Του Νίκου Σακελλαρίου
Οι ψυχροπολεμικές δηλώσεις Γάλλων αξιωματούχων σχετικά με τις πιθανότητες επέμβασης στο Ιράν πυροδότησαν την άνοδο της τιμής του πετρελαίου. Οι κερδοσκόποι των παραγώγων έκαναν «χρυσές» δουλειές κατά τις δύο τελευταίες ημέρες, ωθώντας την τιμή του «μαύρου χρυσού» πάνω από τα 81 δολάρια το βαρέλι όταν την ίδια στιγμή ο ΟΠΕΚ λειτουργούσε καθησυχαστικά λέγοντας ότι υπάρχει υπερπροσφορά πετρελαίου και δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος. Τι φανερώνει αυτό; Ότι τα κερδοσκοπικά κεφάλαια που λυμαίνονται τα συμβόλαια πετρελαίου βγάζουν εκατομμύρια δολάρια εκτοξεύοντας τις τιμές στα futures πετρελαίου. Οι ελληνικές βιομηχανικές εταιρείες που είναι εισηγμένες στο Χ.Α δεν έχουν ακόμη αποτιμήσει την επίδραση της εκτόξευσης της τιμής του πετρελαίου στο κόστος παραγωγής. Μόνο οι ναυτιλιακές πιέζουν για μεγαλύτερες αυξήσεις στα εισιτήρια, γεγονός που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές των νησιών. Για τις υπόλοιπες εισηγμένες, η επίδραση θα φανεί μερικούς μήνες αργότερα και στα αποτελέσματα εννεαμήνου. Εάν αυτή θα είναι καταλυτική θα εξαρτηθεί από το εάν τα οικονομικά επιτελεία των εταιρειών έχουν πραγματοποιήσει κάλυψη κινδύνου (hedging) στις προμήθειές τους, αλλά και πότε έκαναν τις τελευταίες παραγγελίες και πληρωμές πετρελαίου. Σε ότι αφορά τώρα τη μετεκλογική περίοδο, οι υπουργικές επιλογές έχουν ως στόχο να προωθηθούν γρήγορα οι οικονομικές μεταρρυθμίσεις σε καίριους τομείς. Το Ασφαλιστικό παραμένει η μεγαλύτερη πρόκληση και μάλιστα υπάρχει η δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας για επίλυσή του από τη νέα κυβέρνηση. Οι στόχοι της κυβέρνησης φαίνεται να εστιάζονται κυρίως στην πάταξη της εισφοροδιαφυγής και της ενοποίησης των Ταμείων ενώ ενδεχομένως η αγορά να περιμένει ριζοσπαστικότερες κινήσεις. Τέλος σε ότι αφορά τις επιχειρηματικές κινήσεις, ο ΟΤΕ παραμένει στο στόχαστρο της MIG που επιθυμεί να αυξήσει ακόμη περισσότερο το ποσοστό της. Για τη ΔΕΗ, το ενδιαφέρον εντοπίζεται κυρίως σε ξένα funds τα οποία τοποθετούνται μεσο-μακροπρόθεσμα ευελπιστώντας για μελλοντική πλήρη ιδιωτικοποίηση. Το ίδιο σενάριο ισχύει και για εταιρείες όπως η ΕΥΔΑΠ, αλλά και τα λιμάνια. (Από την Εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ 19/09/2007)