Στην κούρσα για την επικράτηση του διαδρόμου που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο προς τις αγορές της Ευρώπης εισέρχεται δυναμικά ο αγωγός EastMed, μετά την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας. Η ΔΕΠΑ έχει ορίσει την 16η Απριλίου ως προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος, ενώ έως τα τέλη Ιουνίου εκτιμάται ότι θα έχει επιλεγεί και ο ανάδοχος.

Στην κούρσα για την επικράτηση του διαδρόμου που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο προς τις αγορές της Ευρώπης εισέρχεται δυναμικά ο αγωγός EastMed, μετά την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας. Η ΔΕΠΑ έχει ορίσει την 16η Απριλίου ως προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος, ενώ έως τα τέλη Ιουνίου εκτιμάται ότι θα έχει επιλεγεί και ο ανάδοχος.

Παρά το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος αγωγός αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από άλλες εναλλακτικές λύσεις, όπως, η δημιουργία τερματικού LNG στο Βασιλικό της Κύπρου, τη μεταφορά μέσω Τουρκίας και την κατασκευή τερματικών υγροποίησης στην Αίγυπτο, το γεγονός ότι έχει χαρακτηρισθεί έργο Κοινού Ενδιαφέροντος ( PCI) του προσθέτει ορισμένους πόντους, που φαίνεται ότι προσμετρούνται σε αυτήν την κούρσα, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και η οποία «φωτίζεται» και από την ουκρανική κρίση, που καθιστά επιτακτική την ανάγκη διαφοροποίησης των ενεργειακών πηγών προμήθειας της Ευρώπης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energia. gr, καταρχήν ενδιαφέρον συμμετοχής στη χρηματοδότηση της μελέτης έχουν επιδείξει ξένες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στις έρευνες για την εξόρυξη υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο, χωρίς, όμως, να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Επίσης, δεν αποκλείεται να υπάρξει και Κυπριακή συμμετοχή στη μελέτη. Όλα αυτά προσδοκάται να αποσαφηνισθούν έως τον Ιούνιο. Σε κάθε περίπτωση η ΔΕΠΑ επιδιώκει τη συμμετοχή ξένων εταιριών, ώστε τα αποτελέσματα της μελέτης να αποτελέσουν κοινή «περιουσία» και ενδεχομένως να λειτουργήσουν ως κίνητρο για την προσέλκυση ενδιαφέροντος, με απώτερο στόχο την κατασκευή του αγωγού.

Ωστόσο, ο δρόμος θεωρείται μακρύς ακόμη, καθώς δεν είναι δεδομένες οι ποσότητες φυσικού αερίου που μπορούν να εξορυχτούν από την Ανατολική Μεσόγειο. Αυτό θα είναι γνωστό στα τέλη του 2015. Έως τότε όλες οι λύσεις μεταφοράς υδρογονανθράκων από τη συγκεκριμένη περιοχή θα είναι πάνω στο τραπέζι, με συνεχή αναδιάταξη και λόγω των διεθνών εξελίξεων στην ευρύτερη γειτονιά μας. Αυτές εν τέλει, σε συνδυασμό με το σύνολο των ποσοτήτων, θα προσδιορίσουν τη βέλτιστη επιλογή.

Ο αγωγός EastMed θεωρείται εθνική επιλογή, κάτι το οποίο υπογραμμίσθηκε και από το γεγονός ότι την είδηση για την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μελέτη έδωσε το ΥΠΕΚΑ και όχι η ΔΕΠΑ. Από την άλλη πλευρά, η ΔΕΠΑ ήταν υποχρεωμένη να προχωρήσει στη μελέτη για ένα βασικό λόγο, ανεξάρτητα από το τι θα γίνει στο τέλος. Καθώς ο EastMed είναι έργο PCI θα πρέπει να διατηρηθεί «ζωντανό», για να μην απενταχθεί από τη λίστα των έργων αυτών. Με τη μελέτη, συνεπώς, εισέρχεται και στη φάση ωρίμανσης.

Φιλοδοξία της ΔΕΠΑ είναι να αξιοποιηθεί παράλληλα και ο υποθαλάσσιος ελληνο-ιταλικός αγωγός IGI, που θα μπορούσε να «κουμπώσει» με τον EastMed στη Θεσπρωτία ως τις ακτές Οτράντο της Ιταλίας. Να σημειωθεί ότι ο IGI έχει χαρακτηρισθεί, επίσης, έργο PCI, ενώ έχει εξασφαλίσει τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις από τις ιταλικές αρχές. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που η κοινοπραξία του TAP έχει προσεγγίσει τη ΔΕΠΑ, σε μια προσπάθεια να συνδεθεί με τον IGI, καθώς ο TAP αντιμετωπίζει προβλήματα διέλευσης στο ιταλικό έδαφος.