Η Αντιρρυπαντική Νομοθεσία της ΕΕ θα Οδηγήσει σε Ακριβότερα Αυτοκίνητα από το 2020

Η Αντιρρυπαντική Νομοθεσία της ΕΕ θα Οδηγήσει σε Ακριβότερα Αυτοκίνητα από το 2020
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 3 Ιουνίου 2019 - 16:39

Το μεγαλύτερο πρόβλημα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι αυτή τη στιγμή το Brexit ή οι πρόσθετοι δασμοί εισαγωγής, που σχεδιάζει να επιβάλλει ο Τραμπ, αλλά οι νέες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει μία εμπεριστατωμένη μελέτη της γνωστής ασφαλιστικής εταιρείας 

Euler Hermes, σύμφωνα με την οποία οι ευρωπαϊκοί στόχοι είναι ουσιαστικά ανέφικτοι. Οι νέες οδηγίες που ψηφίστηκαν τον Απρίλιο, προβλέπουν για την επόμενη διετία, μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 20%, όταν για τα τελευταία δέκα χρόνια ήταν, συνολικά, 25%. Επιπρόσθετα, έχουν τεθεί ακόμη πιο φιλόδοξοι στόχοι έως το 2025 και το 2030, που δείχνουν αυτή τη στιγμή ανέφικτοι να εκπληρωθούν από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι δίνουν μάχη με το χρόνο ώστε να ενσωματώσουν στο στόλο τους οχήματα με εναλλακτικές μορφές κίνησης -κυρίως ηλεκτροκίνητα - ειδάλλως απειλούνται με τεράστια πρόστιμα. Με βάση τα δεδομένα του 2018, τα πρόστιμα που απειλούν την ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτου υπολογίζονται συνολικά σε 30 δισ. ευρώ, ήτοι, το 50% των καθαρών κερδών της!

Οι νέες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές θα αυξήσουν, πιθανότατα, έως τα τέλη του 2020 το κόστος παραγωγής ενός μέσου Ι.Χ. μέχρι 7% και το 2025 μέχρι 15%. Αν επιμερισθεί η αύξηση του κόστους παραγωγής στην τελική τιμή των μελλοντικών αυτοκινήτων, τότε αναμένεται να μειωθεί ραγδαία η ζήτηση, κάτι που θα έχει ως επακόλουθο την εκτόξευση της ανεργίας στον κλάδο.

Οι αναλυτές προβλέπουν μειώσεις των πωλήσεων αυτοκινήτων της τάξης του 9%, έως τα τέλη του 2020 και 18%, έως το 2025. Για παράδειγμα, μία ανάλογη πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων θα είχε αρνητική επίδραση -0,1% στο γερμανικό και το γαλλικό ΑΕΠ, ενώ θα χάνονταν πάνω από 160.000 θέσεις εργασίας στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Ταυτόχρονα, θα αυξανόταν ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών, που θα είναι υποχρεωμένες να δημιουργήσουν, στο μέλλον, ακόμη μεγαλύτερες συνέργειες μεταξύ τους, αλλά και να μειώσουν τα ποσοστά κερδοφορίας τους, ώστε να είναι ηπιότερη η επίπτωση της μείωσης των πωλήσεων στους ισολογισμούς τους.

Οι ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση ξεκίνησαν με την πρόταση της FCA προς την Renault, για συγχώνευση των δύο εταιρειών, η οποία εκτιμάται πως θα γίνει αποδεκτή από την γαλλική πλευρά. Εφόσον υλοποιηθεί, θα προκύψει ένας νέος όμιλος αυτοκινήτων, που θα καταλάβει την τρίτη θέση στον κόσμο, πίσω από την Volkswagenκαι και την Toyota.