Με στόχο να εφοδιάζει το 20% του στόλου των αυτοκινήτων που θα κινείται στους δρόμους το 2020 με φυσικό αέριο προσφέροντας ένα φθηνό και περισσότερο φιλικό καύσιμο στους οδηγούς, η ΔΕΠΑ κάνει το μεγάλο βήμα και βγαίνει στην αγορά της αεριοκίνησης

Με στόχο να εφοδιάζει το 20% του στόλου των αυτοκινήτων που θα κινείται στους δρόμους το 2020 με φυσικό αέριο προσφέροντας ένα φθηνό και περισσότερο φιλικό καύσιμο στους οδηγούς, η ΔΕΠΑ κάνει το μεγάλο βήμα και βγαίνει στην αγορά της αεριοκίνησης.

Σχεδιάζει να δημιουργήσει 12 - 14 πρατήρια μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου και να αυξήσει περαιτέρω τον αριθμό τους, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθεί αυτό το πλάνο.

Το φυσικό αέριο δεν έχει καμία σχέση με το υγραέριο που τοποθετούν οι οδηγοί στα αυτοκίνητά τους για οικονομία. Είναι φυσικό αέριο όπως αυτό που ζεσταίνει τα σπίτια το χειμώνα, αλλά σε συμπιεσμένη μορφή. Τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα όπως παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση της ΔΕΠΑ, που έγινε πρόσφατα παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου ΠΕΚΑ, είναι:

* Πρόκειται για το φθηνότερο από όλα τα καύσιμα. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε η ΔΕΠΑ, το καύσιμο είναι κατά μέσον όρο (διεθνώς) περίπου 66% φθηνότερο από την αντίστοιχη ποσόστητα βενζίνης και περίπου 33% φθηνότερο κατά μέσον όρο, διεθνώς, από το ντίζελ.

* Στην Ελλάδα ειδικότερα όμως, με βάση τις τρέχουσες τιμές, το φυσικό αέριο είναι φθηνότερο κατά 50% και πλέον από την τιμή τού ντίζελ κίνησης και περίπου 30% φθηνότερο από την αντίστοιχη ποσότητα υγραερίου.

* Το άλλο πλεονέκτημα είναι ότι το φυσικό αέριο έχει αποδειχθεί πιο αποδοτικό καύσιμο «με απόδοση που αντιστοιχεί σε βενζίνη 105 οκτανίων», σύμφωνα με στελέχη της ΔΕΠΑ. Αυτό έχει ως συνέπεια φθηνότερο κόστος συντήρησης, λένε από τη ΔΕΠΑ.

* Είναι φιλικότερο από όλα τα ανταγωνιστικά καύσιμα για το περιβάλλον.

Κόστος και ανεφοδιασμός

Το 20% των οχημάτων που θέλει να πετύχει η ΔΕΠΑ να κινούνται με φυσικό αέριο δεν είναι αυθαίρετος αριθμός. Πρόκειται για πανευρωπαϊκό σχεδιασμό, όπως εξηγεί ο διευθυντής Επικοινωνίας της ΔΕΠΑ Ευάγγ. Κοσμάς.

Οπως λέει, η ΔΕΠΑ επιχειρεί να ανοίξει την αγορά φυσικού αερίου, ώστε να έχουν πρόσβαση οι οδηγοί, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και στα αστικά κέντρα του οδικού άξονα που ενώνει τις δύο μεγάλες πόλεις.

Σύμφωνα με τον κ. Κοσμά, η Ε.Ε. έχει αποφασίσει ότι το φυσικό αέριο είναι το κατάλληλο μεταβατικό καύσιμο, σε ένα μακροχρόνιο σχεδιασμό που θέλει τη μείωση των ρύπων στην Ευρώπη και διεθνώς. «Στην Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ, ο σχεδιασμός προβλέπει ότι τα μεγάλα φορτηγά θα λειτουργούν με φυσικό αέριο».

Στην Ελλάδα, περίπου 800 λεωφορεία της Αττικής και πάνω από 100 απορριμματοφόρα των δήμων κινούνται με φυσικό αέριο. Αλλά το πρόβλημα είναι τα πρατήρια.

Το πρόβλημα στην αρχή είναι ο ανεφοδιασμός. Για το λόγο αυτό η ΔΕΠΑ ξεκίνησε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ για το «Fisikon», όπως ονομάζει το συμπιεσμένο φυσικό αέριο. Εκτός από το κεντρικό σταθμό ανεφοδιασμού της Ανθούσας, στην Αθήνα θα λειτουργήσουν άλλα δύο πρατήρια έως το τέλος του χρόνου. Ενα στην Κηφισιά και ένα στη λεωφ. Βουλιαγμένης. Επίσης θα λειτουργήσει σταθμός ανεφοδιασμού στη Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης. Βόλος και Λάρισα είναι οι αμέσως επόμενοι στόχοι, μέχρι να δημιουργηθούν τουλάχιστον 12 σταθμοί ανά την Ελλάδα ώς το τέλος του 2014.

Εύκολη η μετατροπή

Απο πρακτικής πλευράς, αν λυθεί το πρόβλημα του ανεφοδιασμού, η κίνηση με φυσικό αέριο έχει μεγάλο ενδιαφέρον για τους οδηγούς. Οι περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν οχήματα που καίνε μόνον φυσικό αέριο ή διπλό καύσιμο, φυσικό αέριο και βενζίνη: Fiat, Alfa Romeo, VW, Mercedes, Renault, Opel και Volvo είναι μεταξύ αυτών, και θεωρείται σίγουρο ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι, αφού ανοίγει η αγορά πανευρωπαϊκά.

Αλλωστε τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο παγκοσμίως φθάνουν, σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα 11,5 εκατομμύρια, ενώ στην Ευρώπη κυκλοφορούν πάνω από 1,5 εκατ. οχήματα.

Το άλλο στοιχείο που ενδιαφέρει τους οδηγούς είναι ότι μπορούν να μετατρέψουν το αυτοκίνητό τους να καίει και φυσικό αέριο (όπως κάνουν την αντίστοιχη μετατροπή για το υγραέριο), με ανάλογο κόστος, που εκτιμάται ότι είναι περίπου 1.500-2.000 ευρώ.

(από την εφημερίδα "Ελευθεροτυπία", 14/07/2013)