Η Μάλτα «Χτυπά» το Βασιλικό – Η Κυπριακή Κυβέρνηση Τρέχει να Προλάβει

Η Μάλτα «Χτυπά» το Βασιλικό – Η Κυπριακή Κυβέρνηση Τρέχει να Προλάβει
του Μιχάλη Χατζηστυλιανού
Πεμ, 2 Απριλίου 2015 - 13:56
Το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο αποθήκευσης και διαχείρισης πετρελαιοειδών που κατασκευάστηκε τα τελευταία χρόνια στη Μεσόγειο και ολοκληρώθηκε μόλις τον περασμένο Νοέμβριο στο λιμάνι του Βασιλικού, κινδυνεύει να καταστεί μη βιώσιμο λόγω ανταγωνισμού από το λιμάνι της Μάλτας

Το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο αποθήκευσης και διαχείρισης πετρελαιοειδών που κατασκευάστηκε τα τελευταία χρόνια στη Μεσόγειο και ολοκληρώθηκε μόλις τον περασμένο Νοέμβριο στο λιμάνι του Βασιλικού, κινδυνεύει να καταστεί μη βιώσιμο λόγω ανταγωνισμού από το λιμάνι της Μάλτας. Γεγονός, που ανάγκασε το Υπουργικό Συμβούλιο, μπροστά στο πολύ σοβαρό ενδεχόμενο απώλειας σημαντικών εσόδων για το κράτος, τα οποία υπολογίζονται στα €20 εκατ. ετησίως, να εγκρίνει κατά την τελευταία του συνεδρία την πρόταση που κατέθεσε ενώπιον του ο υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων, Μάριος Δημητριάδης, για τροποποιήσεις στο συμβόλαιο με τη διαχειρίστρια εταιρεία VTT Vasiliko Ltd η οποία, να σημειωθεί, προέβη σε επένδυση της τάξεως των €300 εκατ. στο Βασιλικό.

Με τις τροποποιήσεις που θα επέλθουν στο συμβόλαιο όσο και στην κείμενη νομοθεσία που θα κληθεί να ψηφίσει η Βουλή, θα παρέχεται η εξουσία στο διοικητικό συμβούλιο της Αρχής Λιμένων να προβαίνει σε μείωση των τελών χρέωσης που επιβάλλονται για την εξυπηρέτηση πλοίων που φορτοεκφορτώνουν προϊόντα υδρογονανθράκων.

Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο του 2012, η Αρχή Λιμένων υπέγραψε συμφωνία διάρκειας 28 χρόνων με την εταιρεία VTT Vasiliko Ltd για την κατασκευή, λειτουργία και χρήση τερματικού και προβλήτας στο λιμάνι Βασιλικού, για τη φόρτωση/εκφόρτωση/αποθήκευση προϊόντων υδρογονανθράκων.

Η εν λόγω επένδυση είναι της τάξεως των €300 εκατ., χρήματα τα οποία καταβλήθηκαν εξ’ ολοκλήρου από την εταιρεία. Το τερματικό αποτελείται από 28 δεξαμενές χωρητικότητας 543.000 κυβικών μέτρων και διαθέτει προβλήτα 1,5 χιλιομέτρου περίπου στην ανοικτή θάλασσα, με τέσσερα σημεία πρόσδεσης δεξαμενόπλοιων. Εργολάβος του έργου ήταν η κοινοπραξία εταιρειών J&P.

Όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό σημείωμα που κατέθεσε στο Υπουργικό Συμβούλιο στις 16/3/2015, ο υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων, Μάριος Δημητριάδης, μετά την έναρξη λειτουργίας της προβλήτας, η οποία έγινε περί τα τέλη Νοεμβρίου του 2014, η εταιρεία VTT Vasiliko Ltd προέβη σε παραστάσεις προς την Αρχή Λιμένων, αναφέροντας ότι στο λιμάνι της Μάλτας, όπου γίνονται αντίστοιχες–ανταγωνιστικές δραστηριότητες, οι αρμόδιες Αρχές της χώρας έχουν προβεί σε σημαντικές μειώσεις στις χρεώσεις τους που αφορούν στην εξυπηρέτηση πλοίων που φορτοεκφορτώνουν προϊόντα υδρογονανθράκων, ύστερα από την ενημέρωση που έτυχαν αναφορικά με την κατασκευή της εν λόγω προβλήτας στην Κύπρο.

Όπως τονίζει στο σημείωμά του ο κ. Δημητριάδης, «παρά το γεγονός ότι η συμφωνία τέθηκε σε εφαρμογή πριν από οκτώ μήνες περίπου, οι εν λόγω εξωγενείς και μη προβλέψιμοι παράγοντες, καθιστούν τη δραστηριότητα της VTTV μη βιώσιμη, με κίνδυνο την απώλεια σημαντικών εσόδων για την Αρχή Λιμένων και κατ’ επέκταση για το κράτος.

Συνεπώς, παρά το γεγονός ότι η συμφωνία πρόσφατα άρχισε να υλοποιείται και δεν είναι ορθό να προβαίνει κάποιος σε αλλαγές που επηρεάζουν την οικονομική πτυχή, εντούτοις, επειδή η μείωση των τιμών στο ανταγωνιστικό λιμάνι της Μάλτας είναι κάτι που ξεφεύγει του ελέγχου των δύο συμβαλλόμενων (Αρχής Λιμένων–VTTV) και την ίδια στιγμή επηρεάζει τη βιωσιμότητα της ανάπτυξης και τα έσοδα της Αρχής Λιμένων, κρίνεται ότι για λόγους δημοσίου συμφέροντος, επιβάλλεται η ύπαρξη ευελιξίας από πλευράς Αρχής Λιμένων, ώστε να δύναται να προβαίνει σε διαφοροποίηση συγκεκριμένων χρεώσεων που αφορούν υδρογονάνθρακες, με αποτέλεσμα τα κυπριακά λιμάνια για τη συγκεκριμένη κατηγορία, να είναι ελκυστικά και να μπορούν να ανταγωνίζονται γειτονικά λιμάνια».

Σύμφωνα με την πρόταση Δημητριάδη, η εν λόγω διαφοροποίηση θα πρέπει να συνοδεύεται και από άλλες πρόνοιες που θα διασφαλίζουν, στο μέτρο του δυνατού, τις ίδιες αναλογίες απόδοσης εσόδων (για VTTV–ΑΛΚ) με αυτές που διαλαμβάνει η αρχική συμφωνία με χρονικό ορίζοντα τα 28 χρόνια που είναι η διάρκειά της.

«Πράσινο φως» από το Υπουργικό

Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την πρόταση του υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων Μάριου Δημητριάδη και άναψε έτσι, το πράσινο φως για την έναρξη των διαδικασιών τροποποίησης και των σχετικών κανονισμών που διέπουν τα καταβλητέα δικαιώματα της Αρχής Λιμένων. Η Βουλή θα κληθεί να ψηφίσει νέα πρόνοια/ επιφύλαξη στους εν λόγω κανονισμούς σύμφωνα με την οποία στην περίπτωση των υδρογονανθράκων, το διοικητικό συμβούλιο της Αρχής Λιμένων να έχει την εξουσία να καθορίζει, αναλόγως των εκάστοτε παραστάσεων, τον συντελεστή χρέωσης.

(από philenews.com, 02/04/2015)