Η συγχώνευση της Transocean της μεγαλύτερης offshore εταιρείας γεώτρησης πετρελαίου, και της μικρότερης ανταγωνίστριας GlobalSantaFe ενδέχεται να σημάνει περαιτέρω τάσεις συγκέντρωσης σε έναν τομέα, όπου τα κέρδη των εταιρειών έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Η συμφωνία έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία οι υψηλές τιμές του αργού έχουν οδηγήσει σε μια σκληρή μάχη για τα εναπομείναντα αποθέματα, πολλά από τα οποία βρίσκονται θαμμένα μακριά από τις ακτές στο βάθος των ωκεανών. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα μία άνευ προηγουμένου ζήτηση για θαλάσσιες γεωτρήσεις, από την οποία επωφελούνται τα μέγιστα εταιρείες, όπως η Transocean. Η εκμίσθωση μονάδων γεώτρησης μπορεί να κοστίσει έως και 500.000 δολάρια την ημέρα. Κατά το παρελθόν οι επενδυτές περιφρονούσαν τη βιομηχανία θαλάσσιων γεωτρήσεων, καθώς θεωρούσαν ότι είναι εξαιρετικά ασταθής. Ο συγκεκριμένος κλάδος, ωστόσο, φαίνεται να έχει πλέον βγει από τον κύκλο εκείνο κατά τον οποίο την απότομη άνοδο διαδεχόταν η κατακόρυφη πτώση. Σε περιόδους ανόδου των τιμών του πετρελαίου πλήθαιναν οι γεωτρήσεις από τις εταιρείες, που όταν οι τιμές έπεφταν έμεναν τελικά με αποθέματα υψηλότερα της ζήτησης. Αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει. Εχοντας μάθει από τα παθήματα του παρελθόντος, οι εταιρείες γεώτρησης αποφεύγουν τις συγκυριακές κινήσεις. Προβαίνουν πλέον σε πενταετή συμβόλαια έναντι διετών κατά το παρελθόν. Υπό τις συνθήκες αυτές έχουν εξελιχθεί σε ιδιαίτερα ελκυστικά χαρτιά για τους επενδυτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Transocean έχει δει τις μετοχές της να ενισχύονται κατά 50% από τις αρχές του χρόνου. Οι offshore επιχειρήσεις γεώτρησης έχουν, ωστόσο, να αντιμετωπίσουν και μια σημαντική πρόκληση: την ενίσχυση του «στόλου» τους. Η ανάπτυξη των απαραίτητων εξοπλισμών είναι μια πολύ ακριβή υπόθεση, αν και η συμφωνία Transocean και GlobalSantaFe εκτιμάται ότι μπορεί να ρίξει τις τιμές. Η νέα εταιρεία που θα προκύψει από τη συγχώνευση δύσκολα θα προχωρήσει σε παραγγελίες νέου εξοπλισμού, κάτι το οποίο θα περιορίσει τη ζήτηση, ωθώντας τις τιμές προς τα κάτω. (Ναυτεμπορική – The Wall Street Journal, 25/7/07)