Ελληνικό Mall στη Βουλγαρία - 130 Εκατομμύρια για το Μεγαλύτερο Εμπορικό Κέντρο των Βαλκανίων

Ελληνικό Mall στη Βουλγαρία - 130 Εκατομμύρια για το Μεγαλύτερο Εμπορικό Κέντρο των Βαλκανίων
του Δημήτρη Χαροντάκη
Δευ, 10 Νοεμβρίου 2014 - 15:16
Το βράδυ της περασμένης Τετάρτης λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Σόφια, στον δεύτερο όροφο του νέου εντυπωσιακού Sofia Ring Mall, το κλίμα ήταν ιδιαίτερα εορταστικό
Το βράδυ της περασμένης Τετάρτης λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Σόφια, στον δεύτερο όροφο του νέου εντυπωσιακού Sofia Ring Mall, το κλίμα ήταν ιδιαίτερα εορταστικό. Ο κ. Βασίλης Φουρλής, επικεφαλής του ομώνυμου ομίλου, ο εφοπλιστής κ. Γιάννης Κούστας, από τους κορυφαίους της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, και ο υποψήφιος πρωθυπουργός κ. Μπόικο Μπορίσοφ εγκαινιάζουν μια επένδυση 130 εκατ. ευρώ σε χώρο συνολικής έκτασης 105.000 τ.μ.

Προσδοκίες
Πρόκειται για το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο των Βαλκανίων σε μια περιοχή που πριν από τρία χρόνια ήταν έρημη και στην οποία δεν υπήρχε ψυχή. Το κοινό, το οποίο φαίνεται να απολαμβάνει την αισιοδοξία του νέου εμπορικού εγχειρήματος, αποτελείται από επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων. Και οι προσδοκίες τους κινούνται σε ανάλογα επίπεδα.

Πράγματι οι προβλέψεις είναι εντυπωσιακές. Ο κ. Φουρλής εκτιμά ότι σύντομα θα το επισκέπτονται 60.000- 70.000 βούλγαροι καταναλωτές την ημέρα. Ετησίως οι επισκέψεις υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν σε περίπου 5 εκατομμύρια. Το γειτονικό ΙΚΕΑ -το δεύτερο που άνοιξε στη βουλγαρική αγορά τον Σεπτέμβριο του 2011 -είναι ένας πολύ καλός δείκτης. Οι επισκέψεις σε ετήσια βάση ανέρχονται πλέον σε 1 εκατομμύριο και οι πωλήσεις του χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται από 10% ως 15%.

Ανάπτυξη
Και αν τελικώς υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις της βουλγαρικής κυβέρνησης, σύμφωνα με τις οποίες σε δύο χρόνια θα φθάσει εκεί το μετρό της Σόφιας, τότε οι επικεφαλής του ομίλου Φουρλής λένε πως η εμπορική ανάπτυξη της περιοχής θα είναι εντυπωσιακή.

Το Sofia Ring Mall περιλαμβάνει περισσότερα από 200 καταστήματα, πάνω από 400 μάρκες, 100 από τις οποίες έρχονται για πρώτη φορά στη βουλγαρική αγορά, τον μόνο κινηματογράφο στη χώρα με 10 VIP αίθουσες, το μεγαλύτερο κέντρο ψυχαγωγίας εσωτερικού χώρου, τη μεγαλύτερη πίστα για kart στη χώρα, έκτασης 7.500 τ.μ., το μεγαλύτερο πολυκατάστημα, δωρεάν parking 3.500 θέσεων, VIP parking 100 θέσεων.

100 διεθνείς μάρκες
Μεταξύ των καταστημάτων που περιλαμβάνει είναι και το μεγαλύτερο ελληνικό πολυκατάστημα, το Notos Galleries -στο Notos Galleries Bulgaria οι κ.κ. Φουρλής και Κούστας συμμετέχουν με 50%. Το συγκεκριμένο κατάστημα στο Sofia Ring Mall διαθέτει 100 διεθνείς μάρκες σε ρούχα, 50 διάσημες μάρκες σε αξεσουάρ, τσάντες και παπούτσια, αλλά και 100 μάρκες καλλυντικών και αρωμάτων.

Μεταξύ των ελληνικών επιχειρήσεων που έχουν παρουσία στο νέο εμπορικό κέντρο είναι η Βάρδας, η Δούρος, η Apivita, η flocafe και η Intersport (το εκατοστό της κατάστημα είναι αυτό που άνοιξε στο Sofia Ring Mall). Παράλληλα ο κ. Κούστας εκτός από την κατά 50% συμμετοχή του στο εμπορικό κέντρο συνεχίζει να επενδύει στην ίδια περιοχή -σε έκταση 100 στρεμμάτων δημιουργεί συγκρότημα νέων κατοικιών. Η συνολική επένδυση του ομίλου Δαναός του έλληνα εφοπλιστή υπολογίζεται σε 400 εκατ. ευρώ.

Επενδύσεις
Εχει ίσως ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο όμιλος Φουρλή στην περίοδο της κρίσης, η οποία συρρίκνωσε την ελληνική αγορά και «τραυμάτισε» πολλές υγιείς επιχειρήσεις, δεν σταμάτησε να επενδύει εντός και εκτός ελληνικών συνόρων. Είναι ίσως ο πιο διεθνοποιημένος εμπορικός όμιλος της ελληνικής αγοράς. Δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, στην Κύπρο και στην Τουρκία. Πριν από λίγες ημέρες διέκοψε τις σχέσεις του με την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, περιορίζοντας τη δραστηριότητά του στις αγορές ειδών οικιακού εξοπλισμού και αθλητικών ειδών.

Τα ΙΚΕΑ, τα Intersports και μια νέα αλυσίδα αθλητικών ειδών -την οποία σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος» πρόκειται σύντομα να φέρει στην ελληνική αγορά -είναι πλέον οι επιχειρηματικοί άξονες με τους οποίους σκοπεύει να κυριαρχήσει στην ευρύτερη περιοχή. Σύμφωνα μάλιστα με τις ίδιες πληροφορίες η νέα αλυσίδα θα είναι συμπληρωματική -και όχι ανταγωνιστική -των Intersports και η διοίκηση του ομίλου πρόκειται να δημιουργήσει 50 νέα σημεία πώλησης ευρύτερα στην περιοχή. Ετσι κι αλλιώς στη διεθνή αγορά οι πωλήσεις των αθλητικών ειδών αναπτύσσονται με εντυπωσιακό ρυθμό, δεν έχουν «καταλάβει» την ύφεση.
Αισιοδοξία

Ο κ. Φουρλής -ένας μάλλον «πραγματιστής» επιχειρηματίας -είναι αισιόδοξος. Και ίσως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η διαπίστωσή του, την οποία διατυπώνει με μάλλον κατηγορηματικό τρόπο, πως «σταμάτησε η πτώση της ελληνικής αγοράς και πλέον σιγά-σιγά αρχίζει να ανεβαίνει, με λογικούς όμως ρυθμούς. Οι τελευταίοι μήνες είναι θετικοί».

Στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας οι πωλήσεις της House Market AE, της εταιρείας στην οποία ανήκουν τα ΙΚΕΑ, παρουσίασαν μείωση -ανεπαίσθητη μείωση εμφάνισαν και στο πρώτο εξάμηνου του τρέχοντος έτους -και ο όμιλος είχε ζημιές. Εφέτος θα είναι η τελευταία ζημιογόνα χρήση του ομίλου. Από το 2015 πρόκειται να περάσει στην κερδοφορία.

Η ΠΟΡΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 1950 - Αφετηρία οι ηλεκτρικές συσκεύες
Ο όμιλος Φουρλή μπορεί προσφάτως να «απογαλακτίστηκε» από την αγορά των ηλεκτρικών συσκευών, όμως σε αυτήν δημιουργήθηκε, όχι βεβαίως με τη σημερινή του μορφή, αλλά εκεί διαμόρφωσε τις προϋποθέσεις για να γίνει αυτό που είναι σήμερα. Ιστορικό σημείο αναφοράς του είναι το 1950, όταν τέσσερα αδέλφια, οι Στυλιανός, Αναστάσιος, Ιωάννης και Ηλίας, δημιούργησαν την Α. Φουρλής και Σία με ένα μικρό κατάστημα ηλεκτρικών συσκευών.

Για πέντε δεκαετίες η οικογένεια συνδέθηκε με την αγορά των ηλεκτρικών και αργότερα και ηλεκτρονικών συσκευών. Αρχίζει να διαφοροποιείται από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, όταν φέρνει τα ΙΚΕΑ στην Ελλάδα και λίγο αργότερα όταν με την Intersport ανοίγεται στην αγορά των αθλητικών ειδών. Με την ανάπτυξη των δύο νέων δραστηριοτήτων αρχίζει να περιορίζει την έκθεσή του στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Οσο αναπτύσσονται τα ΙΚΕΑ και τα Intersports τόσο μειώνεται ο ρόλος της παραδοσιακής του δραστηριότητας, ενώ παράλληλα μετατρέπεται αργά αλλά σταθερά από όμιλο χονδρικής πώλησης σε όμιλο λιανικής πώλησης.

(από την Εφημερίδα: "Το Βήμα")