Τoυ John Reed
H νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποσκοπεί να μειώσει δραστικά το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα «θέτει σε πραγματικό κίνδυνο την οικονομική απόδοση και αξιοπιστία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών», προειδοποίησε η Standard & Ροors. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες -η πλειονότητα των οποίων λειτουργεί με οριακά περιθώρια κέρδους- θα εξαναγκαστούν να επενδύσουν τεράστια κεφάλαια προκειμένου να συμμορφωθούν με τα προτεινόμενα νέα πρότυπα ενώ θα πληγούν και από τη στροφή των καταναλωτών στα μικρότερα οχήματα, υποστηρίζει η εταιρεία πιστοληπτικής αξιολόγησης σε μια «έξω από τα δόντια» περιγραφή του αντικτύπου που θα έχει η εφαρμογή της νέας νομοθεσίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η S&P τη χαρακτήρισε «σωφρονιστική»... Επιφυλάξεις Η ΕΕ δεν αναμένεται να αποφασίσει τον τρόπο που θα εφαρμόσει τους νέους κανόνες για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα πριν από το 2009, επομένως, πολλοί αναλυτές επιφυλάσσονται να εκφέρουν κρίση όσον αφορά τις οικονομικές επιπτώσεις στην κερδοφορία των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ωστόσο, η έκθεση της S&P θεωρείται σημαντική επειδή εκτιμά πως τα ήδη συμπιεσμένα περιθώρια κερδοφορίας θα συμπιεστούν ακόμη περαιτέρω ανεξαρτήτως των ρυθμίσεων που θα προκριθούν εξαιτίας της μαζικής μεταστροφής των καταναλωτών σε μικρότερα αυτοκίνητα. «Ανάλογα με το πώς η ΕΕ θα διατυπώσει τη νομοθεσία, θα πρέπει (οι αυτοκινητοβιομηχανίες) να πραγματοποιήσουν μεγάλες επενδύσεις για να συμμορφωθούν με τα νέα πρότυπα», δήλωσε στους Financial Times η Μαρία Μπίσινγκερ, διευθύντρια της S&P και συντάκτρια της έκθεσης. «Την ίδια στιγμή, θα πληγούν εφόσον οι καταναλωτές στραφούν στην αγορά μικρότερων αυτοκινήτων που είναι λιγότερο κερδοφόρα», συνέχισε η ίδια. «Ανησυχούμε για τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει κάτι τέτοιο για την πιστοληπτική αξιοπιστία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών», πρόσθεσε η κα Μπίσινγκερ. Η αντίδρασή της σημειώθηκε μετά τις δηλώσεις του Σέρτζιο Μαρκιόνε, διευθύνοντος συμβούλου της Fiat και προέδρου της Ένωσης Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών, ο οποίος χαρακτήρισε τα νέα όρια «απαγορευτικά δαπανηρά και ανεδαφικά» και είπε πως το τριετές χρονικό παράθυρο ανάμεσα στην εκτιμώμενη υιοθέτηση της νομοθεσίας και τους στόχους της ΕΕ είναι «ανοησία». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε, τον περασμένο μήνα, πρόταση που προβλέπει τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα κατά 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο έως το 2012 από περισσότερα από 160 γραμμάρια που είναι σήμερα. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα υποχρεωθούν να μειώσουν τις μέσες εκπομπές CO2 στα 130 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, με τα εναπομείναντα 10 γραμμάρια να προέρχονται από την αυξημένη χρήση βιοκαυσίμων και άλλων συμπληρωματικών μέτρων. «Το ανακοινωθέν νομοθετικό πλαίσιο δεν θα είναι έτοιμο να εφαρμοστεί πριν από το 2009», υποστήριξε ο κ. Μαρκιόνε μιλώντας σε δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες. «Αυτή η προοπτική δεν αφήνει πολύ χρόνο στις εταιρείες για να το εφαρμόσουν έως το 2012», τόνισε χαρακτηριστικά ο ίδιος. Οι βιομηχανίες κατασκευής αυτοκινήτων υπολόγισαν ότι το κόστος για την εφαρμογή των νέων περιορισμών στις εκπομπές CO2 θα κυμανθεί από 600 μέχρι 3.000 ευρώ ανά όχημα. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης λειτουργούν με περιθώριο κέρδους της τάξης του μεταξύ 1% - 3%, ποσοστό το οποίο η S&P μεταφράζεται σε λειτουργικό κέρδος ανά όχημα που δεν υπερβαίνει τα 500 ευρώ... (Ημερησία – Financial Times, 31/3/07)

Διαβάστε ακόμα