Το πρόβλημα της υπερκατανάλωσης σε συνδυασμό με την παραγωγή λίγων προϊόντων και πολλών απορριμμάτων καθιστά ανάγκη, αλλά και ευκαιρία για την Ελλάδα τη μετάβαση από το μοντέλο της γραμμικής οικονομίας σε αυτό της κυκλικής, με την τελευταία να έχει ένα επιπλέον σημαντικό πλεονέκτημα, τη συμβατότητα με τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και την κοινωνική οικονομία.

Έχοντας σχεδιάσει στρατηγική για την κυκλική οικονομία, η Ελλάδα το τρέχον διάστημα επιχειρεί να θεσμοθετήσει ζητήματα (όπως π.χ. ο χαρακτηρισμός των δευτερογενών αποβλήτων) και να προωθήσει δράσεις όπως η ανακύκλωση, οι πράσινες δημόσιες συμβάσεις και η βιομηχανική συμβίωση (όταν δύο βιομηχανίες συλλειτουργούν, με τη μία να χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη τα απόβλητα της άλλης), παρέχοντας ταυτόχρονα κίνητρα στη βιομηχανία μέσω επιδοτήσεων και φοροελαφρύνσεων.

Με αυτήν τη στρατηγική, η οποία πολύ πρόσφατα ολοκληρώθηκε και κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Δεκέμβριος 2018), εκτιμάται ότι η χώρα μας θα βελτιώσει τις επιδόσεις της σε τομείς όπως η ανακύκλωση (κυμαίνεται στο 19% με στόχο 50% έως το 2020), ο όγκος απορριμμάτων (το υπόλοιπο 81%) που καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) ή ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων (ΧΑΔΑ), τα απόβλητα κατασκευών (ο στόχος είναι στο 70% μέχρι το 2020 και σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς δεν ξεπερνά πολύ το 10%) και μια σειρά άλλα θέματα.

Τα «Πράσινα Κέντρα»

Ένας από τους στόχους της εθνικής στρατηγικής το 2019 είναι η δημιουργία αστικών χώρων ως δημιουργικών κέντρων επαναχρησιμοποίησης, τα «Πράσινα Κέντρα». Η εκπαίδευση των πολιτών, όμως, είναι υπόθεση και της βιομηχανίας, ειδικά κλάδων με σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι ο κλάδος τροφίμων και ποτών, η βιομηχανία με τη μεγαλύτερη κατανάλωση συσκευασιών, στην πλειονότητά τους πλαστικές, θα χρειαστεί επενδύσεις 760 δισ. ευρώ για την αύξηση της αποδοτικότητας των πόρων στο μέλλον, σύμφωνα με έκθεση του Eurochambres. Επίσης είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι οι πόροι αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο ποσοστό του συνολικού κόστους λειτουργίας για τις επιχειρήσεις αυτές. Μελέτη της McKinsey εκτιμά ότι το κόστος αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 35% του συνολικού κύκλου εργασιών.

Στην Ελλάδα η Coca-Cola, στο πλαίσιο της συνεισφοράς της στην εκπαίδευση των καταναλωτών, ανέπτυξε το πρώτο κέντρο ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας στη χώρα (και την Ευρώπη), το Zero Waste Lab, το οποίο αναπτύσσει εκπαιδευτικά προγράμματα και R&D. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επένδυση -τα εγκαίνια της οποίας παρακολούθησε η «N» την Τρίτη 5 Μαρτίου, στον χώρο της HELEXPO στη Θεσσαλονίκη- θα ξεπεράσει το 1,3 εκατ. ευρώ σε μια τριετία, αλλά δημιουργεί πολλαπλασιαστική αξία σε μια σειρά από τομείς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς, ικανοποιώντας παράλληλα τους περισσότερους από τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.

Στο διαδραστικό κέντρο ο επισκέπτης μπορεί να ενημερωθεί για τα είδη των απορριμμάτων και την επιστροφή τους στη… ζωή με εφαρμογές από τη μετατροπή ενός παλιού T-shirt σε τσάντα, μέχρι τη χρήση μηχανημάτων ανταποδοτικής ανακύκλωσης (RVMs) και την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών. Στο Zero Waste Lab, εξάλλου, δεσπόζει το ρομπότ 3D printer, το οποίο στο πλαίσιο της δράσης «Print Your City» μετατρέπει το πλαστικό (κυρίως καπάκια από πλαστικά μπουκάλια) σε έπιπλα για τη βελτίωση της εικόνας της πόλης.

Στόχοι και νέες συνεργασίες Στόχος του Zero Waste Lab, το οποίο προβλέπεται να υιοθετήσουν και άλλες αγορές της Coca-Cola, είναι η μείωση των απορριμμάτων κατά κεφαλήν κατά ένα κιλό τον χρόνο για τους κατοίκους της συμπρωτεύουσας, με τη φιλοδοξία η Θεσσαλονίκη να γίνει η πρώτη πόλη στην Ελλάδα με μηδενικά απορρίμματα και να ακολουθήσουν άλλες πόλεις. Η Coca-Cola με το Zero Waste Lab δεν ήθελε να αναπτύξει ένα ακόμα πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αλλά να εκπαιδεύσει τους πολίτες στην εξοικονόμηση πόρων, όπως ανέφερε η Λίλιαν Νεκταρίου, γενική διευθύντρια της Coca-Cola για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα.

Η Σίσσυ Ηλιοπούλου, διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας της Coca-Cola για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, προανήγγειλε νέες στρατηγικές συνεργασίες μετά τη ΔΕΘ και τον Δήμο Θεσσαλονίκης, όπως με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ) και τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Στόχος είναι το Zero Waste Future να γίνει κίνημα με τη συμμετοχή πολιτών και εταιρειών, από ξενοδοχεία και σούπερ μάρκετ μέχρι σχολεία, παραλίες και γήπεδα, για τα οποία το Zero Waste Future θα είναι ένα είδος αναγνωριστικού σήματος για πρακτικές κυκλικής οικονομίας.

(naftemporiki.gr)