Μέσα σε ένα ευρωπαϊκό επιχειρησιακό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται στο πρώτο εξάμηνο από χαμηλά περιθώρια διύλισης, χωρίς άμεση ανάκαμψη, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη αβεβαιότητα στις αγορές αργού πετρελαίου στην ευρύτερη περιοχή, λόγω Ιράκ και Ουκρανίας, η διοίκηση της ΕΛ.ΠΕ. επιδιώκει τη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών του ομίλου, μέσα από προγράμματα μετασχηματισμού, περιορισμού του κόστους εφοδιασμού, αλλά και τη διαφοροποίηση του χρηματοδοτικού μίγματος του και τη μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους

Μέσα σε ένα ευρωπαϊκό επιχειρησιακό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται στο πρώτο εξάμηνο από χαμηλά περιθώρια διύλισης, χωρίς άμεση ανάκαμψη, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη αβεβαιότητα στις αγορές αργού πετρελαίου στην ευρύτερη περιοχή, λόγω Ιράκ και Ουκρανίας, η διοίκηση της ΕΛ.ΠΕ. επιδιώκει τη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών του ομίλου, μέσα από προγράμματα μετασχηματισμού, περιορισμού του κόστους εφοδιασμού, αλλά και τη διαφοροποίηση του χρηματοδοτικού μίγματος του και τη μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους.

Για το 2014, καταρχήν, εκτιμάται ότι θα υπάρξει εξοικονόμηση της τάξεως των 50-60 εκατ. ευρώ από τη μείωση κατά 70 σεντς του κόστους εφοδιασμού ανά βαρέλι. Επιπλέον, από τα προγράμματα μετασχηματισμού προσδοκάται για φέτος εξοικονόμηση 80 εκατ. ευρώ, συν άλλα 50 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ στο πλαίσιο της μείωσης του κόστους δανεισμού επιδιώκεται εξοικονόμηση 50 εκατ. ευρώ μόνον από τόκους για το επόμενο έτος. Για φέτος, εξάλλου, αναμένεται να εισρεύσουν στα ταμεία του ομίλου 212 εκατ. ευρώ από την πώληση του ΔΕΣΦΑ, μια πώληση που η διοίκηση της ΕΛ.ΠΕ. ευελπιστεί ότι θα ολοκληρωθεί επιτυχώς.

Ειδικά για το τελευταίο θέμα ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛ.ΠΕ. Γιάννης Κωστόπουλος μιλώντας σήμερα στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων δεν δίστασε να επικρίνει την γραφειοκρατία των Βρυξελλών, η οποία, όπως τόνισε, «δημιουργεί συνέχεια τροχοπέδη στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, μέρος του οποίου είναι και ο ΔΕΣΦΑ».

Από την εξέλιξη του ζητήματος αυτού, αλλά και σε συνδυασμό με τα οικονομικά μεγέθη του ομίλου το 2014 θα κριθεί εάν θα δοθεί μέρισμα στους μετόχους. Για το 2013 η ΕΛ.ΠΕ. δεν διανέμει μέρισμα, ωστόσο, όπως είπε ο κ. Κωστόπουλος, εξετάζεται η διανομή αφορολόγητων αποθεματικών έως τα τέλη του έτους.

Στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου για την 4ετία 2014-2017, στόχος είναι οι συνέργειες μεταξύ των διυλιστηρίων, ενώ το γεγονός ότι λειτουργούν πλέον στο φουλ της απόδοσης τους όλες οι μονάδες της Ελευσίνας προσδοκάται να συμβάλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του στην ευρύτερη περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης και της Μεσογείου. Βασικός στόχος, εξάλλου, του ομίλου είναι να αυξηθεί περαιτέρω η συμμετοχή των κεφαλαιαγορών στο χρηματοδοτικό μίγμα του και η μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους του. Επίσης, σχεδιάζει να μειώσει ακόμη περισσότερο και το ενεργειακό κόστος του.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Κωστόπουλος στη συνεισφορά των ελληνικών διυλιστηρίων στην εθνική οικονομία, η οποία, όπως είπε, αν και σημαντική, δεν έχει τύχει ευρύτερης αναγνώρισης. Χρειάζεται να διαφυλαχθεί, υπογράμμισε, η ανταγωνιστικότητα του κλάδου διύλισης, δεδομένου ότι ο ανταγωνισμός που δέχεται είναι κυρίως από διυλιστήρια της Τουρκίας, τα οποία, όμως, δεν υπάγονται στις υποχρεώσεις των κοινοτικών οδηγιών και κανονισμών, που καθορίζουν τη δραστηριότητα των ευρωπαϊκών. Καθώς αναμένονται αποφάσεις και νέες πολιτικές για τον κλάδο ο κ. Κωστόπουλος ζήτησε να υπάρχει, ισορροπημένη προσέγγιση στην εφαρμογή μέτρων για το κλίμα, την ενέργεια και το περιβάλλον, που να λαμβάνουν υπόψη και την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας, να διατηρηθεί ο κλάδος στη λίστα και μετά το 2019 σε ό,τι έχει να κάνει με τους στόχους του ETS και τη διαρροή άνθρακα, να μειωθεί ο ΕΦΚ στον ηλεκτρισμό και το φυσικό αέριο, όπως και οι χρεώσεις για ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ στα τιμολόγια για τη βιομηχανία και να ευθυγραμμισθεί ο τρόπος καταβολής του ΕΦΚ και του ΦΠΑ με άλλες χώρες στην Ε.Ε.

Λαθρεμπόριο καυσίμων

«Σε μια εποχή που πιέζονται μισθοί και συντάξεις είναι ντροπή να χάνονται έσοδα για το δημόσιο από ΕΦΚ και ΦΠΑ εξαιτίας της λαθραίας διακίνησης καυσίμων».

Απαντώντας σε ερώτηση μετόχου ο κ. Κωστόπουλος ανέδειξε με έμφαση το θέμα αυτό, μιλώντας για «πανηγύρι λαθρεμπορίας».

Η εγκατάσταση συστημάτων εισροών-εκροών, που έχει ολοκληρωθεί σε σημαντικό βαθμό τουλάχιστον από τις μεγάλες εταιρίες του κλάδου, θα συνέβαλε, όπως επισήμανε, στην ολοκληρωτική εξάλειψη του φαινομένου, αρκεί και το δημόσιο να ολοκλήρωνε το σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης, ώστε να ελέγχει τα συστήματα εισροών-εκροών σε όλο το κύκλωμα των καυσίμων. Επιπλέον, θα πρέπει, όπως είπε, να καταργηθεί η προπληρωμή του ΕΦΚ στη χώρα μας, που είναι η μόνη στην Ευρώπη που εφαρμόζει κάτι τέτοιο.

«Πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία του κράτους», τόνισε ο κ. Κωστόπουλος. «Λύσεις υπάρχουν, δεν μπορεί το δημόσιο να κρύβεται πίσω από το πολιτικό κόστος».

Για το θέμα της εξίσωσης των φόρων στο πετρέλαιο κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης, μπορεί να βοήθησε, όπως είπε ο ίδιος, στην εξάλειψη της λαθρεμπορίας, αλλά γύρισε μπούμερανγκ, γιατί υπήρξε μείωση στη ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης, με συνέπεια την κάθετη πτώση στα έσοδα του δημοσίου από τον ΕΦΚ και το ΦΠΑ. Από 471 εκατ. ευρώ που ήταν το 2010, έφθασαν στα 670 εκατ. ευρώ το 2011 και στα 669 εκατ. ευρώ το 2012 για να πέσουν στα 362 εκατ. ευρώ το 2013. Με αυτά τα δεδομένα ο κ. Κωστόπουλος τάχθηκε υπέρ της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης σε χαμηλότερα, από τα σημερινά, επίπεδα.

Για υδρογονάνθρακες

Ο κ. Κωστόπουλος ανέφερε ότι αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή προς κύρωση η σύμβαση παραχώρησης με τις εταιρίες-αναδόχους του open door αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ψήφισης του νομοσχεδίου για τη «μικρή ΔΕΗ». Αυτό θα επιτρέψει, όπως είπε, την έναρξη δραστηριότητας από την πλευρά των εταιριών και σε ό,τι αφορά την κοινοπραξία στην οποία μετέχει η ΕΛ.ΠΕ. για τον Πατραϊκό Κόλπο ο κ. Κωστόπουλος είπε ότι το πρώτο γεωτρύπανο στην περιοχή αναμένεται να μπει στα τέλη του 2016.