Η Οικονομική Αβεβαιότητα Ψαλιδίζει τα Φτερά της Γερμανικής Αυτοκινητοβιομηχανίας

Η Οικονομική Αβεβαιότητα Ψαλιδίζει τα Φτερά της Γερμανικής Αυτοκινητοβιομηχανίας
energia.gr
Τρι, 26 Φεβρουαρίου 2019 - 16:37

Με τη μεγαλύτερη κρίση των τελευταίων δεκαετιών είναι αντιμέτωπη η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Σύμφωνα με εκτενές δημοσίευμα της Global Handelsblatt, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας θα πρέπει να υπερβούν μια σειρά σοβαρών εμποδίων που απορρέουν από την τρέχουσα οικονομική πραγματικότητα σε παγκόσμια κλίμακα.

Η επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας, η πολιτική προστατευτισμού που εφαρμόζουν οι ΗΠΑ, σε βάρος των εμπορικών εταίρων τους, το Brexit και ο σκληρός ανταγωνισμός από τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αποτελούν ορισμένους από τους παράγοντες που δημιουργούν ένα αρνητικά σύνθετο περιβάλλον για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Οικονομικοί αναλυτές προβληματίζονται για τις επιπτώσεις από την επιβράδυνση του κλάδου, στην οικονομία της χώρας.

Οι συνθήκες άρχισαν να επιδεινώνονται στο β΄ εξάμηνο του 2018, λόγω της αισθητής πτώσης των πωλήσεων. Η Daimler ανήγγειλε μείωση των μερισμάτων, η BMW αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις κερδοφορίας για πρώτη φορά έπειτα από χρόνια, η Audi μειώνει την παραγωγή της και δρομολογεί την απόλυση του 10% από το διοικητικό προσωπικό της, παρατηρεί η Global Handlesblatt.

Ο προστατευτισμός στο παγκόσμιο εμπόριο αντιπροσωπεύει τον μεγαλύτερο κίνδυνο. Τις προηγούμενες δεκαετίες, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανέπτυξαν ένα διεθνές δίκτυο παραγωγής και πωλήσεων. Η BMW διαθέτει πάνω από 30 εργοστάσια σε τέσσερις ηπείρους, διπλασιάζοντας τα έσοδά της μέσα στην τελευταία δεκαετία. Μετά την άφιξη του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο προκλήθηκαν ανατροπές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Ο κ. Τραμπ δεν ματαίωσε μόνο διαπραγματεύσεις για νέες συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου. Κήρυξε εμπορικό πόλεμο εναντίον της Κίνας και της Ευρώπης. Μόνο η απόφαση της Κίνας να φορολογήσει με συντελεστή 40% τις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ –ως αντίποινα σε δασμούς της κυβέρνησης Τραμπ– έχει κοστίσει 300 εκατ. ευρώ στην BMW. Επιπροσθέτως, ο κ. Τραμπ έχει προθεσμία 90 ημερών για να αποφασίσει εάν θα αυξήσει τους δασμούς στις αμερικανικές εισαγωγές αυτοκινήτων, από το υπάρχον 2,5% στο 25%. Οι οικονομικές επιπτώσεις στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να φθάσουν τα δισεκατομμύρια δολάρια εάν ο Λευκός Οίκος υλοποιήσει τις απειλές του, σύμφωνα με την Global Handlesblatt.

Ακόμη ένα επίφοβο σενάριο είναι το σκληρό Brexit. Η Βρετανία, που είναι η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, κινδυνεύει να βρεθεί εκτός τελωνειακής ένωσης και κοινής ευρωπαϊκής αγοράς από τη μια στιγμή στην άλλη. Εκτός της αύξησης του κόστους αυτοκινήτων, θα τεθεί υπό αμφισβήτηση το μέλλον επενδύσεων στη χώρα. Η BMW, παραδείγματος χάριν, κατέχει τις μάρκες αυτοκινήτων Mini και Rolls Royce.

Αισθητό είναι ήδη το πλήγμα από την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου μειώθηκαν πέρυσι κατά 2,8%. Ο διευθύνων σύμβουλος της VW Χέρμπερτ Ντίες δεν ήταν υπερβολικός όταν δήλωσε πρόσφατα πως «η τύχη της Volkswagen Group εξαρτάται από την Κίνα», αναφέρει η Global Handelsblatt. Γι’ αυτό και η VW περιορίζει την έκθεσή της στην Κίνα.

Τέλος, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία υστερεί στην ανάπτυξη ηλεκτροκίνητων και αυτόνομων αυτοκινήτων. Ειδήμονες της αγοράς υποστηρίζουν πως η Tesla προηγείται δύο με τρία χρόνια από τις ανταγωνίστριές της στην Γερμανία, σε ό,τι αφορά τη μαζική παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Το πρώτο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο της Mercedes δεν αναμένεται να κυκλοφορήσει νωρίτερα από τα τέλη του 2021, ενώ το ηλεκτροκίνητο i4 sedan της BMW δεν θα μπει στην παραγωγή νωρίτερα από το 2021. Ο κ. Ντίες εκτιμά πως η ανάπτυξη ηλεκτροκίνητων και αυτόνομων αυτοκινήτων από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, απαιτεί τεράστιες επενδύσεις που πιθανώς να υπερβαίνουν τα 100 δισ. δολάρια!