Η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ και κατέστη ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου παγκοσμίως το 2017, ανακοίνωσε η αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακής Πληροφόρησης (EIA) τη Δευτέρα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της αμερικανικής Αρχής, το 2017 η Κίνα εισήγαγε 8,4 εκατ. βαρέλια αργού ημερησίως, ενώ οι εισαγωγές των ΗΠΑ ανήλθαν σε 7,9 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

«Η νέα δυναμικότητα διύλισης και η αύξηση των στρατηγικών αποθεμάτων αργού, σε συνδυασμό με τη μείωση της εγχώριας παραγωγής πετρελαίου, ήταν οι κύριοι παράγοντες που συνέβαλαν στην αύξηση των εισαγωγών αργού της Κίνας», ανέφερε η δήλωση της EIA.

Η EIA ανέφερε ότι το 2017 το 56% των εισαγωγών αργού της Κίνας προέρχεται από χώρες του OPEC, σημειώνοντας μείωση κατά 67% σε σύγκριση με το 2012, όταν οι εισαγωγές της Κίνας από το καρτέλ σημείωσαν ιστορικό υψηλό.

Μεταξύ 2012 και 2017, ωστόσο, η Κίνα εισήγαγε μεγαλύτερες ποσότητες αργού από τη Ρωσία και τη Βραζιλία. Έτσι, το μερίδιο της Ρωσίας στις κινεζικές εισαγωγές αυξήθηκε από 9% σε 14% μεταξύ αυτών των ετών, ενώ το μερίδιο της Βραζιλίας αυξήθηκε από 2% σε 5%, σύμφωνα με την EIA.

Επιπλέον, η Ρωσία ξεπέρασε τη Σαουδική Αραβία και κατέστη η κορυφαία προμηθεύτρια αργού για την Κίνα το 2016. Η Ρωσία το 2017 εξήγαγε 1,2 εκατ. βαρέλια αργού ημερησίως στην Κίνα, έναντι 1 εκατ. βαρελιών ημερησίως που εξήγαγε η Σαουδική Αραβία.

 

Μείωση της εγχώριας παραγωγής

Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας για την αύξηση των εισαγωγών αργού της Κίνας ήταν ότι η χώρα παρουσίασε το 2016 τη μεγαλύτερη μείωση της εγχώριας παραγωγής πετρελαίου και NGLs μεταξύ των χωρών εκτός OPEC.

Η EIA εκτιμά ότι η Κίνα το 2017 παρουσίασε, επίσης, τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση της εγχώριας παραγωγής πετρελαίου και NGLs, σημειώνοντας ότι η Κίνα ήταν ο μεγαλύτερος καθαρός εισαγωγέας πετρελαίου και άλλων υγρών καυσίμων στον κόσμο το 2013.

Η συνολική παραγωγή πετρελαίου και υγρών παραγώγων στην Κίνα ανήλθε κατά μέσο όρο σε 4,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2017, καταγράφοντας μείωση κατά 0,1 εκατ. βαρέλια αργού ημερησίως ή -2% σε σύγκριση με το 2016, επισημαίνει η EIA, προσθέτοντας ότι αναμένει περαιτέρω μείωση της συνολικής παραγωγής πετρελαίου και υγρών παραγώγων της Κίνας κατά τα έτη 2018 και 2019.

 

Αύξηση της κατανάλωσης και της ικανότητας διύλισης

Η EIA εκτιμά ότι το 2017 η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου και άλλων υγρών καυσίμων στην Κίνα ήταν η μεγαλύτερη σε διεθνές επίπεδο για ένατη συνεχόμενη χρονιά, καταγράφοντας αύξηση 0,4 εκατ. βαρελιών ημερησίως ή 3% σε σύγκριση με το 2016 και ανερχόμενη σε 13,2. εκατ. βαρέλια ημερησίως.

«Καθώς η Κίνα αυξάνει τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου της, οι εισαγωγές αργού στη χώρα αυξήθηκαν γρηγορότερα από την εγχώρια κατανάλωση. Επιπλέον, η Κίνα έχει αναμορφώσει τον τομέα διύλισης, ελαχιστοποιώντας τους περιορισμούς τόσο στις εισαγωγές, όσο και στις εξαγωγές», ανέφερε η EIA.

Όπως επισημαίνει η EIA, η Κίνα χορήγησε άδειες εισαγωγής αργού πετρελαίου σε ανεξάρτητα διυλιστήρια στη βορειοανατολική Κίνα από τα μέσα του 2015, αυξάνοντας την αξιοποίησης των υποδομών διύλισης και τις εισαγωγές αργού.

Ένας ακόμη λόγος για τις αυξανόμενες εισαγωγές αργού της Κίνας είναι η υψηλότερη ικανότητα διύλισης των υφιστάμενων υποδομών. Σύμφωνα με την EIA, η ικανότητα διύλισης της Κίνας αυξήθηκε κατά περίπου 0,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, στα 11,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως, εν μέρει λόγω των επεκτάσεων σε δύο διυλιστήρια το β΄ εξάμηνο του 2017.

Παράλληλα, το τρίτο τρίμηνο του 2017 ξεκίνησε η λειτουργία ενός διυλιστηρίου δυναμικότητας 260.000 βαρελιών ημερησίως στο Anning της επαρχίας Yunnan, ενώ το διυλιστήριο Huizhou της China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) αύξησε τις εισαγωγές του και τη δυναμικότητά του κατά 200.000 βαρέλια ημερησίως κατά το γ΄ και δ΄ τρίμηνο του 2017.

 

Επέκταση των υποδομών

Οι εν εξελίξει επεκτάσεις των υποδομών πιθανώς θα συμβάλουν σε περαιτέρω αυξήσεις των εισαγωγών αργού της Κίνας, σύμφωνα με την EIA.

Τον Ιανουάριο του 2018, Κίνα και Ρωσία έθεσαν σε λειτουργία την επέκταση του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας - Ειρηνικού Ωκεανού (ESPO), διπλασιάζοντας τη χωρητικότητά του σε περίπου 0,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως, σημειώνει η αμερικανική Αρχή.

«Σύμφωνα με σχετικά δελτία Τύπου από τις εμπλεκόμενες εταιρείες, μέχρι το τέλος του 2019 αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Κίνα νέα παραγωγική δυναμικότητα διύλισης της τάξης των 1,4 εκατ. βαρελιών ημερησίως», υπογραμμίζει η EIA.

«Δεδομένης της αναμενόμενης μείωσης της εγχώριας παραγωγής αργού στην Κίνα, οι εισαγωγές θα συνεχίσουν να αυξάνονται τουλάχιστον κατά τα επόμενα δύο χρόνια», καταλήγει η Υπηρεσία των ΗΠΑ.