Η γερμανική κυβέρνηση, με πρωτεργάτη την Καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ, αναμένεται να εξετάσει τριάντα και πλέον ενεργειακά μέτρα καθώς στοχεύει στην καταπολέμηση των κλιματολογικών αλλαγών. Χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση Η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας θα πρέπει να γίνει από το σύνολο των δημοσίων και ιδιωτικών επιχειρήσεων καθώς και από τα μέσα μεταφοράς αλλά και τα νοικοκυριά. Η εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος θα μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) έως και 36% το 2020 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος της Γερμανίας. Επίσης αναφέρει ότι «το όφελος από την εφαρμογή του προγράμματος θα είναι διπλάσιο από το αρχικό κόστος». Πολλές βιομηχανίες και επιχειρήσεις παραγωγής ενέργειας, στη χώρα, ικανοποιούν ήδη τα κριτήρια των οικολογικών μέτρων. Η Γερμανία ακόμα σχεδιάζει να αυξήσει το ποσοστό της ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές στο 30% από 12% που είναι σήμερα. Οικολογικές ομάδες αλλά και η αντιπολίτευση αντιδρούν καθώς όπως αναφέρουν τα κριτήρια δεν είναι αρκετά αυστηρά. Υπάρχει επίσης αντιπαράθεση όσον αφορά το κόστος των μέτρων, πόσο θα επιχορηγηθεί από το κράτος και πόσο θα επωμιστούν οι καταναλωτές. Η κυβέρνηση θα αυξήσει τις ετήσιες δαπάνες του προϋπολογισμού για την προστασία του περιβάλλοντος στα 2,6 δισ. ευρώ, ενώ το 2005 ήταν στα 800 εκατ. ευρώ. Για να καταστεί εφικτή η δαπάνη, η κυβέρνηση σκοπεύει να αντλήσει κεφάλαια από τα φορολογικά έσοδο και από την πώληση δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων διοξειδίου. Από τη θερμότητα στην ενέργεια Η βιομηχανία παραγωγής ενέργειας από την εκμετάλλευση θερμότητας (Combined Heat and Power CHP) θα λάβει επιχορήγηση 750 εκατομμυρίων ευρώ. Οι μονάδες CHP «συλλαμβάνουν» και ανακυκλώνουν την θερμότητα που δημιουργείται κατά τη διάρκεια της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Η θερμότητα εν συνεχεία διοχετεύεται με αγωγό στις οικίες των καταναλωτών. Η συγκεντρωμένη παροχή ζεστού νερού και θερμότητας αποτελεί Κομμουνιστική πρακτική, η οποία συνήθως οδηγούσε σε σπατάλες, ωστόσο επανέρχεται και πάλι στο προσκήνιο. Μέσα μεταφοράς Το 20% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα οφείλεται στα μέσα μεταφοράς. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε φορολογικές εκπτώσεις για όσους χρησιμοποιούν φιλικότερα προς το περιβάλλον αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, στοχεύει μέχρι το 2012 οι εκπομπές στο μέσο αυτοκίνητο να ανέρχεται μέχρι τα 130 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο από 164 που είναι σήμερα. Θα προσαρμοστούν οι τιμές των διοδίων για τα βαρέου τύπου οχήματα ανάλογα με το επίπεδο εκπομπής CO2. Η Γερμανία επιθυμεί να συμπεριληφθούν στο ευρωπαϊκό σύστημα χορήγησης αδειών εκπομπής CO2 τα εναέρια και τα θαλάσσια μέσα μεταφοράς. Μέχρι στιγμής το σύστημα εφαρμόζεται για τις βιομηχανίες παραγωγής ενέργειας. Συζητήσεις για φοροαπαλλαγές επιχειρήσεων που θα αντικαταστήσουν τα εταιρικά οχήματα με «φιλικά» προς το περιβάλλον αναμένεται να επανέλθουν στο τέλος του έτους. Κτίρια Στα κτίρια οφείλεται το 40% των εκπομπών CO2 στη Γερμανία. Για το 2008, το Βερολίνο ζήτησε από τους κατασκευαστές να μειώσουν στα δύο τρίτα τις εκπομπές των νέων κατοικιών με το να κατασκευάζουν οικολογικά με «φιλική» θέρμανση, με ηλιακούς πίνακες και καλύτερη μόνωση, οικίες. Ακόμα, το 15% τις θέρμανσης των νέων κατοικιών θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Οι ιδιοκτήτες των παλαιότερων κτιρίων θα πρέπει να εφαρμόσουν οικολογικά μέτρα όπως αντικατάσταση λεβήτων θέρμανσης και των παραθύρων. Οι ενοικιαστές θα έχουν τα δικαίωμα να καταβάλουν χαμηλότερο ενοίκιο σε περίπτωση που οι ιδιοκτήτες δεν συμμορφωθούν με τα οικολογικά μέτρα. Διεθνή συνεργασία Η Γερμανία ερευνά τρόπους συνεργασίας με τις ΗΠΑ για τις επονομαζόμενες «καθαρές τεχνολογίες γαιάνθρακα», οι οποίες θα μειώσουν τις εκπομπές CO2 που δημιουργούνται κατά την επεξεργασία του άνθρακα. (www.kathimerini.gr 24/08/07)