Οι πάλαι ποτέ σοβιετικές δημοκρατίες και οι χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ εμφανίζονται διχασμένες μπροστά σε ένα μείζον ερώτημα για το μέλλον τους: να συσφίξουν τις οικονομικές και πολιτικές τους σχέσεις με την Ε.Ε. ή να προτιμήσουν τη «σιγουριά» της Ρωσίας; Η ψυχροπολεμική κατάσταση που επικρατεί αυτή την περίοδο στο Κίεβο αποτυπώνει εύγλωττα αυτό το δίλημμα -πρακτικά, όμως, κάτι ανάλογο συμβαίνει σε όλα τα επίπεδα. Ένα παράδειγμα είναι η κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας το οποίο πρόκειται να συνδέσει τις χώρες της Βόρειας Θάλασσας με εκείνες της Βαλτικής

Οι πάλαι ποτέ σοβιετικές δημοκρατίες και οι χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ εμφανίζονται διχασμένες μπροστά σε ένα μείζον ερώτημα για το μέλλον τους: να συσφίξουν τις οικονομικές και πολιτικές τους σχέσεις με την Ε.Ε. ή να προτιμήσουν τη «σιγουριά» της Ρωσίας; Η ψυχροπολεμική κατάσταση που επικρατεί αυτή την περίοδο στο Κίεβο αποτυπώνει εύγλωττα αυτό το δίλημμα -πρακτικά, όμως, κάτι ανάλογο συμβαίνει σε όλα τα επίπεδα. Ένα παράδειγμα είναι η κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας το οποίο πρόκειται να συνδέσει τις χώρες της Βόρειας Θάλασσας με εκείνες της Βαλτικής.

Το έργο αποτελεί τμήμα ενός φιλόδοξου σχεδίου που έχουν εκπονήσει οι Βρυξέλλες με στόχο τον εκσυγχρονισμό των ευρωπαϊκών υποδομών στις μεταφορές -οδικές και σιδηροδρομικές. Επικεντρώνεται δε σε εννιά «διαδρομές», οι οποίες θα διασχίζουν ολόκληρη την Ευρώπη, ενώ η χρηματοδότησή του έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό της περιόδου 2014-2020, με ένα κονδύλι της τάξης των 26 δισ. ευρώ.

Ο «διάδρομος» Βόρειας Θάλασσας - Βαλτικής αποτελεί προτεραιότητα για τις Βρυξέλλες, όχι όμως και για το σύνολο των Λετονών, των Εσθονών και των Λιθουανών

Σύμφωνα με τους αξιωματούχους της Κομισιόν, η υλοποίηση αυτού του σχεδίου θα τονώσει αποφασιστικά την ευρωπαϊκή οικονομία και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων που παράγονται στην Ε.Ε. Κι αυτό διότι εκτιμάται ότι το κόστος μεταφοράς τους αντιστοιχεί σήμερα στο 2%-10% των συνολικών λειτουργικών δαπανών των επιχειρήσεων -έτσι, η μείωσή του, αποτέλεσμα της ύπαρξης ενός σύγχρονου δικτύου μεταφορών, θα αποτυπωθεί άμεσα στους ισολογισμούς και την κερδοφορία τους. Προφανώς, λοιπόν, συνιστά μια άμεση προτεραιότητα για τις Βρυξέλλες -κάτι, όμως, που δεν είναι αυτονόητο στις Βαλτικές Χώρες.

Σε αυτές «θα βρούμε ανθρώπους οι οποίοι είναι ξεκάθαρα εναντίον του νέου αυτού δικτύου και συνεχίζουν να πιστεύουν ότι θα τους προσφέρει σοβαρό οικονομικό πλεονέκτημα η ανάπτυξη των σιδηροδρομικών συνδέσεων ανάμεσα στις Βαλτικές Χώρες και τη Ρωσία», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η πρώην πρωθυπουργός της Εσθονίας και νυν επίτροπος για θέματα μεταφορών, Σλιμ Κάλας, τονίζοντας ότι πιστεύουν πως έτσι θα διευκολυνθεί η μεταφορά πετρελαιοειδών και μεταλλευμάτων από το ρωσικό έδαφος στα λιμάνια της Βαλτικής.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 11/12/2013)