Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ Επισπεύδει την Προκήρυξη του Διαγωνισμού Πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας

Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ Επισπεύδει την Προκήρυξη του Διαγωνισμού Πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας
energia.gr
Δευ, 4 Φεβρουαρίου 2019 - 20:09

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, η διαδικασία πώλησης του 50% συν μίας μετοχής της ΔΕΠΑ Εμπορίας μπορεί να ξεκινήσει ακόμη και πριν από την αποπεράτωση της διάσπασης της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου. Η εξέλιξη αυτή που υπέχει την έννοια δικλείδας ασφαλείας, υποδηλώνει την πρόθεση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΥΠΕΝ να επισπεύσει τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της Επιχείρησης, ανεξάρτητα από το αν θα έχει ολοκληρωθεί, ενδιαμέσως, η διάσπαση της ΔΕΠΑ.

Η υπόθεση της υποβολής του νομοσχεδίου καθυστέρησε, εξαιτίας της σώρευσης βαρύ νομοθετικού φόρτου στην Βουλή. Η δικλείδα ασφαλείας που περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου διασφαλίζει πως η έναρξη της διαδικασίας πώλησης μπορεί να ξεκινήσει, από το ΤΑΙΠΕΔ, πριν εκπνεύσει ο χρόνος που απαιτείται για την τελική έγκρισή του και ο οποίος εκτιμάται σε τρείς μήνες.

Η «ΔΕΠΑ Εμπορίας» θα είναι, στην πραγματικότητα, η μετεξέλιξη της ΔΕΠΑ, στην οποία θα παραμείνουν οι εμπορικές δραστηριότητες, δηλαδή η λιανική και χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου, η προμήθεια ηλεκτρισμού, μέσω της ΕΠΑ Αττικής, καθώς και οι μακροχρόνιες συμβάσεις της υφιστάμενης ΔΕΠΑ με τους διεθνείς προμηθευτές. 

Αντιθέτως, με τη διάσπαση θα αποσχιστούν οι δραστηριότητες διαχείρισης και ανάπτυξης δικτύων, προκειμένου να συσταθεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία θα υπαχθούν, επίσης, οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ σε διεθνή έργα, είτε αυτά τελούν υπό υλοποίηση είτε βρίσκονται σε σχεδιασμό, όπως οι αγωγοί IGB, IGI Poseidon και EastMed. 

Το νομοσχέδιο για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ (πηγή: worldenergynews.gr)

Η ΔΕΠΑ Υποδομών

Το σχέδιο μερικής διάσπασης της ΔΕΠΑ προβλέπει την απόσχιση του κλάδου υποδομών και την υπαγωγή τους σε μια νέα εταιρία που θα συσταθεί με την επωνυμία ΔΕΠΑ Υποδομών. Στην νέα εταιρία θα υπαχθούν: α) οι συμμετοχές της υφιστάμενης ΔΕΠΑ στις εταιρίες διαχείρισης δικτύων διανομής, Αττικής (ΕΔΑ Αττικής) Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας (ΕΔΑ ΘΕΣ), β) τα πάγια διανομής της υφιστάμενης ΔΕΠΑ, γ) η συμμετοχή της υφιστάμενης ΔΕΠΑ στα διεθνή έργα (διασύνδεση Ελλάδας- Ιταλίας και αγωγός φυσικού αερίου Ποδεισών, διασύνδεση Ελάδας -Βουλγαρίας IGB και άλλα έργα που πρόκειται να αναπτυχθούν όπως ο Εast Med κλπ) δ) τα δικαιώματα αναφορικά με τη μελλοντική συμμετοχή της υφιστάμενης ΔΕΠΑ στην εταιρία Gastrede για την ανάπτυξη του FSRU Αλεξανδρούπολης ε) το δίκτυο οπτικών ινών και στ) την ανάπτυξη των έργων μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η υφιστάμενη ΔΕΠΑ μετά την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης του κλάδου υποδομών θα μετονομαστεί σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και σε αυτή θα υπαχθεί η λιανική εμπορίου και ηλεκτρισμού και οι μακροχρόνιες συμβάσεις της υφιστάμενης ΔΕΠΑ με τους διεθνείς προμηθευτές (Gazprom, Sonatrach, Βotas, consortium του Sach Deniz II στο Αζερμπαιτζάν) καθώς και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με τη δραστηριότητα της προμήθειας. Η μεταβίβαση του κλάδου υποδομών δεν απαιτείται να γίνει με αποτίμηση στοιχείων ενεργητικού και παθητικού, αλλά μέσω σύνταξης έκθεσης της λογιστικής αξίας τους κατά την ημερομηνία αναφοράς της λογιστικής κατάστασης του κλάδου και βάση αυτής θα προσδιοριστεί το μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΠΑ Υποδομών Ως αντάλλαγμα για το μεταβιβαζόμενο κλάδο εκδίδονται από τη ΔΕΠΑ Υποδομών μετοχές αντίστοιχης ονομαστικής αξίας, οι οποίες θα παραδίδονται απευθείας στους μετόχους της υφιστάμενης ΔΕΠΑ (ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ). 

Οι νέες δομές

Η αρμοδιότητα υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων έργων στα πλαίσια των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ της υφιστάμενης ΔΕΠΑ που αφορούν στον κλάδο υποδομών μεταβιβάζονται στη ΔΕΠΑ Υποδομών. Αντίθετα οι ζημιές της υφιστάμενης ΔΕΠΑ παραμένουν στη ΔΕΠΑ και δεν μεταφέρονται στη ΔΕΠΑ Υποδομών. Η ΔΕΠΑ Εμπορίας μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας μερικής απόσχισης θα απορροφήσει τις θυγατρικές της χωρίς να απαιτείται αυτές να έχουν κλείσει μια πλήρη δωδεκάμηνη διαχειριστική χρήση και η διαδικασία απορρόφησής τους θα ολοκληρωθεί εντός τριών μηνών από την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης. Αντιστοίχως θα πράξει και η ΔΕΠΑ Υποδομών σε σχέση με την απορρόφηση των θυγατρικών της. Επιπλέον η ΔΕΠΑ Υποδομών εντός τριών μηνών από την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης θα πρέπει να προχωρήσει σε νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό της δραστηριότητάς της στα διεθνή έργα, καθώς επίσης και να ιδρύσει νέα εταιρία που θα δραστηριοποιείται στα Διεθνή Έργα και στην οποία θα εισφέρει την υφιστάμενη συμμετοχή της στην ελληνική εταιρία ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Το ελληνικό δημόσιο στην ΔΕΠΑ Εμπορίας θα εκπροσωπείται από τον υπουργό Οικονομικών ενώ στην ΔΕΠΑ Υποδομών από τον υπουργό Ενέργειας.

Οι συμμετοχές στην ΔΕΠΑ Υποδομών

Το νομοσχέδιο, το οποίο περιέχει και τις ρυθμίσεις για την διχοτόμηση της ΔΕΠΑ, φέρει τον τίτλο «Ιδιοκτησιακός Διαχωρισμός Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου» και στο άρθρο 80Ε παράγραφος 5 αναφέρει ρητά ότι «οι επιχειρήσεις που ασκούν δραστηριότητες παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή/και ηλεκτρικής ενέργειας ή εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα δεν δικαιούνται σε καμία περίπτωση να αποκτούν τον έλεγχο ή να ασκούν οποιοδήποτε δικαίωμα άμεσα ή έμμεσα επί διαχωρισμένων Διαχειριστών Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου της χώρας». Προβλέπει όμως ότι οι παραπάνω περιορισμοί δεν εφαρμόζονται σε πρόσωπα ή εταιρίες που κατά την ημερομηνία θέσης σε ισχύ του παρόντος νόμου, έχουν στην κυριότητά ή και έλεγχό τους Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου ή συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο επιχείρησης που ασκεί στην Ελλάδα οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες παραγωγής ή προμήθειας φυσικού αερίου ή και ηλεκτρικής ενέργειας. Kατά συνέπεια αφήνει την δυνατότητα σε όλες τις υφιστάμενες εταιρικές οντότητες ή πρόσωπα που εξασφαλίζουν την προϋπόθεση να συμμετάσχουν στην ΔΕΠΑ Υποδομών. Προβλέπεται  η δυνατότητα της ΡΑΕ να αποκλείσει από την συμμετοχή στη ΔΕΠΑ Υποδομών επενδυτές από τρίτες χώρες.