Μικρή Μείωση της Αξίας των Ελληνικών Εξαγωγών το Α΄ Εξάμηνο Λόγω Πτώσης των Τιμών του Αργού

Μικρή Μείωση της Αξίας των Ελληνικών Εξαγωγών το Α΄ Εξάμηνο Λόγω Πτώσης των Τιμών του Αργού
energia.gr
Τετ, 16 Σεπτεμβρίου 2015 - 13:14
Οριακή πτωτική αναθεώρησησε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις προκύπτει για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών κατά το α' εξάμηνο του 2015,σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, ενώ η μεγάλη υποχώρηση των τιμών και των εξαγωγών πετρελαιοειδών δημιουργεί μεγάλες ανακατατάξεις στο χάρτη του εξωτερικού εμπορίου της χώρας

Οριακή πτωτική αναθεώρησησε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις προκύπτει για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών κατά το α' εξάμηνο του 2015,σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, ενώ η μεγάλη υποχώρηση των τιμών και των εξαγωγών πετρελαιοειδών δημιουργεί μεγάλες ανακατατάξεις στο χάρτη του εξωτερικού εμπορίου της χώρας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, στην περίοδο Ιανουάριος-Ιούνιος 2015, παρουσιάζεται μικρή μείωση της χώρας της τάξης του -2,2% στη συνολική αξία των εξαγωγών (στα 12,8 δις ευρώ από 13,1 δις ευρώ) ή απώλειες της τάξης των περίπου 290 εκατ. ευρώ. Η μείωση εξηγείται από την μεγάλη πτώση των διεθνών τιμών του αργού σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά επίπεδαΩστόσο, εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, την ίδια περίοδο προκύπτει αύξηση της τάξης του 13,4%, ήτοι αύξηση κατά 1,06 δις ευρώ.

Τα στοιχεία των εξαγωγών, τα οποία δεν περιλαμβάνουν ακόμη το διάστημα επιβολής κεφαλαιακών ελέγχων, αναδεικνύουν το πόσο κρίσιμη είναι πλέον η επιστροφή στην κανονικότητα, ενώ επιβεβαιώνουν την σπουδαιότητα της συμβολής των εξαγωγών και της εξωστρέφειας για την ελληνική οικονομία, αλλά και το χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Σε ότι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών, σε επίπεδο συνολικής αξίας εξαγωγών για το 6μηνο του 2015, προκύπτει αύξηση κατά 13,3% προς τις χώρες της ΕΕ και μείωση -15,3% προς τις Τρίτες Χώρες. Ως αποτέλεσμα αυτών των μεταβολών, το μερίδιο στη συνολική αξία εξαγωγών για τις χώρες της ΕΕ διαμορφώνεται 52,95%, έναντι ποσοστού 48,05% για τις Τρίτες Χώρες, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, από αντίστοιχα μερίδια την προηγούμενη χρονιά 45,68% προς την ΕΕ και 54,32% για τιςΤρίτες Χώρες.

Αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή, το μερίδιο των χωρών της ΕΕ εκτοξεύεται στο σχεδόν 75%, έναντι ποσοστού μόλις 25% των Τρίτων Χωρών.

Αξιοσημείωτες είναι οι μεταβολές ως προς τους κύριους προορισμούς των ελληνικων εξαγωγών. Η Τουρκία υποχωρεί σημαντικά και από την πρώτη θέση σε ότι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων, το α' εξάμηνο του 2015 εμφανίζεται στην 3η θέση. Στην 1η θέση περνάει η Ιταλία και ακολουθεί η Γερμανία και ακολουθούν κατά σειρά η Κύπρος, η Βουλγαρία ενώ στην 6η θέςη (από τη 10η) ανήλθαν οι ΗΠΑ. Στην 7η θέση βρίσκεται η Αίγυπτος και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία και η Σαουδική Αραβία.

Οι μεταβολές αυτές στην κατάταξη των χωρών προορισμού των ελληνικών εξαγωγών έχουν κυρίως να κάνουν με τη σημαντική μείωση της αξίας των εξαγωγών πετρελαιοειδών, η οποία με τη σειρά της σε σημαντικό βαθμό οφείλεται στη μείωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Έτσι εξηγείται η μεγάλη υποχώρηση των εξαγωγών προς την Τουρκία, αλλά και το γεγονός ότι δύο ακόμα προορισμοί που βρίσκονταν στο αντίστοιχο περσινό εξάμηνο στην πρώτη δεκάδα των προορισμών -ο Εφοδιασμός Πλοίων Τρίτων Χωρών (7η θέση) και το Γιβραλτάρ (8η θέση)- έχουν υποχωρήσει πολύ χαμηλά στη σχετική κατάταξη το 2015 –στην 34η και 16η θέση αντίστοιχα.

Ειδικότερα, οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ (28) εμφανίζουν σημαντική αύξηση (13,3%) και συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών καταλαμβάνουν το 53% των συνολικών εξαγωγών.

Μεγάλη αύξηση καταγράφεται για τις εξαγωγές προς τη Β.Αμερική κατά 58,5%, τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής κατά 133,5% και τις χώρες της Αφρικής κατά 32,1%. Μικρότερες ποσοστιαίες αυξήσεις παρατηρούνται στις εξαγωγές προς τις Χώρες της Μ.Ανατολής & Β.Αφρικής (4%) και προς την Ωκεανία (8%).

Αντίθετα, μεγάλη μείωση καταγράφεται στις εξαγωγές που αφορούν εφοδιασμούς πλοίων είτε από την ΕΕ είτε από Τρίτες Χώρες (-85,6% και -82,1% αντίστοιχα αλλά και προς τις χώρες της Ευρώπης εκτός Ε.Ε. κατά -33,4%. Τέλος, στάσιμες εμφανίζονται οι εξαγωγές προς τις χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής).

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, πέραν της ήδη αναφερθείσας σημαντικής αύξησης προς την Ε.Ε., αξίζει να αναφερθεί ότι οι εξαγωγές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 15,4% και οι εξαγωγές προς τις χώρες του G7 κατά 19,7%. Στην αντίθετη κατεύθυνση, σημαντικές μειώσεις των εξαγωγών παρατηρούνται προς τις BRICS (-26%), προς τις χώρες του OPEC (-17,1%), προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας(ΟΣΕΠ) (-24,9%) και προς τις χώρες της Ευρασιατικής Οικονο9μικής Ένωσης (-36,9%).

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η συνολική μείωση, οφείλεται στην σημαντική πτώση των εξαγωγών καυσίμων (κατά -26,1%). Αντίθετα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζονται πολύ αυξημένες κατά 18%, οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων κινούνται σαφώς ανοδικά κατά 12,2% και μικρότερες αυξήσεις παρατηρούνται στις εξαγωγές πρώτων υλών (5,6%) και στις χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα (κατά 11,4%).

Σε ότι αφορά τις εισαγωγές στο α' εξαμήνου του 2015, καταγράφεται συνέχιση στην πτωτική πορεία (-6,9%), από τις αρχές του έτους, μετά τη μικρή άνοδο με την οποία έκλεισε το 2014. Η αξία τους διαμορφώθηκε σε 21.672,2 εκ. € έναντι 23.287,8 εκ. € στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2014. Η αντίστοιχη μεταβολή, χωρίς τα πετρελαιοειδή δείχνει οριακή αύξηση 0,7%, ή κατά 102,8 εκατ. ευρώ.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών των κινήσεων ήταν να μειωθεί για το α' εξάμηνο του έτος το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου κατά -13%, στα 8,87 δις ευρώ (από 10,2 δις ευρώ στο α' εξάμηνο του 2014).

Τέλος, οι ελληνικές εξαγωγές που αφορούν στους Εφοδιασμούς Πλοίων, εμφανίζουν μεγάλες μειώσεις. Συγκεκριμένα -85,6% στα πλοία με σημαία κρατών της ΕΕ και -82,1% στα πλοία με σημαία τρίτων χωρών και διαμορφώθηκαν στα 31,5 εκ.€ και 85,6 εκ.€, από 218,6 εκ.€ και 477,4 εκ.€ αντίστοιχα. Ο βασικός λόγος για αυτές τις πολύ μεγάλες μειώσεις είναι ο περιορισμός της αξίας των πετρελαιοειδών, ο οποίος οφείλεται και στη μείωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου.

Όσον αφορά στις εισαγωγές, η μείωση κατά -6,9% (από 23.287,8 εκ.€ σε 21.672,2 εκ.€) στο εξάμηνο Ιανουάριος-Ιούνιος του 2015 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2014, οφείλεται στη μεγάλη μείωση των εισαγωγών καυσίμων κατά -22,7% (σε 5.839,8 εκ.€ από 7.558,2 εκ.€). Αξίζει να επαναληφθεί η επισήμανση ότι οι μεγάλες μεταβολές στην αξία των συναλλαγών καυσίμων, οφείλονται σε σημαντικό βαθμό στις μειώσεις των διεθνών τιμών του πετρελαίου μεταξύ των δύο συγκρινόμενων εξαμήνων.