Οι αυξημένες εξαγωγές
LPG
λόγω της υψηλότερης παραγωγή πετρελαίου
σχιστών (
shale
oil)
θα τονώσει τη ζήτηση για πλοία που μεταφέρουν αέρια φορτία, όπως προπάνιο,
βουτάνιο, αιθάνιο, δήλωσε στο
Bloomberg
o
Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης, διευθυντής της Latsco Shipping
Ltd, με έδρα το Λονδίνο.
Όπως αναφέρει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο,
επικαλούμενο στοιχεία του αμερικανικού
EIA,
oι
αποστολές του
LPG
από τις ΗΠΑ ανήλθαν στα επίπεδα-ρεκόρ των 506.000 βαρέλιών
την ημέρα τον Απρίλιο, αυξημένα κατά 65 τοις εκατό σε σχέση με το προηγούμενο
έτος. Η παραγωγή των αερίων έχει αυξηθεί καθώς οι υψηλές τιμές του πετρελαίου
και η βελτίωση στην οριζόντιας εξόρυξη και στις τεχνικές υδραυλικής ρωγμάτωσης έχουν επιτρέψει στους παραγωγούς να αξιοποιήσουν
ποσότητες αργού και φυσικού αερίου που βρίσκονται παγιδευμένες σε στρώματα
σχιστολιθικά πετρώματα σε βάθη περισσότερο από ένα μίλι κάτω από την επιφάνεια
της γης.
«Η επανάσταση του αμερικανικού πετρελαίου σχιστών είναι ο
βασικός παράγοντας που άλλαξε το παιχνίδι στην αγορά LPG», δήλωσε ο Πάρης
Κασιδόκωστας-Λάτσης σε συνέντευξή του στο
Bloomberg
στην ελληνική πρωτεύουσα.
«Είμαστε πολύ αισιόδοξοι για την περαιτέρω αύξηση της ζήτησης για τα πλοία LPG,
ιδιαίτερα από τις ΗΠΑ λόγω του πετρελαίου σχιστών».
Το
LPG
στις ΗΠΑ, που χρησιμοποιείται για μαγείρεμα και θέρμανση,
καθώς και ως πρώτη ύλη για τη βιομηχανία πετροχημικών, ως επί το πλείστον
παράγεται ως υποπροϊόν του φυσικού αερίου. Η αμερικανική παραγωγή αργού έφθασε τα
8,48 εκατ. βαρέλια ημερησίως την εβδομάδα που έληξε στις 13 Ιουνίου, φτάνοντας
τα υψηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 1986 ενώ η παραγωγή φυσικού αερίου
αναμένεται να σημειώσει ρεκόρ για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά. Η τεράστια παραγωγή
αερίων έχει μειώσει τις τιμές κατά μήκος των ανατολικών ακτών των ΗΠΑ, προς
όφελος των παραγωγών πετροχημικών και ενθαρρύνοντας τις εξαγωγές.
Η εξέλιξη αυτή έχει οδηγήσει σε αύξηση στη ζήτηση για τα
μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς
LPG,
που είναι γνωστά ως
VLGC
και τα οποία μπορούν να μεταφέρουν περί τα 80.000 κυβικά μέτρα το καθένα (2,8
εκατομμύρια κυβικά πόδια). Το κόστος για τη μεταφορά 1 εκατ. τόνων
LPG
mε
VLGC
από τη Μέση Ανατολή στην Ιαπωνία ήταν 128,19 δολάρια χθες,
66 τοις εκατό υψηλότερο από ό, τι πριν από 12 μήνες, ανάλογα με το
Baltic
Exchange, που έχει έδρα το
Λονδίνο.
Η
Latsco
διαθέτει τέσσερα
VLGC, με μεταφορική ικανότητα 82.000 κυβικά μέτρα το καθένα, επτά
μέσης κατηγορίας δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων με συνολική χωρητικότητα
343.815 τόνους καθαρού βάρους και τέσσερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων
μεγάλης εμβέλειας με συνολική χωρητικότητα 335.654 τόνων καθαρού βάρους. Τα Δεξαμενόπλοια
μεταφοράς προϊόντων μεταφέρουν διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου.
Η εταιρεία παρήγγειλε 12 πλοία το 2013, μεταξύ των οποίων
τέσσερα
VLGC από τη
Hyundai
Heavy
Industries
Co
της
Νότιας Κορέας, τρία δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων μεγάλης εμβέλειας από τη
Hyundai
Samho
Heavy
Industries
Co και πέντε μεσαίου
βεληνεκούς δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων από την
Hyundai
Mipo
Dockyard ", συνολικής
αξίας σχεδόν 700 εκατ. δολ. », δήλωσε ο Πάρης
Κασιδόκωστας-Λάτσης.
«Τα μακροπρόθεσμα θεμελιώδη είναι ισχυρά για την αγορά
προϊόντων σε γενικές γραμμές», τόνισε.
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα του
Bloomberg, η παραγγελία σηματοδοτεί την
«δυναμική επιστροφή» του Ομίλου Λάτση στη ναυτιλία, που, μαζί με την
αναδιοργάνωση της Latsco, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη 70χρονη ναυτιλιακή
ιστορία της, σύμφωνα με τον Κασιδόκωστα -Λάτση.
Το
Bloomberg
επισημαίνει, παράλληλα, ότι τα συμφέροντα της οικογένειας
Λάτση εκτείνονται στη διύλιση, τα ακίνητα και τον τραπεζικό τομέα. Ο Σπύρος
Λάτσης, ο γιος του εκλιπόντος εφοπλιστή Γιάννη Λάτση, διαθέτει περιουσία με
καθαρή αξία τουλάχιστον 3 δισεκατομμύρια δολάρια, γεγονός που τον καθιστά τον
πλουσιότερο άνθρωπο στην Ελλάδα, σύμφωνα με το Δείκτη Bloomberg Billionaires. Η
οικογένεια έχει συμμετοχή στα Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. (ΕΛΠΕ), στην εταιρεία
ακινήτων Lamda Development SA, και ελέγχει την εταιρία ιδιωτικής τραπεζικής EFG
International AG, με έδρα τη Ζυρίχη.
Αναφορικά με την ανάπτυξη του
LNG, το
Bloomberg
σημειώνει
ότι η Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών (ΕΙΑ) προβλέπει ότι οι ΗΠΑ
θα καταστούν καθαρός εξαγωγέας του υγραερίου μέσα 2040, λόγω της συνεχούς αύξησης
στην παραγωγή φυσικού αερίου και πετρελαίου. Η παραγωγή φυσικού αερίου σχιστών στις
ΗΠΑ θα φτάσει τα 19,8 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια το 2040 από 9,7
τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2012, σύμφωνα με την EIA. Επίσης, το
Bloomberg
τονίζει ότι η Ελλάδα έχει τον
μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, με πάνω από 3.400 πλοία που
αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 16 τοις εκατό της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας,
σύμφωνα με το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας.
Εξάλλου, οι τιμές των ναύλων για τα πλοία που μεταφέρουν
LPG
αναμένεται
να «παραμείνει ισχυρή κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού», αναφέρει η Arctic Securities, σε έκθεσή της στις
29 Απριλίου, επικαλούμενη «εποχιακή δυναμική στις εξαγωγές LPG των ΗΠΑ». Ο
συνολικός στόλος των σκαφών αυτών είναι περίπου 160 πλοία.
«Παραλάβαμε το πρώτο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς προϊόντων
μεγάλου βεληνεκούς, τον Ιούνιο, και όλα τα άλλα σκάφη θα καθελκυστούν μέχρι το
2016», δηλώνει ο Πάρης Κασιδόκωστας -Λάτσης. Η οικογένεια Λάτση εισέφερε το κεφάλαιο
και πρόσθεσεκαι κάποια «παραδοσιακή τραπεζική χρηματοδότηση από το εξωτερικό», αναφέρει
ο κ. Κασιδόκωστας -Λάτσης.
Πρόσφατα έχει παρατηρηθεί αύξηση στις παραγγελίες πλοίων LPG
με τον αριθμό των σκαφών που έχει προγραμματιστεί για παράδοση το 2015 και 2016
να αναμένεται να προκαλέσει αύξηση του στόλου κατά 50 τοις εκατό, προσθέτει ο Έλληνας
εφοπλιστής. «Σε κάθε άλλο τομέα αυτό θα προκαλούσε συναγερμό, αλλά αυτά τα νέα
πλοία θα απορροφηθούν από την εξαιρετικά έντονη αύξηση των εξαγωγών, κυρίως από
τις ΗΠΑ».
Η Latsco δεν φοβάται τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της
επέκτασης της Διώρυγας του Παναμά στα ναύλα των VLGC, τονίζει το
Bloomberg. Η διεύρυνση της
πλωτής οδού που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό θα μειώσει τον
αριθμό των πλοίων μεταφοράς
LPG,
καθώς η απόσταση των ταξιδίων μετ 'επιστροφής από το Τόκιο στο Χιούστον θα συντομευθεί κατά
περίπου 17.000 μίλια. Οι εργασίες για την επέκταση του καναλιού ήταν κατά 76
%ολοκληρωμένες την 31ς Μαΐου, σύμφωνα με τις αρχές της διώρυγας του Παναμά.
«Μόλις το διευρυμένο κανάλι ανοίγει, ίσως δούμε μια
επιβράδυνση στις τιμές των ναύλων για VLGC, καθώς η απόσταση από την Άπω
Ανατολή από τις ΗΠΑ του Κόλπου θα είναι μικρότερη, αλλά μακροπρόθεσμα αυτό θα
καταστήσει το LPG πιο ελκυστικό και ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλα εμπορεύματα,
γεγονός που θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης και σε αναπροσαρμογές στα ναύλα»,
υπογραμμίζει ο Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης.