Του Νίκου Νικολάου
Μαθαίνω ότι σε ένα δεκαπενθήμερο περίπου το υπουργείο Οικονομικών θα έχει έτοιμο το πόρισμα για το λαθρεμπόριο καυσίμων και από εκεί και πέρα θα μετρήσουμε το κουράγιο, αλλά και το ανάστημα των δημοσίων ανδρών που θα χρειασθεί να τα βάλουν με πανίσχυρα και οργανωμένα συμφέροντα, που κάθε χρόνο καρπούνται άνομα κέρδη, που ξεπερνάνε τα 2 δισ. ευρώ. Το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι η πιο οργανωμένη μαφία της φοροδιαφυγής, γιατί αποτελείται από μεγάλες και ισχυρές και κατά τα άλλα ευυπόληπτες εταιρείες που είναι... υπεράνω υποψίας. Όπως είναι φυσικό το λαθρεμπόριο στα καύσιμα εντοπίζεται στα προϊόντα που δεν φορολογούνται ή φορολογούνται με πολύ χαμηλότερο συντελεστή και προκλητικά δραστηριοποιείται: πρώτον, στο πετρέλαιο θέρμανσης, που χρωματίζεται ερυθρό για να διακρίνεται από το κίνησης, δεύτερον, στο μαύρο πετρέλαιο για τη ναυτιλία, που είναι αφορολόγητο και, τρίτον, μεταξύ αμόλυβδης και κανονικής βενζίνης που διαφέρει επίσης η φορολογία. Με απλά λόγια, λαθρεμπόριο σημαίνει να αγοράζεις το πετρέλαιο θέρμανσης με τον χαμηλό φορολογικό συντελεστή και να το πουλάς για πετρέλαιο κίνησης, καρπούμενος τον υψηλό φορολογικό συντελεστή ή να διοχετεύεις στην εσωτερική αγορά το μαύρο αφορολόγητο πετρέλαιο της ναυτιλίας. Οι αναγνώστες, επειδή ακριβώς ακούν και διαβάζουν καθημερινά, αλλά και επειδή έχουν και ιδία αντίληψη για την έκταση του λαθρεμπορίου θέρμανσης, δεν αντιλαμβάνονται ότι τελικά το μεγάλο ψάρι αφορά το πετρέλαιο της ναυτιλίας, αλλά και της βενζίνης, όπου κυριολεκτικά τα ποσά φόρου που χάνει το Δημόσιο είναι ιλιγγιώδη. Θα απαιτηθεί, λοιπόν, να οικοδομηθεί ένας νέος μηχανισμός ελέγχου και εντοπισμού των οδών φοροδιαφυγής, ο οποίος να είναι ευέλικτος και αποτελεσματικός, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να είναι ολιγάριθμος για να μπορεί να αντιστέκεται στα κυκλώματα της διαφθοράς, που είναι πανίσχυρα και δικτυωμένα σε όλες τις κρατικές υπηρεσίες. Από ό,τι προκύπτει από στοιχεία του πορίσματος που έχει ετοιμασθεί ήδη στο κύκλωμα πετρελαίου, «η ισχύουσα νομοθεσία είναι “διάτρητη”, αφού έχει πολλά παράθυρα που μπορούν να τα χρησιμοποιούν τα κυκλώματα, ώστε να αποφεύγουν την τσιμπίδα του νόμου». Και για να μην έχουμε αυταπάτες ότι το λαθρεμπόριο περιορίζεται ανάμεσα στα πρατήρια και τις μεταφορικές εταιρείες, το πόρισμα μας πληροφορεί ότι στο κύκλωμα λαθρεμπορίου συμμετέχουν άμεσα ή έμμεσα όλοι οι παράγοντες της αγοράς, από τα διυλιστήρια και τις εταιρείες διανομής μέχρι τις βιομηχανίες. Ειδικά στον χώρο των πλοίων δεν ελέγχεται η ποσότητα του καυσίμου που παραδίδεται, με αποτέλεσμα να μην ανακαλύπτονται εικονικά τιμολόγια και να μη στέλνονται στον εισαγγελέα κατάφωρες πράξεις λαθρεμπορίου. Ας ευχηθούμε, λοιπόν, η δημοσίευση του πορίσματος να συνδυαστεί με τη συγκρότηση μιας επιτελικής ελεγκτικής υπηρεσίας, που με αξιοπιστία να αναλάβει τη δύσκολη αποστολή της. (Καθημερινή, 30/1/07)

Διαβάστε ακόμα