Έρευνα στις Κρατικές Επιδοτήσεις για την Αποφυγή Διακοπών Ρεύματος Διεξάγει η Κομισιόν

Έρευνα στις Κρατικές Επιδοτήσεις για την Αποφυγή Διακοπών Ρεύματος Διεξάγει η Κομισιόν
energia.gr
Τετ, 30 Σεπτεμβρίου 2015 - 12:05
Πάνω από 200 ερωτηματολόγια έχουν αποστείλει οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ περισσότερα σε εταιρείες και κυβερνητικές υπηρεσίες, στο πλαίσιο έρευνας σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις που προσφέρονται για την αποφυγή διακοπών ρεύματος, όπως δήλωσε προχθές, Δευτέρα, η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ
Πάνω από 200 ερωτηματολόγια έχουν αποστείλει οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ περισσότερα σε εταιρείες και κυβερνητικές υπηρεσίες, στο πλαίσιο έρευνας σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις που προσφέρονται για την αποφυγή διακοπών ρεύματος, όπως δήλωσε προχθές, Δευτέρα, η Ευρωπαία Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Όπως μεταδίδει η Euractiv.gr, η κίνηση αυτή έρχεται μετά την έναρξη έρευνας τον Απρίλιο, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που είχε ως στόχο το Βέλγιο, την Κροατία, τη Δανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και τη Σουηδία σχετικά με τα συστήματα τους για τη διασφάλιση της προσφοράς κατά τις περιόδους αιχμής.

«Μέχρι τώρα, έχουμε στείλει πάνω από 200 ερωτηματολόγια σε δημόσιες αρχές και φορείς της αγοράς, στις 11 χώρες», δήλωσε η Βεστάγκερ σε συνέδριο που διοργανώθηκε από το Κολλέγιο της Ευρώπης.

Είπε ενώ τα προκαταρκτικά ευρήματα έδειξαν ότι ορισμένοι μηχανισμοί δυναμικότητας είναι απαραίτητοι βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, κάποιοι άλλοι μπορεί να μην είναι.

«Δυστυχώς, η έρευνα στον κλάδο δείχνει ότι οι μηχανισμοί δυναμικότητας μερικές φορές θεωρούνται ως γρήγορες λύσεις – ως εναλλακτικές λύσεις στις μεταρρυθμίσεις της πραγματικής αγοράς», είπε.

«Αν, για παράδειγμα, οι καταναλωτές είχαν ένα ισχυρότερο κίνητρο για να ανταποκριθούν στην αύξηση των τιμών και την αύξηση της ζήτησης, θα μείωναν την κατανάλωσή τους και δεν θα υπήρχε λιγότερη ανάγκη να θεσπιστεί ένας μηχανισμός για τη στήριξη των μεγάλων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας».

Η Επιτροπή θα υποβάλει ενδιάμεση έκθεση στις αρχές του επόμενου έτους. Τομεακές έρευνες, όπως αυτές των φαρμάκων και της βιομηχανίας παραγωγής ενέργειας έχουν κατά το παρελθόν οδηγήσει σε περιπτώσεις κατά συγκεκριμένων εταιρειών.

Η νέα νομοθεσία για τις αγορές ενέργειας είναι μέρος του σχεδίου της εκτελεστικής εξουσίας για τη δημιουργία μιας πανευρωπαϊκής Ενεργειακής Ένωσης, μια στρατηγική για την ενίσχυση της αντίστασης της ΕΕ απέναντι στις ελλείψεις.

Η Ενεργειακή Ένωση είναι επίσης μια απάντηση στην ρωσική απειλή για την προμήθεια φυσικού αερίου της ΕΕ. Η πλειονότητα των ρωσικών εισαγωγών φυσικού αερίου στην ΕΕ, περίπου το 30% των ετήσιων αναγκών της, περνά από την Ουκρανία. Το 2009, η Ρωσία διέκοψε την παροχή, προκαλώντας ελλείψεις στην ΕΕ.

Προηγούμενα σχέδια της Ενεργειακής Ένωσης πρότειναν η Επιτροπή να νομοθετήσει για να ανοίξουν πλήρως οι μηχανισμοί δυναμικότητας στις διασυνοριακές επενδύσεις.

Το 2015-2016, η Επιτροπή θα δημοσιεύσει μια πρωτοβουλία να συντονίσει τις αγορές δυναμικότητας. Η αναθεώρηση της οδηγίας σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με ηλεκτρική ενέργεια θα ξεκινήσει το 2016, ανέφερε το έγγραφο.

Ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Μάρος Σέφκοβιτς, αρμόδιος για την Ενεργειακή Ένωση, έχει είπε στην EurActiv ότι είναι ακόμη ανοικτός για διασυνοριακές επενδύσεις σε μηχανισμούς δυναμικότητας.

Αλλά η ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την Ενεργειακή Ένωση έλεγε ότι οι μηχανισμοί δυναμικότητας θα πρέπει να αναπτυχθούν μόνο για την αντιμετώπιση της ασφάλειας του εφοδιασμού, εφόσον υφίσταται αποδεδειγμένη ανάγκη. Κάθε αξιολόγηση πρέπει επίσης να λάβει υπόψη τη δυναμική της ενεργειακής απόδοσης.

Οι υποστηρικτές ισχυρίζονται ότι οι μηχανισμοί δυναμικότητας μπορούν να αποτρέψουν διακοπές ρεύματος, επιτρέποντας την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα να έρθει σε απευθείας σύνδεση σε περίπτωση έλλειψης ή να καλύψει τα έξοδα κατανάλωσης σε ώρες αιχμής.

Οι επικριτές της ιδέας λένε ότι το να πληρώνεις για το πλεόνασμα, αχρησιμοποίητη ισχύ είναι μια δημόσια επιχορήγηση για τις βιομηχανίες που χρησιμοποιούν υψηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα, εδραιώνοντας ρυπογόνους σταθμούς ορυκτών καυσίμων για τα επόμενα χρόνια.