Μίνι Κούπερ: Το Τετράτροχο Δημιούργημα Ενός Έλληνα Από τη Σμύρνη Γίνεται 60 Ετών

Μίνι Κούπερ: Το Τετράτροχο Δημιούργημα Ενός Έλληνα Από τη Σμύρνη Γίνεται 60 Ετών
energia.gr
Τρι, 27 Αυγούστου 2019 - 14:03

Έγινε 60 ετών κι όμως δεν του φαίνονται: το διάσημο Mini Morris ή Μίνι Κούπερ από την ημέρα της "γέννησής" του στις 26 Αυγούστου 1959 έως σήμερα παραμένει νέο, γιατί εξακολουθεί να είναι αγαπητό σε όλους. Σε τέτοιο βαθμό που, όταν βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το τελευταίο αυτοκίνητο, οι εργαζόμενοι τοποθέτησαν μία επιτάφια πλάκα στο παρμπρίζ του σαν να επρόκειτο για άνθρωπο. Ήταν το νούμερο 5.387.862 προκάλεσε παγκόσμια συγκίνηση

Γι' αυτό, όταν ανακοινώθηκε η επανακατασκευή τού νέου μοντέλου Μίνι, όλοι -και ιδίως στην Αγγλία- ανέκραξαν «Ο Θεός σώζει το Μίνι» κι ας ήταν χάρη στη γερμανική BMW που όφειλαν την αναβίωσή του.

Το Μίνι ακόμη και σήμερα θεωρείται το πιο διάσημο μοντέλο αυτοκινήτου στον κόσμο, πλάι στον θρυλικό 'σκαραβαίο' και το Φορντ Τ. Υπήρξε το έμβλημα της δεκαετίας του '60, αλλά ακόμη και του '70 και του '80, μην πούμε και του '90, παραμένοντας στην πρώτη γραμμή των προτιμήσεων, όποια κι εάν ήταν η εκδοχή του. Βέβαια, τα 5,4 εκατ. της παραγωγής του δεν συγκρίνονται με τα 15 εκατ. του Φορντ Τ, ή τα 20 εκατ. του 'σκαραβαίου', αλλά το Μίνι έχει σφραγίσει για πάντα την ιστορία του 20ου αιώνα. Όχι μόνον από την πλευρά της αυτοκίνησης, αλλά και από κοινωνικής, ανθρώπινης, έως και φιλοσοφικής απόψεως. Η ιστορία του Μίνι είναι ανάλογη με αυτήν του Δαυίδ και του Γολιάθ, του μικροσκοπικού που νικάει τον γίγαντα, την επικράτηση της ιδέας, ή της ομορφιάς, έναντι της δύναμης κ.ο.κ

Μία επιτυχία που οφείλεται στις δύο ιδιοφυείς εμπνεύσεις του σχεδιαστή του Άλεκ- Άρνολντ - Κονσταντάιν Ισιγκόνις (Αλέξανδρος Αρνόλδος Κωνσταντίνος Ισηγόνης): ο εγκάρσιος μπροστινός κινητήρας, και η μπροστινή έλξη, που μπορεί σήμερα να είναι κοινός τόπος, αλλά τότε αποτελούσαν μία τρομερή καινοτομία. Ο θρύλος θέλει τον Ισηγόνη να έχει σχεδιάσει το νέο μοντέλο στο εστιατόριο πάνω σε μία χαρτοπετσέτα. Και τα υπόλοιπα είναι ιστορία...

Ο Ισηγόνης γεννήθηκε στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας στις 18 Νοεμβρίου 1906. Ο πατέρα του Κωνσταντίνος ήταν μηχανικός με καταγωγή από την Πάρο και η μητέρα του Χίλντα Πρόκοπ ήταν Γερμανίδα, κόρη πλούσιου ζυθοποιού της Σμύρνης. Με προτροπή της μητέρας του ξεκίνησε σπουδές μηχανικού στο Πολυτεχνείο του Μπάτερσι, αν και επιθυμούσε να σπουδάσει Καλές Τέχνες. Μάλιστα, αντιμετώπισε πρόβλημα με τα μαθηματικά, καθώς απέτυχε τρεις φορές στις εξετάσεις, αλλά αρίστευσε στο σχέδιο. Αργότερα, συνήθιζε να λέει ότι «τα μαθηματικά είναι εχθρός κάθε δημιουργικού μυαλού». Τελικά, συνέχισε και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Μετά την αποφοίτησή του κι έπειτα από μια περίοδο ξενοιασιάς αρχίζει την επαγγελματική του διαδρομή στην ακμαία εκείνη την περίοδο αυτοκινητοβιομηχανία της Μεγάλης Βρετανίας.

Η κρίση στο Σουέζ το 1956 προκαλεί άνοδο των τιμών του πετρελαίου και η ανάγκη για ένα μικρό και φθηνό τετραθέσιο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη όσο ποτέ. Έτσι, ο Ισηγόνης, ο οποίος διανύει μια επιτυχημένη πορεία στον χώρο της σχεδίασης αυτοκινήτων, παρουσιάζει για λογαριασμό της British Motor Corpotation (BMC), τον Αύγουστο του 1959 το Morris Mini Minor ή Mini Cooper, όπως είναι γνωστό στην Ελλάδα. Πολύ γρήγορα το «Μίνι» θα γίνει παγκόσμιο μπεστ σέλερ, με πωλήσεις 5,3 εκατομμυρίων τεμαχίων, χαρίζοντας στον Ισιγώνης μια θέση στο Πάνθεον των σχεδιαστών του 20ου αιώνα.

Γύρω από το Μίνι έχουν εξυφανθεί πολλές ιστορίες κι ανέκδοτα. Το γεγονός όμως μένει ότι το μοντέλο δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία με τον ίδιο τον κατασκευαστή του, αλλά με άλλες έξι εταιρείες, μεταξύ αυτών και την αρχική Austin και τη Rover.