Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα του οίκου Grant Thorton σε σχέση με την αποτελεσματικότερο έλεγχο των φορτίων καυσίμων που έρχονται στην κυπριακή αγορά, καθώς και των εισηγήσεων του Γενικού Ελεγκτή για τον έλεγχο των οικονομικών των εταιρειών πετρελαιοειδών, παρουσιάστηκαν χθες, Τετάρτη, σε σύσκεψη υπό τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Λακκοτρύπη
Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα του οίκου Grant Thorton σε σχέση με την αποτελεσματικότερο έλεγχο των φορτίων καυσίμων που έρχονται στην κυπριακή αγορά, καθώς και των εισηγήσεων του Γενικού Ελεγκτή για τον έλεγχο των οικονομικών των εταιρειών πετρελαιοειδών, παρουσιάστηκαν χθες, Τετάρτη, σε σύσκεψη υπό τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Λακκοτρύπη, στην παρουσία μελών της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, αντιπροσωπείας των πολιτικών κομμάτων και των συνδέσμων καταναλωτών.

Πρόκειται για τη δεύτερη σύσκεψη που έγινε μετά τις αρχές Σεπτεμβρίου σε σχέση με τον έλεγχο της αγοράς καυσίμων (συνθήκες ανταγωνισμού στην λιανική και χονδρική αγορά).
 
Σύμφωνα με το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, στη συνάντηση εξηγήθηκε η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται σήμερα, καθώς ήδη το υπουργείο Εμπορίου έχει μειώσει τον χρόνο έλεγχο του κόστους των εταιρειών από 30 με 40 μέρες σε 4-7 μέρες.
 
Στην βάση των εισηγήσεων του Γενικού Ελεγκτή, υπήρξε πρόταση όπως λαμβάνονται πιο ενήμερα και πιο επίκαιρα οικονομικά στοιχεία των εταιρειών πετρελαιοειδών.
 
Αυτή τη στιγμή το υπουργείο λαμβάνει εξιλεγμένους οικονομικούς λογαριασμούς ετεροχρονισμένα, δηλαδή αφορούν σε προηγούμενα χρόνια. Συνεπώς, υπάρχει εισήγηση για να λαμβάνονται πλέον οικονομικοί λογαριασμοί σε εξαμηνιαία ή τριμηνιαία βάση.
 
Όπως αναφέρθηκε στο ΚΥΠΕ, το σημείο αυτό δεν έχει καθοριστεί και θα οριστικοποιηθεί σε συνεργασία με τον Γενικό Ελεγκτή.

Άλλο ζήτημα που ηγέρθη ήταν ποιες γραμμές εξόδων των εταιρειών δικαιολογούνται να σχετίζονται με τον καθορισμό της τιμής των καυσίμων.
 
Παράλληλα, σε σχέση με το λογικό περιθώριο κέρδους των εταιρειών που θα χρησιμοποιείται για σκοπούς σύγκρισης και εξέτασης για το κατά πόσον δικαιολογούνται οι καθορισμένες τιμές των καυσίμων. Για αυτό το ζήτημα, όπως αναφέρθηκε στο ΚΥΠΕ, θα συγκεντρωθούν στοιχεία από άλλες παρόμοιες χώρες ή περιοχές, όπως είναι η Κρήτη, η Μάλτα.
 
Αυτές οι αγορές καυσίμων παρουσιάζουν ομοιότητες με τη κυπριακή αγορά, αφού πρόκειται για νησιά, με περίπου το ίδιο αριθμό πρατηρίων, ενώ τα καύσιμα μεταφέρονται στην αγορά ακτοπλοϊκώς.
 
Τα στοιχεία που δόθηκαν χθες ήταν προκαταρκτικά και θα συνεχιστεί ο διάλογος. Μόλις ετοιμαστούν τα τελικά πορίσματα εντός των ερχόμενων βδομάδων, θα πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση.
 
Τέλος, αναφορικά με τις συστάσεις του Γενικού Ελεγκτή για αναθεώρηση του ύψους των εξόδων/κόστους και των κριτηρίων βάσει των οποίων ο Υπουργός θα μπορεί να εκδίδει διάταγμα καθορισμού ανώτατης τιμής στα καύσιμα (πλαφόν), όπως όπως αναφέρθηκε στο ΚΥΠΕ, το ζήτημα θεωρείται αρκετά σύνθετο και θα εξεταστούν τα κριτήρια μαζί με τον Γενικό Ελεγκτή.
 
Υπενθυμίζεται ότι ήδη το υπουργείο παρουσίασε δύο ηλεκτρονικές πλατφόρμες για ενημέρωση του κοινού για τις λιανικές τιμές καυσίμων σε πραγματικό χρόνο, ενώ στους σχεδιασμούς, ενώ με βάση τα πορίσματα της μελέτης για βελτίωση του ανταγωνισμού στη χονδρική αγορά συστήνεται η δημιουργία 25-30 πρατηρίων.