Προσωρινή Πτώση στις Τιμές Αργού Λόγω Πιθανού Ανοίγματος Δύο Εξαγωγικών Τερματικών στη Λιβύη

Προσωρινή Πτώση στις Τιμές Αργού Λόγω Πιθανού Ανοίγματος Δύο Εξαγωγικών Τερματικών στη Λιβύη
energia.gr
Παρ, 4 Ιουλίου 2014 - 13:00
Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν, την Τετάρτη, στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών εβδομάδων λόγω αναφορών για πιθανή ανάκαμψη των εξαγωγών της Λιβύης, μετά από ανακοίνωση των ανταρτών ότι ξανανοίξουν δύο από τα βασικότερα τερματικά εξαγωγών πετρελαίου στην Ανατολική Λιβύη

Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν, την Τετάρτη, στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών εβδομάδων λόγω αναφορών για πιθανή ανάκαμψη των εξαγωγών της Λιβύης, μετά από ανακοίνωση των ανταρτών ότι ξανανοίξουν δύο από τα βασικότερα τερματικά εξαγωγών πετρελαίου στην Ανατολική Λιβύη.

Για σχεδόν ένα χρόνο, τα λιμάνια της Es Sider και Ras Λανούφ – από τα οποία, υπό κανονικές συνθήκες, πραγματοποιείται περίπου το ήμισυ των εξαγωγών πετρελαίου της Λιβύης - είναι αποκλεισμένα από τους αντάρτες που ζητούν μεγαλύτερη περιφερειακή αυτονομία. Σε μια χειρονομία υποστήριξης προς το νεοεκλεγέν κοινοβούλιο της χώρας, ένας εκπρόσωπος των ανταρτών δήλωσε στο Reuters ότι τα λιμάνια θα ανοίξουν εκ νέου.

Οι καταλήψεις των λιμανιών έχουν παραλύσει τη βιομηχανία πετρελαίου της Λιβύης, η οποία παρήγε περίπου 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα πριν από την έκρηξη εκδηλώσεων διαμαρτυρίας, απεργιών και μπλόκων που οδήγησαν την παραγωγή στα 150.000 βαρέλια την ημέρα. Οποιαδήποτε συμφωνία, όπως σημειώνουν οι Financial Times, θα μπορούσε να επαναφέρει την ικανότητα εξαγωγής αργού πετρελαίου, η οποία σήμερα ανέρχεται σε περίπου 315.000 βαρέλια την ημέρα, σε περίπου 500.000 βαρέλια την ημέρα.

Οι παραπάνω αναφορές από την πλευρά των ανταρτών αναπτέρωσαν τις ελπίδες για την προσφορά πετρελαίου, με συνέπεια το Brent του Αυγούστου να υποχωρήσει κατά 0,7 τοις εκατό στα 111,49 δολ. το βαρέλι στις απογευματινές συναλλαγές της Τετάρτης.

Παρά το γεγονός ότι μετά από συμφωνία τον Απρίλιο απελευθερώθηκαν τερματικοί σταθμοί πετρελαίου στην Zueitina και την Marsa al-Hariga, παλαιότερες συμφωνίες για να ανοίξουν εκ νέου τα λιμάνια της χώρας είχαν αποτύχει.

Ο Samir Kamal, εκπρόσωπος της Λιβύης στον ΟΠΕΚ, δήλωσε στους Financial Times: «όσο μας αφορά, δεν υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση από το υπουργείο πετρελαίου και φυσικού αερίου για εκ νέου άνοιγμα των λιμανιών».

Ο Richard Mallinson, της ενεργειακής συμβουλευτικής Energy Aspects με έδρα το Λονδίνο, δήλωσε: «Αυτό θα μπορούσε να είναι περισσότερο μια προσπάθεια να πιέσει την άλλη πλευρά, παρά να αντανακλά μια ολοκληρωμένη συμφωνία».

«Αλλά αν ξανανοίξουν τα λιμάνια, αυτό θα είναι μάλλον προσωρινό και περιορισμένο, καθώς η σημερινή υπηρεσιακή κυβέρνηση ανοίγει τον δρόμο για μία νέα πολιτική κυβέρνηση», πρόσθεσε.

Όπως αναφέρουν οι Financial Times, η στασιμότητα στην παραγωγή της Λιβύης, οι διεθνείς κυρώσεις κατά του Ιράν, οι κλοπές που μαστίζουν την παραγωγή της Νιγηρίας και, πιο πρόσφατα, η θρησκευτική βία στο Ιράκ έχουν οδηγήσει σε αλματώδη άνοδο την τιμή του Brent.

Αν οι ιρακινές πετρελαϊκές εγκαταστάσεις - κυρίως στο νότιο τμήμα της χώρας- συνεχίζουν να λειτουργούν, υπάρχουν ανησυχίες ότι η κρίση μπορεί να επιδεινωθεί, καθυστερώντας περαιτέρω μειώσεις των τιμών πετρελαίου. Αναλυτές του κλάδου δήλωσαν ότι λόγω περιορισμένης παγκόσμιας πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, μία νέα πιθανή μεγάλη διακοπή ίσως να καλυφθεί δύσκολα.

Το Ιράκ, η δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγός αργού πετρελαίου μετά τη Σαουδική Αραβία εντός OPEC, αποτελεί πλέον, τα τελευταία χρόνια, σημαντική πηγή πετρελαίου, φθάνοντας τον Φεβρουάριο σε υψηλό 35ετίας της τάξης των 3,6 εκατ. βαρελιών.

Αναλυτές της Capital Economics, τέλος, δήλωσαν ότι η μεγαλύτερη επίπτωση της αναταραχής στο Ιράκ θα είναι να μην μπορέσει, τελικά, η χώρα να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει για την παραγωγή της, καθώς δεν είναι σε θέση να αναπτύξει νέα πεδία, τη στιγμή που μαίνονται οι ένοπλες συγκρούσεις κυρίως με τους τζιχαντιστές του ISIS.