Ο αριθμός των ηλεκτρικών και των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων στους δρόμους , διεθνώς,  ξεπέρασε τα 3 εκατομμύρια το 2017, σημειώνοντας αύξηση κατά  54% σε σύγκριση με το 2016, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση του Διεθνούς Προγράμματος για τα Ηλεκτρικά Οχήματα του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ)

Η Κίνα παρέμεινε μακράν η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, αφού αντιστοιχούσε στο ήμισυ των  πωλήσεων που καταγράφηκαν πέρυσι. Σχεδόν 580.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν στην Κίνα το 2017, δηλαδή, αύξηση ύψους 72% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι Ηνωμένες Πολιτείες κατετάγησαν δεύτερες στο σχετικό κατάλογο είχαν, με περίπου 280.000 αυτοκίνητα πωλήσεις  το 2017, από 160.000 το 2016.

Οι σκανδιναβικές χώρες εξακολουθούν να κατέχουν τα πρωτεία στην αγορά. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 39% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων στη Νορβηγία, με τη χώρα να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στον κόσμο.

Στην Ισλανδία, οι νέες πωλήσεις ηλεκτρικού ρεύματος αναλογούσαν στο 12% του συνόλου, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Σουηδία ανήλθε στο 6%. Η Γερμανία και η Ιαπωνία παρουσίασαν επίσης ισχυρή ανάπτυξη, με τις πωλήσεις να υπερδιπλασιάζονται  και στις δύο χώρες από τα επίπεδα που βρίσκονταν το  2016.

Η κινητικότητα στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων δεν περιορίζεται στα αυτοκίνητα. Το 2017, τα ηλεκτρικά λεωφορεία  αυξήθηκαν πέρυσι, στα 375.000 από 345.000 το 2016, ενώ τα ηλεκτρικά δίκυκλα έφτασαν στα 250 εκατομμύρια. Η ηλεκτροδότηση αυτών των μέσων μεταφοράς προήλθε σχεδόν εξ ολοκλήρου από την Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει πάνω από το 99% τόσο του συνολικού όγκου σε ηλεκτρικά  λεωφορεία  όσο και των δικύκλων μηχανοκίνητου οχήματος, αν και οι καταχωρήσεις νέων οχημάτων στην Ευρώπη και την Ινδία αυξάνονται επίσης.

Οι υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων συμβαδίζουν με το ρυθμό των πωλήσεων. Το 2017, ο αριθμός των εγκαταστάσεων φόρτισης σε οικιακό επίπεδο και στους χώρους εργασίας υπολογίστηκε σε σχεδόν 3 εκατομμύρια παγκοσμίως. Επιπλέον, το 2017 υπήρχαν περίπου 430.000 προσβάσιμοι από το κοινό, φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, εκ των οποίων το ένα τέταρτο ήταν  ταχείας φόρτισης. Οι ταχείς φορτιστές είναι ιδιαίτερα σημαντικοί σε πυκνοκατοικημένες πόλεις και συμβάλουν  στην ενίσχυση της ελκυστικότητας των Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, παρέχοντας τη δυνατότητα για την εκτέλεση  διαδρομών μεγάλων αποστάσεων.

Η ανάπτυξη των Ηλεκτρικών Οχημάτων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις κυβερνητικές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση, όπως είναι  τα  προγράμματα δημόσιων προμηθειών, τα οικονομικά κίνητρα που συντείνουν στο μειωμένο κόστος αγοράς, τα αυστηρότερα  πρότυπα που ισχύουν  για την εξοικονόμηση καυσίμων και τους ρυθμιστικούς κανόνες  για τις εκπομπές τοπικών ρυπαντών, τους υποχρεωτικούς κανόνες για τα οχήματα  χαμηλών ή μηδενικών ρύπων, αλλά και διάφορα μέτρα που λαμβάνονται σε τοπικό επίπεδο, όπως είναι οι περιορισμοί στην κυκλοφορία οχημάτων με βάση τις επιδόσεις τους στην εκπομπή ρύπων.

Η ταχεία άνοδος των Ηλεκτρικών Οχημάτων υποβοηθήθηκε, επίσης, από την πρόοδο που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στους τομείς της βελτίωσης της απόδοσης και της μείωση του κόστους των μπαταριών ιόντων λιθίου. Ωστόσο, η περαιτέρω μείωση του κόστους μπαταρίας και οι βελτιώσεις της απόδοσης είναι απαραίτητες για την ενίσχυση της ελκυστικότητας των Ηλεκτρικών Οχημάτων.  Ο στόχος αυτός  μπορεί να καταστεί εφικτός μέσω του συνδυασμού  βελτιωμένης χημικής σύστασης των μπαταριών, αυξημένης κλίμακας παραγωγής και μεγέθους μπαταριών, σύμφωνα με την έκθεση. Περαιτέρω βελτιώσεις είναι δυνατές με τη μετάβαση σε τεχνολογίες εκτός των ιόντων λιθίου.

Οι καινοτομίες σε επίπεδο χημικών συστατικών των μπαταριών θα είναι επίσης απαραίτητες για να διατηρηθεί ο ανοδικός ρυθμός των πωλήσεων, καθώς υπάρχουν προβλήματα εφοδιασμού σε βασικά συστατικά για την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου, όπως είναι το νικέλιο, το λίθιο και το κοβάλτιο. Η προσφορά κοβαλτίου είναι ιδιαιτέρως εύθραυστη, καθώς περίπου το 60%  της παγκόσμιας παραγωγής κοβαλτίου επικεντρώνεται σήμερα, στην Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.

Επιπλέον, η Κίνα ελέγχει το 90% της διαδικασίας επεξεργασίας  του ακατέργαστου κοβαλτίου, κάτι που επιδεινώνει τα προβλήματα στον εφοδιασμό της αγοράς. Ακόμη και αν συνυπολογιστούν οι υφιστάμενες εξελίξεις στον χημικό τομέα για μπαταρίες, η ζήτηση κοβαλτίου για Ηλεκτρικά Οχήματα αναμένεται να είναι μεταξύ 10 και 25 φορές υψηλότερη από τα τρέχοντα επίπεδα, έως το 2030.

Η έκθεση επισημαίνει, επίσης, πως η περιβαλλοντική βιωσιμότητα των ηλεκτρικών στηλών απαιτεί  τη βελτίωση των διαδικασιών ανακύκλωσης στο τέλος του κύκλου ζωής τους αλλά και των υλικών.

Συμπερασματικά, οι  πολιτικές ενθάρρυνσης και οι μειώσεις του κόστους είναι πιθανό να οδηγήσουν σε μια ολοένα εντεινόμενη ανάπτυξη στην αγορά Ηλεκτρικών Οχημάτων. Στο σενάριο για τις νέες πολιτικές του IEA, το οποίο λαμβάνει υπόψη τις τρέχουσες και τις σχεδιαζόμενες  πολιτικές, ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων προβλέπεται να φτάσει στις  125 εκατομμύρια μονάδες έως το 2030 και σε περίπτωση ακόμη πιο φιλόδοξων στόχων, ο αριθμός των κυκλοφορούντων ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να φθάσει τα 220 εκατομμύρια το 2030.

Η τελευταία έκθεση της IEA, Tracking Clean Energy Progress δείχνει ότι τα Ηλεκτρικά Οχήματα είναι μία από τις 4 τεχνολογίες, από τις συνολικά 38, που βαίνουν ολοταχώς για να επιτύχουν τους μακροπρόθεσμους στόχους βιωσιμότητας που έχουν τεθεί.

(ΙΕΑ, 30/5/2018)