Με την Κροατία να ανακοινώνει ότι θα επιτρέψει τις γεωτρήσεις πετρελαίου στην Αδριατική θάλασσα, οι επενδυτές στον τομέα του τουρισμού στις πανέμορφες Κροατικές ακτές προβληματίζονται έντονα για το μέλλον του μεσογειακού αυτού τουριστικού παραδείσου γνωστού παγκοσμίως για το ειδυλλιακό του ηλιοβασίλεμα πάνω από την αφρώδη θάλασσα και τις ακτές με το λευκό βότσαλο να σκιάζεται από πυκνά πευκοδάση

Με την Κροατία να ανακοινώνει ότι θα επιτρέψει τις γεωτρήσεις πετρελαίου στην Αδριατική θάλασσα, οι επενδυτές στον τομέα του τουρισμού στις πανέμορφες Κροατικές ακτές προβληματίζονται έντονα για το μέλλον του μεσογειακού αυτού τουριστικού παραδείσου γνωστού παγκοσμίως για το ειδυλλιακό του ηλιοβασίλεμα πάνω από την αφρώδη θάλασσα και τις ακτές με το λευκό βότσαλο να σκιάζεται από πυκνά πευκοδάση.

Φοβούνται ότι η τέλεια αυτή εικόνα, θα μπορούσε να αλλάξει σύντομα με την κατασκευή γιγαντιαίων υπεράκτιων εξεδρών άντλησης πετρελαίου.

Παρά τις αντιδράσεις στα σχέδια άντλησης αργού στα νερά μιας από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες περιοχές, που αποτελούν αγαπημένο ταξιδιωτικό προορισμό της Ευρώπης, η κροατική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε αυτά ενισχύοντας την κατάσταση των φτωχότερων οικονομικά στρωμάτων, προσφέροντας διάφορες άδειες εξερεύνησης σε ξένες εταιρείες ενέργειας.

Η απόφαση έχει διχάσει βαθιά το νεότερο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μία χώρα περίπου 4.300.000, κατοίκων, που εξακολουθεί να είναι σημαδεμένη από τη δεκαετία του 1990 με τους πολέμους στα Βαλκάνια, όπου ωστόσο η ανέγγιχτη ομορφιά της Αδριατικής αποτελεί για τη χώρα, ζήτημα εθνικής υπερηφάνειας.

Οι αντίπαλοι προειδοποιούν ότι εάν καταστραφεί το θεαματικό φυσικό σκηνικό, -καθώς οι υπεράκτιες γεωτρήσεις ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για το περιβάλλον, αυξάνοντας τον κίνδυνο των πετρελαιοκηλίδων-, ο τουρισμός, που αποτελεί κύρια πηγή εισοδήματος για την χώρα, θα μπορούσε να καταστραφεί.

Οι υποστηρικτές του σχεδίου υποστηρίζουν από την πλευρά τους, ότι η άντληση πετρελαίου θα μπορούσε να αποφέρει δισεκατομμύρια δολάρια για την προβληματική οικονομία της Κροατίας, η οποία ήταν σε ύφεση για χρόνια. Προσθέτουν δε, ότι οι γεωτρήσεις θα μπορούσαν τελικά να βοηθήσουν την Ευρώπη να μειώσει την εξάρτησή της από τις εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου από την Ρωσία.

«Αυτό είναι ένα υπαρξιακό θέμα που θα φέρει μια καλύτερη ζωή για τους πολίτες της Κροατίας», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Ιβάν Βρντολίακ, μιλώντας για το θέμα, στο Associated Press.

Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι το 45 τοις εκατό των Κροατών είναι εναντίον της Αδριατικής γεωτρήσεις πετρελαίου, ενώ το 40 τοις εκατό είναι υπέρ - με εκείνους όμως που είναι υπέρ να ζουν κυρίως στο εσωτερικό της χώρας και μακριά από τις ακτές.

«Η Αδριατική είναι σαν ένα κόσμημα που πρέπει να μείνει ανέγγιχτο», δήλωσε ο Evo Lorencin, η κύρια πηγή εισοδήματος του οποίου είναι η ενοικίαση δωματίων σε ένα ήσυχο κόλπο στη βόρεια Αδριατική κατά τη διάρκεια των τριών μηνών αιχμής της Καλοκαιρινής σαιζόν. «Αν η θάλασσα καταστραφεί, έχουμε καταστραφεί όλοι».

Η τουριστική βιομηχανία της Κροατίας, είχε ήδη καταστραφεί μια φορά - κατά τη διάρκεια του πολέμου για την ανεξαρτησία της από την πρώην Γιουγκοσλαβία. Η εκπληκτική μεσαιωνική οχυρωμένη πόλη του Ντουμπρόβνικ, υπέστη σοβαρές ζημιές από βομβαρδισμούς και οι εικόνες του πολέμου, που έκαναν τον γύρο του κόσμου, μέσα από τα ειδησεογραφικά πρακτορεία, απομάκρυναν για χρόνια τους τουρίστες, από την πανέμορφη αυτή περιοχή της Αδριατικής.

Ο αριθμός των επισκεπτών, είναι σήμερα περίπου στα 11 εκατομμύρια ετησίως και επανήλθε στα προ του πολέμου επίπεδα το 2012, μόνο μετά από εκτεταμένη ανοικοδόμηση και μία παγκόσμια εκστρατεία στα μέσα ενημέρωσης με το σύνθημα: «Η Μεσόγειος, όπως ήταν κάποτε».

Η κυβέρνηση πιστεύει ότι η στρατηγική θέση της Κροατίας μεταξύ ανατολικής και δυτικής Ευρώπης θα μπορούσε να μετατρέψει τη χώρα σε ένα περιφερειακό ενεργειακό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, όπως είναι η Νορβηγία στη Βόρεια Θάλασσα.

«Τότε η Κροατία θα γίνει εξαγωγέας ενέργειας η οποία θα φέρει την ασφάλεια του εφοδιασμού στην ευρύτερη περιοχή», δήλωσε ο Βρντολίακ.

Είπε ότι οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι θα είναι ελάχιστοι, επειδή θα πρέπει να εφαρμόζονται οι τελευταίες προδιαγραφές ασφαλείας της Ε.Ε., και οι περισσότερες από τις νέες υπεράκτιες πλατφόρμες δεν θα είναι ορατές από την ακτή.

Η αρχική έρευνα, η οποία θα καθορίσει τις ποσότητες και την αποδοτικότητα της παραγωγής πετρελαίου στην Αδριατική, αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιούνιο και θα διαρκέσει πέντε χρόνια πριν αρχίσει τελικά η εμπορική άντληση.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχουν αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου στην περιοχή. Στη γειτονική Ιταλία, δεκάδες υπεράκτιες πλατφόρμες λειτουργούν σήμερα και αποδίδουν. Υπάρχουν επίσης 18 εξέδρες στην κροατική πλευρά της Αδριατικής που εξάγουν μόνο φυσικό αέριο, το οποίο θεωρείται, ότι ενέχει πολύ μικρότερο κίνδυνο για το περιβάλλον από ότι το πετρέλαιο.

Οι Πράσινοι της Κροατίας δεν εντυπωσιάζονται πάντως από τις υποσχέσεις περί ασφάλειας, που παρέχει η κυβέρνηση και έχουν ξεκινήσει μία εκστρατεία με τίτλο «Ας πούμε ΟΧΙ στο πετρέλαιο της Αδριατικής. Λέμε ΝΑΙ στην αειφόρο ανάπτυξη».

«Οι κίνδυνοι είναι πολύ υψηλοί», δήλωσε ο Μιρέλα Άγιο, ο ηγέτης της Orah, ενός μικρού κόμματος των Πρασίνων, που ξεκίνησε την εκστρατεία. «Εναλλακτικές λύσεις είναι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, κυρίως στην Αδριατική, όπου ευνοούν οι κλιματικές συνθήκες, όπως η ηλιακή ενέργεια, οι ανεμογεννήτριες και οι μικροί υδροηλεκτρικοί σταθμοί».

«Σε περίπτωση ατυχήματος, ο τουρισμός θα καταστραφεί εντελώς», τόνισε η Monica Frassoni, συμπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος, μιλώντας σε περιβαλλοντικό συνέδριο στην πρωτεύουσα της Κροατίας, το Ζάγκρεμπ. «Επομένως, γιατί να πάρουμε τέτοιο ρίσκο;», κατέληξε.