Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη και Σιδηροδρομική Σύνδεση Θριάσιο Πεδίο – Θήβα στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών

Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη και Σιδηροδρομική Σύνδεση Θριάσιο Πεδίο – Θήβα στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών
energia.gr
Τρι, 19 Μαρτίου 2019 - 19:15

Ο αυτοκινητόδρομος, Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη και η σιδηροδρομική σύνδεση, Θριάσιο Πεδίο – Θήβα, επαναφέπονται στο προσκήνιο στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών, που περιλαμβάνει τις δράσεις που καλείται να υλοποιήσει το ελληνικό δημόσιο σττον εν λόγω τομέα, έως το 2037.

Σύμφωνα με αυτό, το Μοντέλο Μετακινήσεων δείχνει ότι με χρονικό ορίζοντα το 2027, θα υπάρχει συμφόρηση στο νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου A1, μεταξύ Θήβας και Σχηματαρίου (κόμβος A1/A11). Μάλιστα, το 2037, η συμφόρηση θα εκτείνεται από τη Λαμία μέχρι την Αθήνα.

Όπως επισημαίνεται στο Στρατηγικό Σχέδιο, η κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου (Α/Δ), που θα συνδέει απευθείας τον Α1, βόρεια του Σχηματαρίου, με τον Α8 στην Ελευσίνα και παρακάμπτοντας τη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας, αναμένεται να αποσυμφορήσει αυτά τα τμήματα, εκτρέποντας την κυκλοφορία από τα βόρεια προς τα νότια και δυτικά της Αττικής και αντίστροφα.

Στη συνέχεια, επισημαίνεται ότι η μελέτη σκοπιμότητας και ανάλυσης εναλλακτικών λύσεων του μέτρου θα αναδείξει τις τεχνικές λεπτομέρειες.

Στο πλαίσιο της παρούσας ανάλυσης και ενδεικτικά θεωρήθηκε ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος θα συνδέει τον Α1, κοντά στην περιοχή της Υλίκης και βόρεια της Θήβας, με τον Α8 στην περιοχή της Ελευσίνας. Θα έχει μήκος περίπου 53 χιλιόμετρα και θα διαθέτει 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση, επιπλέον της ΛΕΑ.

Σημειώνεται ότι ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη σχεδιαζόταν στο παρελθόν να κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης. Όμως, ο σχετικός διαγωνισμός ματαιώθηκε το 2015, καθώς εκτιμήθηκε ότι θα οδηγούσε σε αξιώσεις για καταβολή αποζημιώσεων από γειτονικές παραχωρήσεις.

Επίσης, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών επαναφέρει στο προσκήνιο τη δημιουργία της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων, Θριάσιο Πεδίο – Θήβα.

Το έργο αυτό εντάσσεται ήδη στον σχεδιασμό του ΟΣΕ για την αντιμετώπιση της ταχείας εξέλιξης των σιδηροδρομικών μεταφορών κατά τα αμέσως επόμενα έτη.

Λόγω της αυξανόμενης ζήτησης και της απελευθέρωσης της αγοράς, είναι πιθανό η υφιστάμενη κύρια σύνδεση (ΣΚΑ – Οινόη – Θήβα) να φτάσει σύντομα στο μέγιστο της χωρητικότητάς της.

Το νέο τμήμα θα εξυπηρετεί υπεραστικά και προαστιακά επιβατικά δρομολόγια, καθώς και υπηρεσίες εμπορευματικών μεταφορών, διπλασιάζοντας την υφιστάμενη ικανότητα του άξονα ΠΑΘΕ/Π και ενισχύοντας περαιτέρω τη διατροπική μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα και την Ευρώπη (και αντιστρόφως).

Το μέτρο περιλαμβάνει μία νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων με ηλεκτροκίνηση, που θα ξεκινά από το Θριάσιο Πεδίο και, μέσω της περιοχής του όρους Κιθαιρώνα, θα ενώνεται με το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή της Θήβας.

Το μήκος της νέας γραμμής είναι περίπου 60 χιλιόμετρα και εφόσον υλοποιηθεί, θα μειώσει την απόσταση Αθήνα-Θεσσαλονίκη κατά 30 χιλιόμετρα.