Δεν πείθουν για την αποτελεσματικότητά τους τα scrubbers και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) υποχρεώνεται να ζητήσει νέες μελέτες αναφορικά με την περιβαλλοντική απόδοσή τους.

Οι επιστημονικές μελέτες κρίθηκαν αναγκαίες από την επιτροπή πρόληψης και αντιμετώπισης της ρύπανσης του Οργανισμού (Sub-Committee on Pollution Prevention and Response-PPR) προκειμένου ο Οργανισμός να καταρτίσει τις νέες οδηγίες κατασκευής και χρήσης των scrubbers.

Όπως αναφέρουν στη «Ν» παράγοντες που παρακολούθησαν από πολύ κοντά την όλη συζήτηση στην PPR, οι περισσότερες χώρες που τοποθετήθηκαν στη διάρκεια των συνεδριάσεων ζήτησαν επιπλέον στοιχεία προκειμένου να άρουν τις όποιες επιφυλάξεις έχουν για τη φιλική προς το περιβάλλον δράση των scrubbers. Σημειώνεται ότι χώρες όπως η Νορβηγία, η Γερμανία, το Βέλγιο, Σιγκαπούρη και άλλες, είτε έχουν βάλει όρια στη χρήση των scrubbers ανοικτού βρόγχου, είτε τον έχουν απαγορεύσει πλήρως στα ύδατά τους. Εκπρόσωποι των χωρών ζήτησαν επιπλέον μελέτες προκειμένου στο τέλος ο οργανισμός να εκδώσει οδηγίες για τη χρήση των scrubbers στο μέλλον. Οι οδηγίες αφορούν τα νέα συστήματα και όχι αυτά που ήδη έχουν εγκατασταθεί στα πλοία ή σχεδιάζονται να εγκατασταθούν το επόμενο διάστημα. Η απόφαση αυτή συνοδεύτηκε από αίτημα προς την Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ που θα συνεδριάσει τον προσεχή Μάιο να δώσει παράταση ενός έτους στις εργασίες τη PPR προκειμένου να συνταχθούν οι νέες μελέτες.

Στην PPR, ενώ υπήρξε πίεση από ορισμένες πλευρές να κλείσει το θέμα των οδηγιών, τελικά η πλειοψηφία των χωρών τάχθηκε υπέρ της πρότασης για παράταση εργασιών και λήψη επιπλέον επιστημονικών μελετών, πριν ληφθούν οριστικές αποφάσεις.

Όλη αυτή η διαδικασία δεν αποτυπώνει επί της ουσίας τίποτα άλλο παρά την επιφυλακτικότητα μεγάλων ναυτιλιακών δυνάμεων του πλανήτη για τη χρήση των scrubbers ως εναλλακτικού μέτρου στην εφαρμογή των νέων κανονισμών για καύσιμα μειωμένης (0,5%) περιεκτικότητας σε θείο από το 2020. Υπογραμμίζεται ότι οι εκπρόσωποι της διεθνούς ναυτιλίας αλλά και της ελληνικής μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους για την περιβαλλοντική συμπεριφορά των scrubbers! Αν και αρχικά όλες σχεδόν οι χώρες δέχθηκαν τη χρήση των scrubbers, στη συνέχεια αναπτύχθηκαν προβληματισμοί κατά πόσον η συγκεκριμένη λύση είναι απολύτως ασφαλής για το περιβάλλον.

Ανησυχία από την Ε.Ε.

Το κλίμα αναφορικά με τη χρήση scrubbers μεταβλήθηκε σημαντικά μετά και την απόφαση της Κομισιόν η οποία μαζί με τις 28 χώρες εκφράζει την ανησυχία της κατά πόσο η απόρριψη στη θάλασσα υγρών καταλοίπων θα γίνεται με φιλοπεριβαλλοντικούς όρους και ζητά από την Επιτροπή του ΙΜΟ να συμπεριλάβει μια νέα εισήγηση στο πρόγραμμα εργασίας της, που θα αξιολογήσει και θα εναρμονίσει την ανάπτυξη κανόνων και οδηγιών σχετικά με την απόρριψη υγρών αποβλήτων από το σύστημα καθαρισμού καυσαερίου (EGCS), λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις συνθήκες σε κάθε περιοχή.

Στο μεταξύ η Υποεπιτροπή Πρόληψης και Ρύπανσης του ΙΜΟ την προηγούμενη εβδομάδα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι επιτρέπεται στα πλοία να καίνε καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο μετά την 1η Ιανουαρίου 2020, εάν μπορούν να αποδείξουν ότι είχαν σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την ποιότητα και την ασφάλεια των διαθέσιμων συμμορφούμενων καυσίμων.

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τον κανονισμό του ΙΜΟ, τα πλοία μετά την 1η/1/2020 έχουν τη δυνατότητα είτε να καίνε αποθειωμένα καύσιμα, είτε να χρησιμοποιούν scrubbers για την αποθείωση των καυσίμων ή να καίνε άλλα μίγματα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο.

Για τα μίγματα αυτά έχουν εκφραστεί από τη ναυτιλιακή βιομηχανία σοβαρές ανησυχίες κατά πόσο είναι ασφαλή αλλά και δεν προκαλούν ζημιά στις μηχανές των πλοίων. Σύμφωνα με παλαιότερη απόφαση του ΙΜΟ που συγκεκριμενοποιήθηκε στην PPR, τα πλοία θα μπορούν να υποβάλλουν μία αναφορά μη διαθεσιμότητας καυσίμου γνωστή ως FONAR όταν δεν θα βρίσκουν ασφαλή καύσιμα συμβατά με τους νέους κανονισμούς.

(naftemporiki.gr)