Σε «δύο βάρκες» έχει αποφασίσει στρατηγικά να πατάει η Βουλγαρία, για την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο. Στη Ρωσία μέσω του αγωγού South Stream και σε άλλες διαθέσιμες πηγές όπως Κατάρ ή Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας ή και Τουρκίας. Αυτό προκύπτει από τοποθετήσεις του Βούλγαρου Υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας, Dragomir Stoynev, ο οποίος αναφέρει ότι η χώρα του επιλέγει για την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο τον ρωσικό αγωγό που θα καταλήγει στις ακτές της χώρας του στη Μαύρη Θάλασσα, και τους διασυνδετήριους αγωγούς με Ελλάδα και Τουρκία

Σε «δύο βάρκες» έχει αποφασίσει στρατηγικά να πατάει η Βουλγαρία, για την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο. Στη Ρωσία μέσω του αγωγού South Stream και σε άλλες διαθέσιμες πηγές όπως Κατάρ ή Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας ή και Τουρκίας.

Αυτό προκύπτει από τοποθετήσεις του Βούλγαρου Υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας, Dragomir Stoynev, ο οποίος αναφέρει ότι η χώρα του επιλέγει για την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο τον ρωσικό αγωγό που θα καταλήγει στις ακτές της χώρας του στη Μαύρη Θάλασσα, και τους διασυνδετήριους αγωγούς με Ελλάδα και Τουρκία.

Όπως ενημερώνει από τη Σόφια ο Β΄ γραμματέας του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών υποθέσεων Ιωάννης Μαρούτσος, σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που διεξήχθη στη Βουλγαρική πρωτεύουσα για το μέλλον της αγοράς φυσικού αερίου, ο Βούλγαρος Υπουργός δήλωσε ότι η χώρα του δεν θα έχει αντιρρήσεις ως προς την επιβολή κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας για το θέμα της Κριμαίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα φέρει εμπόδια στην κατασκευή του αγωγού South Stream, από τον οποίο θα μπορεί να προμηθεύεται μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου. Και αυτό, επειδή όπως είπε, μετά την ακύρωση του αγωγού Nabucco, η Βουλγαρία μπορεί να βασιστεί μόνο στον South Stream για την προμήθεια μεγάλων ποσοτήτων φυσικού αερίου, ο οποίος κατά την άποψή του θα πρέπει να θεωρείται ευρωπαϊκό σχέδιο.

Αναφορικά με τις άλλες πηγές εφοδιασμού, ο κ. Stoynev έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην τροφοδοσία της χώρας του μέσω της Ελλάδας και συγκεκριμένα από τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB. Από τον αγωγό αυτό θα διοχετεύονται στη γειτονική χώρα ποσότητες είτε αζέρικου αερίου μέσω του αγωγού ΤΑΡ, είτε υγροποιημένου αερίου του Κατάρ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, σε συναντήσεις που είχε με τον Πρωθυπουργό και τον υπουργό Ενέργειας του Εμιράτου, συζήτησε την προοπτική κατασκευής σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Αιγαίο, με την προοπτική ο σταθμός αυτός να γίνει ενεργειακός κόμβος που θα προμηθεύει όλες τις βαλκανικές χώρες. Ο κ. Stoynev τόνισε μάλιστα ότι η κατασκευή του σταθμού είναι αδύνατο να γίνει στον Εύξεινο Πόντο, καθώς η Τουρκία δε θα επιτρέψει την κυκλοφορία τάνκερ στο Βόσπορο.

Το Αegean LNG Τerminal

Οι αναφορές του Βούλγαρου υπουργού Ενέργειας, επιβεβαιώνουν το εντεινόμενο ενδιαφέρον για συμμετοχή κα άλλων εταίρων, πέραν της ΔΕΠΑ, με πρώτη τη βουλγαρική Bulgargas, στο σχέδιο του «Aegean LNG Τerminal».

Τι σχέδιο της ΔΕΠΑ, προβλέπει συγκεκριμένα την εγκατάσταση στον κόλπο της Καβάλας πλωτού συγκροτήματος FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) στο οποίο θα αποθηκεύεται υγροποιημένο αέριο, που στη συνέχεια θα αεριοποιείται και θα διοχετεύεται είτε στο εθνικό δίκτυο, είτε στις γειτονικές χώρες.

Το ενδιαφέρον της Βουλγαρίας τόσο για το Αegean LNG Τerminal, όσο και για την σχεδιαζόμενη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην ίδια περιοχή, είχε εκφραστεί με διάφορες ευκαιρίες. Μέσω των υποδομών αυτών και του υπό κατασκευήν Ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, η γειτονική χώρα που εξαρτάται σε ποσοστό 95% από το ρωσικό αέριο, σκοπεύει να διαφοροποιήσει τις πηγές εφοδιασμού της και να περιορίσει την εξάρτησή της από μία και μοναδική πηγή, η οποία την τροφοδοτεί μέσω Ουκρανίας.

Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή της Bulgargas στο «Aegean LNG Τerminal», σύμφωνα με βουλγαρικά ΜΜΕ, οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συζητήσεις με στόχο να υπάρξει συμφωνία μέχρι το τέλος του 2014. Η εμπλοκή του Κατάρ στο σχέδιο όπως είναι φυσικό αυξάνει τη σημασία του έργου, καθώς το Εμιράτο είναι από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως παραγωγούς υγροποιημένου αερίου.

Οι προκαταρκτικές μελέτες της ΔΕΠΑ, δείχνουν ότι ο πλωτός σταθμός LNG της Καβάλας, θα έχει δεξαμενές χωρητικότητας 150.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου αερίου, (οι δεξαμενές του τερματικού της Ρεβυθούσας έχουν χωρητικότητα 130.000 κ.μ.), με ετήσια δυναμικότητα αεριοποίησης 3-5 δις. κυβικά μέτρα (η αντίστοιχη δυναμικότητα της Ρεβυθούσας είναι υπερδιπλάσια).

Το κόστος της επένδυσης ανέρχεται σε περίπου 270 εκατομμύρια ευρώ, με δυνατότητα εξασφάλισης κοινοτικής ενίσχυσης, καθώς έχει χαρακτηριστεί ως έργο κοινού ενδιαφέροντος που θα συμβάλλει στην ασφάλεια εφοδιασμού περισσότερων κρατών μελών. Σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ, με τη λειτουργία της νέας υποδομής φυσικού αερίου, αναβαθμίζεται συνολικά η περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας - Θράκης, καθώς προστίθεται ακόμη μία πηγή εισόδου φυσικού αερίου. Ας σημειωθεί ότι την περιοχή διατρέχει ο αγωγός του ΔΕΣΦΑ που μεταφέρει αέριο από τη Ρωσία και Τουρκία, ο αγωγός ΤΑΡ με αέριο προέλευσης Αζερμπαϊτζάν ενώ τα αμέσως επόμενα χρόνια θα λειτουργήσει και ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB, στον οποίο μέτοχοι είναι τόσο η ΔΕΠΑ, όσο και το κρατικό βουλγαρικό holding ΒΕΗ, που είναι η μητρική εταιρεία της Bulgargas.

Τέλος να σημειωθεί ότι η λειτουργία του αγωγού IGB, όσο και του «Aegean LNG Τerminal», ενδιαφέρει άμεσα και τη Ρουμανία, καθώς μέσω του βουλγαρικού δικτύου με το θα συνδεθεί μέσα στο καλοκαίρι, θα μπορεί και αυτή να παραλαμβάνει αζέρικο αέριο από τον ΤΑΡ, είτε υγροποιημένο.