Η Επίσκεψη του Αμερικανού Υπουργού Ενέργειας στις Βρυξέλλες Ενισχύει τις Προοπτικές Συνεργασίας ΕΕ-ΗΠΑ στο LNG

Η Επίσκεψη του Αμερικανού Υπουργού Ενέργειας στις Βρυξέλλες Ενισχύει τις Προοπτικές Συνεργασίας ΕΕ-ΗΠΑ στο LNG
energia.gr
Δευ, 6 Μαΐου 2019 - 09:12

Αμοιβαίο συμφέρον αποτελεί το LNG για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που παρέχει πεδίο συνεργασίας στις δύο πλευρές στον τομέα της ενέργειας παρά την επιθετική στάση του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ απέναντι στη Συνθήκη των Παρισίων για το Κλίμα, αλλά και την πρόσφατη ένταση στις μεταξύ τους εμπορικές σχέσεις. 

"Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν αυτό που θέλει η Ευρώπη: μια απίστευτη αφθονία καθαρού και προσιτού φυσικού αερίου", δήλωσε την Πέμπτη, 2 Μαΐου, ο Αμερικανός Υπουργός Ενέργειας, Ρικ Πέρρυ.


Ο Πέρρυ μίλησε στο πρώτο Φόρουμ Υψηλού Επιπέδου Επιχειρήσεων προς Επιχειρήσεις ΕΕ - ΗΠΑ (EU-US High-Level Business to Business Energy Forum), που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες στις Βρυξέλλες. Όπως επισήμανε, η εκδήλωση, που έφερε μαζί επιχειρήσεις και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού, ήταν μια ιδέα του πρεσβευτή των ΗΠΑ στην ΕΕ, Γκόρντον Σόντον.

"Ελπίζω ότι, πριν φύγετε εδώ σήμερα …, θα υπάρχουν οι σπόροι που φυτεύτηκαν για να γίνουν κάποιες διαπραγματεύσεις", δήλωσε ο Πέρρυ απευθυνόμενος στο ακροατήριο.

Η συνάντηση κορυφής των επιχειρήσεων του τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου πραγματοποιείται λιγότερο από ένα χρόνο μετά την συμφωνία μεταξύ του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλωντ Γιούνκερ και του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ ότι η ΕΕ θα εισάγει περισσότερο LNG από τις ΗΠΑ.

Επίσης, η Επιτροπή δημοσίευσε στοιχεία την Πέμπτη - με προφανή στρατηγικό συγχρονισμό με την ημέρα της επίσκεψης Πέρρυ στις Βρυξέλλες - που δείχνουν ότι οι αμερικανικές εξαγωγές LNG στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 272% μετά τη συνάντηση Τραμπ-Γιούνκερ.

Το LNG και η Συγκεκαλυμμένη Απειλή "Εμπορικού Πολέμου"

Η εκδήλωση για το LNG έρχεται εν μέσω ενίοτε τεταμένων εμπορικών σχέσεων μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ, καθώς η αμερικανική απειλή επιβολής δασμών για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα αιωρείται πάνω από το κεφάλι της ΕΕ.

Όπως τονίζει το EuObserver, πηγή της ΕΕ, έχοντας υπ' όψιν αυτό το πλαίσιο σχέσεων, είδε πίσω από ένα σχόλιο του Αμερικανού Υπουργού Ενέργειας της ΕΕ μια σχεδόν απροσχημάτιστη απειλή.

Ειδικότερα, ερωτηθείς σε σύντομη συνέντευξη Τύπου γιατί η Ευρώπη πρέπει να αγοράσει αμερικανικό LNG, το οποίο είναι ακριβότερο από το ρωσικό αέριο μέσω αγωγού, ο Πέρρυ συνέκρινε την αγορά ρωσικού φυσικού αερίου με την αγορά ενός φθηνού αυτοκινήτου.

"Παίρνεις αυτό που πληρώνεις", δήλωσε χαρακτηριστικά.

"Εάν μόνο η χαμηλή τιμή του εφοδιασμού είναι το μόνο που σας ενδιαφέρει, τότε ίσως να μην αγοράσετε μια BMW, μια Mercedes-Benz ή ένα από τα ωραία αυτοκίνητα που βγαίνουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση", δήλωσε ο Perry.

"Μπορεί να αγοράζετε φθηνότερα από κάποιο άλλο μέρος - αλλά ίσως να μην είναι αξιόπιστο. Το ίδιο ισχύει και για το ρωσικό φυσικό αέριο", είπε προσθέτοντας ότι "οι φίλοι μας από την Ουκρανία" θα μπορούσαν να δώσουν κάποια εικόνα για την αξιοπιστία του ρωσικού φυσικού αερίου.

Η BMW και η Mercedes-Benz είναι σχετικά ακριβές γερμανικές μάρκες αυτοκινήτων στην αγορά των οποίων, εκ μέρους των Αμερικανών καταναλωτών, έχει παλαιότερα αντιταχθεί ο Ντόναλντ Τραμπ, λόγω της αποστροφής του προς τα εμπορικά ελλείμματα.

Επανενεργοποίηση της Συνεργασίας με Εξαίρεση την Κλιματική Αλλαγή 

Το επιχειρηματικό φόρουμ διεξήχθη στο πλαίσιο του επονομαζόμενου Πλαισίου Ενεργειακού Συμβουλίου ΕΕ-ΗΠΑ, το οποίο δημιουργήθηκε υπό την προεδρία του προκάτοχου του Προέδρου Τραμπ, Μπαράκ Ομπάμα.

Μετά την παράδοση στο Λευκό Οίκο το 2016, για ένα σύντομο διάστημα δεν ήταν σαφές αν η διατλαντική ενεργειακή συνεργασία θα συνεχιστεί, ιδίως λόγω της αντίθεσης του Τραμπ στα μέτρα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Ωστόσο, οι δύο πλευρές αναζωογόνησαν το εν λόγω πλαίσιο συνεργασίας στην Υπουργική Σύνοδο Κορυφής το καλοκαίρι του 2018. Εντούτοις, η ομάδα εργασίας για την κλιματική αλλαγή παρέμεινε αδρανής.

Μια πηγή της ΕΕ δήλωσε στο EuObserver ότι δεν θα είχε νόημα να έχουμε μια συνάντηση της εν λόγω ομάδας εργασίας, καθώς  οι ΗΠΑ δεν ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με την αλλαγή του κλίματος.

Κοινή Πλεύση ΗΠΑ - ΕΕ στο LNG

Όσον αφορά το φυσικό αέριο, ωστόσο, τα συμφέροντα της ΕΕ και των ΗΠΑ φαίνονται να ευθυγραμμίζονται.

Παρά το γεγονός ότι το φυσικό αέριο είναι ορυκτό καύσιμο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει ότι θα παραμείνει μέρος του ενεργειακού μίγματος του μπλοκ μέχρι το 2030 τουλάχιστον.

Ο τομέας φυσικού αερίου κατάφερε με επιτυχία να σχεδιάσει το προϊόν του ως σχετικά καθαρό - σε σύγκριση με τις εγκαταστάσεις που τροφοδοτούνται με άνθρακα.

"Το αέριο θα παραμείνει σημαντικό για τον ενεργειακό εφοδιασμό για αρκετό καιρό", δήλωσε την περασμένη Πέμπτη ο Επίτροπος της ΕΕ για το Κλίμα Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε.

Όπως είπε, η ΕΕ αναμένει ότι το φυσικό αέριο, και άρα και το LNG, «θα συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα επόμενα χρόνια».

Η ευρωπαϊκή εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου μειώνεται, δήλωσε, από την πλευρά του, την Πέμπτη ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) Φατίχ Βίρολ.

"Η Ευρώπη ... θα χρειαστεί όλο και περισσότερες εισαγωγές φυσικού αερίου, ακόμη και σε περίπτωση αμετάβλητης ή σχεδόν αμετάβλητης ζήτησης φυσικού αερίου", δήλωσε.

Μακροπρόθεσμα, αν θέλει να απανθρακοποιήσει πλήρως την οικονομία της, η ΕΕ θα πρέπει να καταργήσει σταδιακά το φυσικό αέριο.

Όμως, βραχυπρόθεσμα, όσο η Ευρωπαϊκή Ένωση χρησιμοποιεί φυσικό αέριο, θέλει να διαφοροποιήσει τις πηγές προέλευσης και, άρα, να εξαρτάται λιγότερο από τη Ρωσία.

Όπως επισημαίνει το EuObserver, η ενίσχυση των εισαγωγών LNG δεν μπορεί μόνο να μειώσει την εξάρτηση από τη Ρωσία, αλλά παράλληλα να κάνει ένα μικρό βήμα προς την κατεύθυνση της εκπλήρωσης των στόχων του Προέδρου Τραμπ στον τομέα της επιβολής δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, που αποτελούν σημαντικό προϊόν εξαγωγής για την ΕΕ.

Παράλληλα, τα οικονομικά συμφέροντα των ΗΠΑ στις πωλήσεις LNG ευθυγραμμίζονται επίσης με τη γεωπολιτική αντίθεσή τους στο πρότζεκτ της κατασκευής του αγωγού αερίου Nord Stream 2, που θα αυξήσει τις μεταφερόμενες ποσότητες ρωσικού αερίου προς τη Γερμανία.