Το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS) περνάει σήμερα τις πιο δύσκολες μέρες του, καθώς οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών βρίσκονται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από το αναμενόμενο. Η κατάσταση αυτή επηρεάζει σημαντικά το παρόν και το μέλλον των ΑΠΕ στη Γηραιά Ήπειρο και στα πλαίσια αυτά, η Επίτροπος Κλίματος, Κόνι Χέντεγκαρντ, κλήθηκε από το γερμανικό περιοδικό Σπίγκελ να δώσει απαντήσεις.

Το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων ( ETS) περνάει σήμερα τις πιο δύσκολες μέρες του, καθώς οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών βρίσκονται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από το αναμενόμενο. Η κατάσταση αυτή επηρεάζει σημαντικά το παρόν και το μέλλον των ΑΠΕ στη Γηραιά Ήπειρο και στα πλαίσια αυτά, η Επίτροπος Κλίματος, Κόνι Χέντεγκαρντ, κλήθηκε από το γερμανικό περιοδικό Σπίγκελ να δώσει απαντήσεις.

- Επίτροπε Χέντεγκαρντ, γνωρίζετε ποια είναι σήμερα η τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών;

- Ανάμεσα στα 3 και 4 ευρώ ανά τόνο;

- Σχεδόν σωστό. Τώρα βρίσκονται στα 4,3 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ χαμηλά για να δώσουν στις βιομηχανίες το οποιοδήποτε κίνητρο για να μειώσουν τις εκπομπές τους. Θέλατε να περιορίσετε τον αριθμό των δικαιωμάτων στην αγορά, αλλά η προσπάθειά σας απέτυχε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Τι σκοπεύετε να κάνετε τώρα ;

- Αν και το Κοινοβούλιο απέρριψε το σχέδιο Backloading, η Επιτροπή έχει εγκρίνει μια συμβιβαστική λύση για την οποία θα ψηφίσει το Κοινοβούλιο στις 3 Ιουλίου. Είμαι βέβαιη ότι θα πετύχει. Επιπλέον, η προσωρινή μείωση στα δικαιώματα, δηλαδή το backloading, είναι προφανώς ένα μέρος της αναμόρφωσης, με στόχο να σταματήσει η πτώση των τιμών. Η Επιτροπή αναπτύσσει αυτή τη στιγμή νέες προτάσεις για δομικές αλλαγές, καθώς και νέους στόχους για το 2030.

- Μήπως είναι αυτό χάσιμο χρόνου για κάτι που θα αποτύχει απευθείας;

- Η εμπορία δικαιωμάτων εκπομπών δεν είναι νεκρή. Απλά δεν είναι τόσο ακμαία όπως θα έπρεπε να είναι, δηλαδή δεν δημιουργεί κίνητρα για επενδύσεις στις ΑΠΕ. Παρόλα αυτά, μειώνουμε τις εκπομπές CO2 στην Ευρώπη.

- Αυτό όμως έχει να κάνει με το γεγονός ότι η κρίση οδηγεί σε πτώση της βιομηχανικής παραγωγής. Την ίδια στιγμή, οι ενεργειακοί παραγωγοί στην Ευρώπη θέτουν σε λειτουργία τους παλιούς θερμικούς σταθμούς διότι με μια τιμή άνθρακα κάτω από τα 5 ευρώ, είναι πιο οικονομικοί σε σύγκριση με τους σύγχρονους σταθμούς φυσικού αερίου.

- Βεβαίως, για αυτό και θέλουμε να δημιουργήσουμε κίνητρα για επενδύσεις σε λύσεις χαμηλού άνθρακα. Δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Ναι, έχουμε μια οικονομική κρίση στην Ευρώπη και πολλές επιχειρήσεις αγωνίζονται να επιβιώσουν. Αλλά αν απορρίψουμε το εμπόριο ρύπων, τότε τα κράτη θα εισάγουν τα δικά τους συστήματα και μετά θα έχουμε ένα παζλ από 27 και σύντομα 28 τέτοια συστήματα.

- Η Ε.Ε. σκοπεύει να επιβάλει δασμούς στα κινεζικά φωτοβολταϊκά. Σε όρους κλιματικής προστασίας, δεν θα έπρεπε να είμαστε χαρούμενοι που η Κίνα προσφέρει τη δυνατότητα φθηνής εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας;

- Όχι. Είναι προφανές ότι δεν παίζει κανένα ρόλο το αν ένα «καλό» ή ένα «κακό» προϊόν πωλείται εδώ σε τιμές dumping. Το ερώτημα είναι αν εμείς στην Ευρώπη δεχόμαστε ότι η Κίνα προχωρά σε dumping. Και πρέπει να το εμποδίσουμε αυτό ασχέτως αν αφορά τα φωτοβολταϊκά ή τα παπούτσια.

- Σε πολλές περιπτώσεις, η βιομηχανία αντιδρά σε αυστηρότερες ρυθμίσεις. Αλλά δεν συναντάτε αντίσταση ακόμα και από τους δικούς σας; Στο κάτω-κάτω, οι Επίτροποι Ενέργειας, Βιομηχανίας, Μεταφορών και Γεωργίας, ακόμα και ο πρόεδρος της Επιτροπής, Μανουέλ Μπαρόζο, δεν είναι γνωστοί για την ηγεσία τους υπέρ της προστασίας του κλίματος.

- Κάθε πρόταση που κάνω έχει την στήριξη όλης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

- Ας πάμε λίγο στις ενεργειακές πολιτικές της Γερμανίας. Μετά το ατύχημα της Φουκουσίμα, η καγκελάριος Μέρκελ ξεκίνησε το λεγόμενο Energiewende, δηλαδή τη στροφή από την πυρηνική ενέργεια προς την πράσινη ενέργεια.

- Δεν ξέρω αρκετά για τις επιμέρους λεπτομέρειες ώστε να το υιοθετήσω εξ ολοκλήρου, αλλά η ιδέα μιας συνεκτικής ενεργειακής στρατηγικής – πως συνδέονται τα διάφορα τμήματα της χώρας με έξυπνα δίκτυα και πως παράγεται και μεταφέρεται η πράσινη ενέργεια – είναι βεβαίως πολύ σημαντική για την Ευρώπη σαν σύνολο.

- Πιστεύετε ότι η Γερμανία διαθέτει αυτή την «συνεκτική στρατηγική»;

- Δεν θα το σχολιάσω αυτό διότι υπάρχουν διαφορετικές γνώμες στο συγκεκριμένο θέμα και πολλές αποφάσεις έχουν αναβληθεί για μετά το πέρας των γερμανικών εκλογών.

- Με κάθε πρότασή σας, έχετε βιώσει πως η βιομηχανία προσπαθεί να μετριάσει τις απαιτήσεις και πως οι κυβερνήσεις εκπροσωπούν τα συμφέροντα των εγχώριων ομίλων. Η γενική ομοφωνία είναι ότι οι διασκέψεις για την Κλιματική Αλλαγή στη Κοπεγχάγη και τη Ντόχα απέτυχαν. Δεν σας αγανακτεί που χρειάζεται τόσος πολύς χρόνος;

- Οι κλιματικές πολιτικές είναι πιο σημαντικές από ποτέ. Ρωτήστε τους ανθρώπους στη Σαξονία-Ανχάλτ, που μόλις επέστρεψαν στα σπίτια τους μετά την πλημμύρα. Τώρα συνειδητοποιούν τι σημαίνει κλιματική αλλαγή. Και για την ευρωπαϊκή βιομηχανία, οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι σημαίνουν ότι θα προετοιμαστούν για τις προκλήσεις του 21ου αιώνα. Μόνο οι εταιρείες που χρησιμοποιούν την ενέργεια και τις πρώτες ύλες με τον πιο αποδοτικό τρόπο σε σύγκριση με τις άλλες χώρες, θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται.