Ανατιμήσεις και κερδοσκοπία, περιορισμός της παραγωγής, της απασχόλησης και της ανάπτυξης, αλλά και νέες ανόδους των επιτοκίων προμηνύει για την Ελλάδα η νέα κρίση στην αγορά καυσίμων, αν δεν τελειώσει σύντομα. Σύμφωνα μάλιστα με κοινοτικούς υπολογισμούς, η Ελλάδα εκτιμάται ότι θα δεχθεί το πιο οδυνηρό πλήγμα απ' όλα τα κράτη της Ε.Ε., καθώς παραμένει η πλέον «ανοχύρωτη» ενεργειακά. Σε ένα μήνα Οι μετρήσεις της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας δείχνουν ότι μόνο το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου η τιμή του πετρελαίου είναι 6% ακριβότερη απ' ό,τι το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Ακόμη και η άνοδος του ευρώ δεν στάθηκε ικανή να βάλει φρένο στην κερδοσκοπία στην ελληνική αγορά. Από την αρχή του 2007, το πετρέλαιο σε δολάρια ανατιμήθηκε κατά 26%. Ωστόσο, λόγω της ταυτόχρονης ενίσχυσης του ευρώ έναντι του δολαρίου (κατά 13,5%) η πραγματική άνοδος του κόστους είναι 11,4%. Παρ' όλα αυτά το ίδιο διάστημα η αμόλυβδη ανατιμήθηκε κατά 17% σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία (από τα 0,912 ευρώ το λίτρο έφτασε στα 1,055 ευρώ). Ρόλο βέβαια σε αυτό έπαιξε και η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Στην Ελλάδα το πρόβλημα των ανατιμήσεων θα είναι πιο έντονο απ' ό,τι στα υπόλοιπα κράτη της Ε.Ε. όχι μόνο λόγω του χαμηλού ανταγωνισμού στην αγορά αλλά και εξαιτίας της μεγάλης ενεργειακής της εξάρτησης από το πετρέλαιο. Σύμφωνα με υπολογισμούς της Κομισιόν, η Ελλάδα βασίζει στο πετρέλαιο το 60% των ενεργειακών της αναγκών έναντι του 40% της μέσης κοινοτικής εξάρτησης. Η ανετοιμότητα της Ελλάδας ενεργειακά «χτυπά» όμως στην ανάπτυξη. Η Ε.Ε. εκτιμά ότι αν δεν υποχωρήσει το πετρέλαιο σε χαμηλότερα επίπεδα, θα προκαλέσει επιβράδυνση του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης κατά 1% στην Ελλάδα (έναντι επίπτωσης κατά 0,5% στην Ε.Ε.). Η άνοδος αυτή επίσης αναμένεται ότι θα διατηρηθεί και μπορεί μεν να μετριάζει την πραγματική αύξηση του ενεργειακού κόστους, αλλά επηρεάζει από την άλλη πλευρά τις ελληνικές εξαγωγές προς τρίτες χώρες αλλά και τη ζήτηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Την ίδια στιγμή: *Η νέα κρίση ανατρέπει ήδη τον προϋπολογισμό που έχει ως όριο «αντοχής» τα 66 δολάρια το βαρέλι. Μπορεί να φέρνει κάποια πρόσθετα φορολογικά έσοδα, αλλά περιορίζει σημαντικά την ανάπτυξη και έτσι τα υπόλοιπα φορολογικά έσοδα. *Στην αγορά, το κύμα ακρίβειας, αν το πρόβλημα συνεχιστεί, θα μεταφερθεί από τα καύσιμα, στις τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών, αλλά και στο κόστος ηλεκτρισμού και στις μεταφορές , ενώ θα επηρεάσει την παραγωγή αλλά και την απασχόληση. *Καθώς πρόκειται για παγκόσμιο πρόβλημα, αναμένεται και μείωση της διεθνούς ζήτησης για εξαγωγές αλλά και για τουρισμό. *Επιπτώσεις αναμένονται όμως και στα επιτόκια, προκαλώντας πρόσθετες πιέσεις στους δανειολήπτες. (Ελευθεροτυπία, 15/7/07)