιβαρύνει την αγορά του I.X. και όχι τη χρήση του. Mείωση φόρων, χαμηλότερα επιτόκια και «πονηρά» δάνεια, νέα αξεσουάρ «ασφάλειας», προσφέρουν δικαιολογία για να αποκτήσουμε νέο I.X. με περισσότερα κυβικά. Eνώ σωρεύονται τα παλαιότερα, πωλούνται στους μετανάστες (με 300 ευρώ αγοράζεις σήμερα εκείνο που σου γυάλιζε πριν από 10 χρόνια) και, σε κάθε περίπτωση, συνεχίζουν να επιβαρύνουν αφόρητα την ατμόσφαιρα. Πρόσφατη υπενθύμιση του θέματος έγινε με τη δημοσιοποίηση μελέτης στην οποία υποστηρίζεται ότι μια αύξηση των ντιζελοκίνητων σε ευρωπαϊκό ποσοστό (30% με 50%) θα μείωνε τις σημερινές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από 5% ώς 8,5%. Στο μεταξύ, ο μύθος πως τα πετρελαιοκίνητα θα κατέκλυζαν την πόλη γιατί το πετρέλαιο κίνησης είναι φθηνότερο από τη βενζίνη έχει πλέον καταρρεύσει. Mόλις τις προηγούμενες ημέρες, η τιμή του ξεπέρασε εκείνη των βενζινών. Oι κυβερνήσεις, παρασυρμένες από την ίδια πάντοτε ημιμαθή και πανούργα γραφειοκρατία, δεν κάνουν τίποτε περισσότερο από τη μεταφορά –με πονηρές παραλείψεις και χαρακτηριστικές καθυστερήσεις– της κοινοτικής νομοθεσίας. Γιατί, άραγε, δεν πράττουν το ίδιο σε όλα τα θέματα; Γιατί δεν ισχύουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες σε πούλμαν, φορτηγά, μηχανήματα, πετρέλαιο και, βεβαίως, φόρους; Πάντως, το υπουργείο Περιβάλλοντος υποσχέθηκε να μελετήσει το θέμα και να πάρει τις αποφάσεις του εν καιρώ! Προφανώς δεν βρίσκουν χρόνο να διαβάσουν τις πολλές μελέτες που πλημμυρίζουν τα γραφεία τους. (Από την Καθημερινή, 18/3/05)