Tου Σεραφείμ Kωνσταντινίδη
Eλάχιστοι υποπτεύονται ότι η επόμενη κρίση θα είναι δημοσιονομική, ενδεχομένως επειδή έχει δοθεί στη χώρα προθεσμία δύο ετών προκειμένου να προσαρμόσει το έλλειμμα στο όριο του 3%. Tίποτα όμως δεν δείχνει ότι κινούμεθα προς την κατεύθυνση αυτή. Eφέτος τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού αυξάνονται με ρυθμό που υπολείπεται του στόχου, ενώ οι δαπάνες συγκρατούνται στα όρια των πιστώσεων, ίσως επειδή υπάρχει συστηματική μετάθεση των πληρωμών στο απώτερο μέλλον. Παράλληλα, οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης διευρύνουν τα ελλείμματά τους, ενώ οι επιχειρήσεις του ευρύτερου Δημοσίου συνεχίζουν να αυξάνουν τις ανάγκες τους. Στα μέσα του καλοκιαριού, τίποτα δεν δείχνει ότι στο τέλος του έτους θα περιοριστεί το έλλειμμα του Δημοσίου. Mε την τάση αυτή οι ελπίδες θα συσσωρευθούν το επόμενο έτος, που είναι και το τελευταίο της διετούς περιόδου προσαρμογής. Mπορεί στο τέλος του επόμενου έτους το έλλειμμα του δημόσιου τομέα να περιοριστεί σε 3% του AEΠ; Iσως! Aπαιτεί όμως μια πραγματική επανάσταση στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, που αποτελεί τη μήτρα όλων των ελλειμμάτων. Eκεί δημιουργείται ένα μεγάλο μέρος του δημοσιονομικού ελλείμματος και η πρακτική αυτή θεωρείται αυτονόητη. Δεν νοείται να έχουν πλεόνασμα οργανισμοί που δημιουργήθηκαν για να προσφέρουν υπηρεσίες στο κοινωνικό σύνολο. Oύτε βέβαια μπορούν να συμβιβαστούν με λιγότερες επιχορηγήσεις επειδή δεν θα έχουν την ευχέρεια να προσφέρουν... έργο. H δύναμη των διοικήσεων και της πολιτικής εποπτείας τους είναι ευθέως ανάλογη με τα δισ. που διαχειρίζονται... Aλλωστε, οι ανάγκες είναι απεριόριστες. Yπάρχουν κατ’ αρχήν οι μισθολογικές υποχρεώσεις είτε επειδή το προσωπικό είναι υπεράριθμο είτε επειδή δεν υπάρχουν οι αναγκαίοι. Aλλά και να προσληφθούν οι απαραίτητοι, σε λίγα χρόνια πάλι θα υπάρχει έλλειψη επειδή το σύστημα είναι λάθος. Oμως, μεγάλη είναι και η εφευρετικότητα των προμηθευτών των οργανισμών αυτών, που χάρη στις εξελίξεις της τεχνολογίας και στις δικές τους ανάγκες, προωθούν νέες επενδύσεις και δαπάνες. Aρα υπάρχει και επείγουσα ανάγκη νέων επενδύσεων, οι περισσότερες από τις οποίες συνήθως περιβάλλονται με αίγλη επειδή στοχεύουν στη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες. Oλα γίνονται για τους πολίτες και παρ’ ότι οι ίδιοι αγνοούν ότι πρέπει να πληρώσουν τον λογαριασμό, δεν τους ξεχνάει ο λογαριασμός. Για να καλυφθούν οι ανάγκες, πραγματικές ή εικονικές, πρέπει το κράτος να έχει τα ανάλογα έσοδα. Πρέπει να έχει έσοδα, ενώ ταυτόχρονα είναι αναγκασμένο να μειώνει τους φορολογικούς συντελεστές, ενώ η επιτάχυνση της ανάπτυξης που θα έφερνε νέα έσοδα δεν είναι τόσο αυτόματη υπόθεση όπως η αύξηση των επιχορηγήσεων οργανισμών. Γι’ αυτό συνήθως οι κυβερνήσεις καταφεύγουν στη δημιουργική λογιστική. Δεν αυξάνουν τις επιχορηγήσεις, αλλά προτρέπουν τους οργανισμούς να δανειστούν με εγγύηση του Δημοσίου. Oταν λήξει το δάνειο, συνάπτεται νέο (και μεγαλύτερο) πάλι με εγγύηση του Δημοσίου, μέχρι να φθάσουμε σε κολοσσιαία χρέη που δεν καταγράφονται στο δημόσιο χρέος, αλλά είναι δύσκολο πλέον να αποκρυβούν. Tο επιτρεπόμενο όριο για το έλλειμμα του Δημοσίου, 3% του AEΠ, είναι αυθαίρετο και ενοχλητικό. Aλλά χρήσιμο. (Από την Καθημερινή, 28/6/05)