Αποκλίνουν πάνω από 100% οι εκτιμήσεις κυβέρνησης και εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών για το ύψος του λαθρεμπορίου καυσίμων στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση ανεβάζει τον πήχη των προσδοκιών για είσπραξη διαφυγόντων εσόδων από το λαθρεμπόριο στο 1,5 δισ. ευρώ, ενώ ο σύνδεσμος των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών κατεβάζει τον πήχη στα 100-200 εκατ. ευρώ
Αποκλίνουν πάνω από 100% οι εκτιμήσεις κυβέρνησης και εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών για το ύψος του λαθρεμπορίου καυσίμων στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση ανεβάζει τον πήχη των προσδοκιών για είσπραξη διαφυγόντων εσόδων από το λαθρεμπόριο στο 1,5 δισ. ευρώ, ενώ ο σύνδεσμος των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών κατεβάζει τον πήχη στα 100-200 εκατ. ευρώ.

Το πού βρίσκεται η αλήθεια θα κληθεί να το βρει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας, ο οποίος υποστηρίζει ότι το λαθρεμπόριο φτάνει στο 1,5 δισ. ευρώ, ποντάροντας πολλά στην πάταξή του προκειμένου να εισρεύσουν χρήματα στα δημόσια ταμεία.

Οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης είναι εξωπραγματικές, υποστήριξαν οι εκπρόσωποι των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών με τους οποίους συναντήθηκε την περασμένη εβδομάδα ο κ. Μάρδας.

Σύμφωνα με το σκεπτικό τους, απώλειες φορολογικών εσόδων αυτού του μεγέθους αναλογούν σε ποσότητες πετρελαίου που ελάχιστα απέχουν από αυτές που διακινούνται «επισήμως» στην κανονική αγορά, τουλάχιστον στο πετρέλαιο θέρμανσης, που αποτελεί και το κυριότερο καύσιμο του λαθρεμπορίου. Οπως ανέφεραν στον υπουργό, ακόμη και αν όλο το ναυτιλιακό καύσιμο τροφοδοτούσε τα παράνομα κυκλώματα στην αγορά, οι απώλειες για το Δημόσιο δεν θα ξεπερνούσαν τα 300-350 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, η κατανάλωση καυσίμων στην Ελλάδα ήταν 2,84 εκατ. χιλιόλιτρα πετρελαίου κίνησης, 1,16 εκατ. χιλιόλιτρα πετρελαίου θέρμανσης και 536.000 χιλιόλιτρα ναυτιλιακού. Με βάση όμως τις τρέχουσες τιμές, η παραδοχή για απώλειες εσόδων π.χ. 1 δισ. ευρώ τον χρόνο σημαίνει ότι θα έπρεπε να εισέλθουν παράνομα στην αγορά 1,9 εκατ. χιλιόλιτρα ναυτιλιακού καυσίμου, τέσσερις φορές δηλαδή οι ποσότητες που κυκλοφορούν κανονικά! Σε μια τέτοια περίπτωση, λόγω των προδιαγραφών του ναυτιλιακού καυσίμου, οι εκπομπές σωματιδίων θα μετέτρεπαν την Αθήνα σε Σαγκάη.

«Τα διαφυγόντα έσοδα εξαιτίας του λαθρεμπορίου για το 2014 κυμαίνονται από 100 εκατ. ευρώ στο πιο συντηρητικό σενάριο έως 200 εκατ. ευρώ στο πιο ακραίο σενάριο, το οποίο εκτιμάται ως μάλλον απίθανο. Το λογικό σενάριο οδηγεί σε συμπέρασμα ότι τη χρονιά που πέρασε τα διαφυγόντα κέρδη για το κράτος από το λαθρεμπόριο ήταν της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ» αναφέρουν στο υπόμνημά τους προς τον κ. Μάρδα οι εταιρείες.

Από το να επαφίεται κανείς σε εκτιμήσεις καλύτερα να εφαρμόσει τους νόμους για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου που εκκρεμούν από το 2012 είναι το μήνυμα των εταιρειών προς τον υπουργό.

Το κυριότερο μέτρο που παραμένει στην ουσία ανενεργό είναι τα συστήματα εισροών - εκροών σε πρατήρια. Από τα περίπου 5.500 ενεργά πρατήρια, σύστημα εισροών - εκροών έχουν εγκαταστήσει γύρω στα 4.700.

Αλλά ακόμη και από αυτά μόνο τα 1.908 αποστέλλουν σε τακτική βάση στοιχεία με τις ποσότητες καυσίμων που αγοράζουν και πωλούν στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), προκειμένου να αποφανθεί ποιος παρανομεί και ποιος όχι.

Επίσης, εκκρεμεί η επέκταση του συστήματος εισροών - εκροών σε όλη την αλυσίδα των καυσίμων (εταιρείες, διυλιστήρια, βυτία πώλησης πετρελαίου θέρμανσης, τελωνεία, σταθμοί ανεφοδιασμού αεροσκαφών), εκκρεμεί η έκδοση υπουργικής απόφασης για την τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα, υπολειτουργεί το μέτρο της σήμανσης σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα (σλέπια), υπολειτουργούν τα κινητά συνεργεία ελέγχου (ΚΕΔΑΚ) κ.λπ.

(Πηγή: In.gr, Γιώργος Φιντικάκης, 18/03/2015)