Μέχρι το τέλος του 2018 θα είχε τεθεί σε πλήρη λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων δορυφορικής τεχνολογίας, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, του Δεκεμβρίου 2017, του υπουργείου Υποδομών.

Την...σκυτάλη της έναρξης λειτουργίας του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων έχει λάβει η φετινή χρονιά, σύμφωνα, πάντοτε, με τις υπουργικές υποσχέσεις, αλλά η πραγματικότητα είναι διαφορετική.

 

Εκκρεμότητες

Χθες, το υπουργείο Υποδομών προχώρησε στην έγκριση των απαντήσεων επί των ερωτημάτων που είχαν υποβάλει τα πέντε σχήματα που διεκδικούν το έργο. Πρόκειται για τις κοινοπραξίες των εταιρειών Ακτωρ - Intrakat - Ιntrasoft Inl- Autostrade, Μυτιληναίος - Nusz (Ουγγαρία), ΤΕΡΝΑ - Vinci - Kapsch Traffic Com, ΟΤΕ - T-Systems International GmbH και Strabag – SkyToll, που, εάν δεν δοθεί νέα παράταση, θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές στις 28 Φεβρουαρίου.

Ωστόσο, σύμφωνα με όσα αναφέρουν παράγοντες του κλάδου των κατασκευών, ακόμη δεν έχει προσδιοριστεί "ποιος" θα εισπράττει τα ηλεκτρονικά διόδια. Σήμερα το δικαίωμα είσπραξής τους ανήκει στους παραχωρησιούχους (βάσει των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης). Ωστόσο, εάν η είσπραξη των εσόδων από διόδια επιστρέψει στο Δημόσιο-το οποίο θα ελέγχει το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων- θα πρέπει να τροποποιηθούν οι συμβάσεις παραχώρησης, γεγονός που απαιτεί, μεταξύ άλλων, την έγκριση των πιστωτριών τραπεζών, ενώ ερωτήματα δημιουργούνται και για την ορθή διαχείριση των εισπραττόμενων χρημάτων.

Παράλληλα, θα πρέπει να διαμορφωθεί το απαιτούμενο νομικό πλαίσιο -συμβατό με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Τηλεδιοδίων (EETS)- για τη χρέωση διοδίων ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση.

Την ίδια στιγμή, λόγω των εθνικών εκλογών, που αναμένεται να πραγματοποιηθούν το αργότερο το Φθινόπωρο σε συνδυασμό με τις πιθανές προσφυγές (στο στάδιο της επιλογής αναδόχου), η όποια πρόοδος του έργου περιορίζεται στη φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Κι ενώ αναπάντητο παραμένει το ερώτημα σε ποιον οδικό άξονα θα τοποθετηθεί το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, καθώς στην Εγνατία Οδό-όπου το Υποδομών σχεδίαζε, αρχικά, να το τοποθετήσει- θα παραμείνει στη διακριτική ευχέρεια του παραχωρησιούχου, που θα προκύψει από διεθνή διαγωνισμό, το είδος διοδίων του αυτοκινητοδρόμου.

 

Τα ηλεκτρονικά διόδια

Το νέο σύστημα, που θα έχει προϋπολογισμό περίπου 400 εκατ. ευρώ, θα υπολογίζει τα διόδια βάσει αναλογικής (χιλιομετρικής) χρέωσης, με παρακολούθηση της θέσης του οχήματος μέσω δορυφόρου (free-flow GNSS) και με οπτική αναγνώριση πινακίδων.

Τα ιδιωτικής χρήσης, δηλαδή, οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).

Για τα επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά κτλ) η υποδομή είναι διαφορετική. Προβλέπεται, δηλαδή η τοποθέτηση στα φορτηγά οχήματα μιας "εποχούμενης συσκευής" (On Board Unit - OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων.

 

(capital.gr)