Τις περισσότερες παραγγελίες από οποιαδήποτε άλλη ναυτιλιακή εταιρεία για ναυπήγηση πλοίων μεταφορές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers) έχει τοποθετήσει η TMS Cardiff Gas του Έλληνα εφοπλιστή Χρήστου Οικονόμου. Η TMS Cardiff υπέγραψε συμβόλαια για τη ναυπήγηση 11 LNG carriers σε ένα διάστημα από τον Δεκέμβριο του 2017 μέχρι και το τέλος του προηγούμενου έτους, επενδύοντας πάνω από 2 δισ. δολ.

Από τa 11 LNG carriers για τα εννέα εξ αυτών έχει εξασφαλίσει την απασχόλησή τους με μακροχρόνιες ναυλώσεις, όπως συνηθίζεται στην αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Δύο μεγάλες εταιρείες παραγωγής LNG συνεργάζονται με την TMA Cardiff gas, η Total και η Shell, ενώ προστέθηκε σε αυτές και η αμερικανική Cheniere Energy.

Οι νέες παραγγελίες τριπλασιάζουν στην ουσία τον στόλο της ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακής εταιρείας, ο οποίος θα φτάσει τα 16 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, προσδοκώντας σε συμβολαιοποιημένα έσοδα ύψους 28 δισ. δολ.

Όπως δηλώνει ο Χρήστος Οικονόμου στο Tradewidns, καταλύτης για τη σημαντική αυτή επενδυτική κίνηση ήταν τα σχέδια αμερικανικών εταιρειών για δημιουργία νεών terminals υγροποίησης φυσικού αερίου.

Όπως σημειώνει ο κ. Οικονόμου, η TMS Cardiff είδε ότι επίκειται ανάπτυξη της αγοράς και οι φτασμένες σχέσεις που έχει με ναυλωτές την «έπεισαν» ότι δημιουργούνται νέες ευκαιρίες ανάπτυξης στον τομέα.

Ποσοστό 17% από όλες τις παραγγελίες

Να σημειωθεί πάντως ότι από τις παραγγελίες για 63 LNG carriers που τοποθετήθηκαν την προηγούμενη χρονιά, το 17% αυτών ανήκει στην TMS Cardiff Gas, ενώ συνολικά τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα έχουν υπό ναυπήγηση 39 LNG carriers. Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν σήμερα τον μεγαλύτερο στόλο LNG carriers στον κόσμο, ελέγχοντας το 25% της χωρητικότητας, γεγονός που τους βάζει μπροστά από την Ιαπωνία, που κατείχε τα ηνία, την Κίνα, αλλά και τη Γερμανία.

Ο αριθμός αυτός των νέων παραγγελιών, σύμφωνα με τον αναλυτή Μπεν Νόλαν της Stifel, είναι ο μεγαλύτερος μετά το 2004, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα τρία χρόνια είχαν παραγγελθεί συνολικά μόλις 52 πλοία αυτής της κατηγορίας.

Αν και δεν αμφισβητείται ότι μακροπρόθεσμα είναι δεδομένη η αυξητική τάση στο εμπόριο LNG, ο αναλυτής του οίκου Stifel εκτιμά ότι θα υπάρξει μια περίοδος περιορισμένης ανόδου του φορτίου, μεταξύ 2021 και 2023, καθώς δεν θα έχουν ολοκληρωθεί ορισμένα terminals υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Προσωρινές πιέσεις «έβλεπε» η GasLog

Να σημειωθεί ότι και η διοίκηση της GasLog εκτιμούσε ότι μπορεί προσωρινά να διαμορφωνόταν ένα καθεστώς πίεσης από την υπερβολική προσφερόμενη χωρητικότητα μέχρι το 2021, καθώς -όπως σημείωνε στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου- είναι αναγκαίος μετά την άνοδο των παραγγελιών κατά το 2018 ένας περιορισμός της δραστηριότητας σε νέες παραγγελίες, λόγω του χρόνου που απαιτείται για την περάτωση της κατασκευής και της έναρξης λειτουργίας των νέων μονάδων παραγωγής LNG, ιδιαίτερα μετά τις καθυστερήσεις που έχουν παρατηρηθεί στην ολοκλήρωση ορισμένων εξ αυτών.

Σημειώνεται ότι μέχρι τον Νοέμβριο του 2018, σύμφωνα με την GasLog, οι συνολικές μονάδες LNG carriers που ήταν υπό ναυπήγηση ανέρχονταν σε 96, αλλά -όπως εκτιμάται- έχουν ξεπεράσει τις 100 με τις τελευταίες παραγγελίες τόσο από την GasLog όσο και από άλλες ναυτιλιακές εταιρείες (Maran Gas κ.ά.).

Συνολικά 39 LNG Carriers ελληνικών συμφερόντων βρίσκονται αυτή την περίοδο υπό ναυπήγηση. Οι όμιλοι που έχουν καταθέσει τις παραγγελίες αυτές είναι: η Maran Gas του Γιάννη Αγγελικούση, η Gaslog του Πήτερ Λιβανού, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η TMS του Γιώργου Οικονόμου, η Thenamaris του Νίκου Μαρτίνου, η Chandris Hellas του Μιχάλη Χανδρή, η Alpha Gas της Άννας Αγγελικούση, ο Βαγγέλης Μαρινάκης με την Capital Gas, ο Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης με τη Latsco, και ο Ανδρέας Ι. Μαρτίνος της Minerva.

(naftemporiki.gr)