Η Μέρκελ και οι Απαντήσεις της στην Πρόκληση της Αλλαγής του Κλίματος- Ανακοινώνει Μέτρα 40 δισ. Ευρώ την Παρασκευή

Η Μέρκελ και οι Απαντήσεις της στην Πρόκληση της Αλλαγής του Κλίματος- Ανακοινώνει Μέτρα 40 δισ. Ευρώ την Παρασκευή
energia.gr
Τετ, 18 Σεπτεμβρίου 2019 - 18:59

Με τη φράση: «Θα κοστίσει πολύ. Αλλά θα πρόκειται για χρήματα που θα χρησιμοποιηθούν σωστά και τελικά θα επιστραφούν στους πολίτες. Το να μην κάνουμε τίποτα δεν αποτελεί επιλογή», η Άγκξελα Μέρκελ, μιλώντας προ ημερών από το βήμα της Ομοσπονδιακής 

Βουλής της χώρας επεχείρησε να προετοιμάσει τους συμπατριώτες της για το κόστος των μέτρων που θα απαιτηθούν για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της αλλαγής του κλίματος, που θα ανακοινώσει την Παρασκευή. Μεσοπρόθεσμος στόχος είναι, η Γερμανία να βασίζεται το 2030 σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας κατά 65% και μακροπρόθεσμος, η χώρα να έχει καταστεί ενεργειακά ουδέτερη, το αργότερο έως το 2050. Σε κάθε περίπτωση, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι κύκλοι στην Γερμανίσ, δίνεται η δυνατότητα στην Μέρκελ, από «Καγκελάριος των αυτοκινητοβιομηχανιών» ή «Καγκελάριος των προσφύγων», να ξαναγίνει η «Καγκελάριος του Κλίματος».

Σύμφωνα με πληροφορίες που διέρρευσαν τις προηγούμενες ημέρες, το κόστος των μέτρων που θα ανακοινωθούν την Παρασκευή ανέρχεται σε 40 δισ. ευρώ για την προσεχή τετραετία. Προηγουμένως, θα πρέπει όμως, αύριο, οι κυβερνητικοί εταίροι να καταλήξουν σε συμβιβασμό, με κομβικό σημείο την τιμή του διοξειδίου του άνθρακα, από την οποία και θα χρηματοδοτηθούν πολλά από τα νέα περιβαλλοντικά μέτρα. Οι Χριστιανοδημοκράτες επιδιώκουν με κάθε τρόπο το κόστος να μην επιβαρύνει την ήδη ασθμαίνουσα γερμανική βιομηχανία, με αρκετούς να θυμίζουν ότι ήταν τα μέτρα του προέδρου Μακρόν για το κλίμα που πυροδότησαν το κίνημα των «κίτρινων γιλέκων» στην Γαλλία...

Οι Σοσιαλδημοκράτες από την πλευρά τους, προτιμούν να προστατεύσουν τα χαμηλά εισοδήματα και προκρίνουν την αύξηση του φόρου σε προϊόντα και υπηρεσίες που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα. «Θέλουμε τα μέτρα για την προστασία του κλίματος να είναι αποτελεσματικά ώστε να ανταποκριθούμε στις δεσμεύσεις μας. Ταυτόχρονα, θέλουμε να είναι οικονομικά λογικά και να λειτουργούν κατά τρόπο κοινωνικά αποδεκτό ώστε όλοι οι πολίτες να μπορούν να σηκώσουν το βάρος», δήλωσε η Καγκελάριος στο εβδομαδιαίο βιντεοσκοπημένο μήνυμά της. Όλες οι πληροφορίες πάντως συγκλίνουν στο ότι οι κεντρικές αποφάσεις σχετικά με την φιλοσοφία των μέτρων θα ληφθούν μόλις αύριο.

Τα μέτρα αναμένεται να αφορούν ένα ευρύτατο φάσμα θεμάτων, από την παροχή οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, με την παράλληλη αύξηση των σταθμών φόρτισης και την αύξηση των τελών κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα που ρυπαίνουν περισσότερο, έως την βελτίωση των συστημάτων θέρμανσης των κτιρίων και την αύξηση του «πράσινου» φόρου στα αεροπορικά εισιτήρια.

Είναι ενδεικτικό του κόστους ότι, μεταξύ άλλων, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για το κλείσιμο και του τελευταίου εργοστασίου παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2038, απαιτείται επένδυση ύψους 40 δισ. ευρώ για να χρηματοδοτηθεί η μετάβαση στις περιοχές των ανθρακωρυχείων.

Η κριτική που αντιμετωπίζει η 'Αγγελα Μέρκελ από τα αριστερά του πολιτικού φάσματος, έγκειται, κυρίως, στο ότι ενώ καθυστέρησε να λάβει μέτρα επέλεξε, εν τούτοις, την ύστατη ώρα να καβαλήσει το κύμα των διαδηλωτών της «Παρασκευής για το Κλίμα», έχοντας, πάντα, στραμμένο το βλέμμα και στην θεαματική αύξηση των ποσοστών των Πρασίνων. Την ώρα που πολλοί συντηρητικοί χαρακτήριζαν την Γκρέτα Τούνμπεργκ «αλλοπαρμένη» και τις παρασκευιάτικες διαδηλώσεις για το περιβάλλον «νομιμοποιημένη κοπάνα» από το σχολείο, η Καγκελάριος έσπευδε να υιοθετήσει το κίνημα και να δεσμευθεί για γενναιότερες πολιτικές.

Ίσως θυμήθηκε την αρχή της πολιτικής της καριέρας στην επανενωμένη Γερμανία, όταν υπηρετούσε στην κυβέρνηση του Χέλμουτ Κολ ως υπουργός Περιβάλλοντος. Το 1995, προήδρευσε στην πρώτη Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα η οποία διοργανώθηκε στο Βερολίνο και έφερε την Γερμανία στον ρόλο του πρωτοπόρου στις πολιτικές για περιορισμό των εκπομπών CO2. Σύμφωνα με μια βιογραφία της, κατά την διάρκεια της Διάσκεψης ξέσπασε σε κλάματα αντιμετωπίζοντας την αντίσταση των άλλων βιομηχανικών δυνάμεων, αλλά τελικά επετεύχθη συμφωνία - για την οποία είχε κάθε λόγο να είναι περήφανη. Η ίδια ήταν υπεύθυνη το 1997 και για τις διαπραγματεύσεις για το Πρωτόκολλο του Κιότο, τη μοναδική ως τώρα δεσμευτική διεθνή συνθήκη για το κλίμα. Ως καγκελάριος, αναδεικνύει το κλίμα ως κεντρική προτεραιότητα της Συνόδου Κορυφής της G8 το 2007 στην Γερμανία και πείθει τους υπόλοιπους ηγέτες να δεχθούν τα συμπεράσματα της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) και να συμφωνήσουν στην ανάγκη για μειωμένες εκπομπές CO2. Ο γερμανικός Τύπος την ανακηρύσσει «Καγκελάριο του Κλίματος» (Klimakanzlerin).

Το 2010, ηγούμενη πλέον κυβερνητικού συνασπισμού με τους Φιλελευθέρους (FDP), ακυρώνει «ως απολύτως λάθος» την απόφαση της κυβέρνησης του Γκέρχαρντ Σρέντερ (SPD) για σταδιακή εγκατάλειψη της πυρηνικής ενέργειας έως το 2021, μια απόφαση που αναθεωρεί η ίδια το 2011, λίγες ημέρες μετά την καταστροφή στις πυρηνικές εγκαταστάσεις της Φουκουσίμα. Η εισήγησή της για οριστικό κλείσιμο όλων των πυρηνικών εργοστασίων της Γερμανίας έως το 2022 υπερψηφίζεται με ευρεία πλειοψηφία στην Βουλή. «Η Φουκουσίμα με έκανε να αλλάξω άποψη», δήλωσε η 'Αγγελα Μέρκελ από το βήμα της Bundestag, εγκαινιάζοντας επί της ουσίας αυτό που αργότερα θα ονομαζόταν «ενεργειακή στροφή» (Energiewende).

Μόλις δύο χρόνια μετά, με προσωπική παρέμβαση της Καγκελαρίου στην ιρλανδική προεδρία της ΕΕ, το θέμα της μείωσης εκπομπής καυσαερίων των αυτοκινήτων βγαίνει την τελευταία στιγμή από την ημερήσια διάταξη της Συνόδου Κορυφής, λόγω «των ιδιαιτεροτήτων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίες έπρεπε να ληφθούν υπ' όψιν». Οι αντίπαλοί της την ανακηρύσσουν τότε «Καγκελάριο της αυτοκινητοβιομηχανίας».

Αυτές οι εποχές ωστόσο ανήκουν στο μακρινό παρελθόν. Μετά και την ανοιχτή σύγκρουσή της με τους γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων για το σκάνδαλο με την πετρελαιοκίνηση, η Καγκελάριος αισθάνεται μάλλον απαλλαγμένη από την υποχρέωση να τους προστατεύει με οποιοδήποτε κόστος. Την περασμένη εβδομάδα τους ζήτησε δημοσίως να στραφούν περισσότερο στην ηλεκτροκίνηση. «Η προστασία του κλίματος αποτελεί μεγάλη πρόκληση για την ανθρωπότητα. Η κλιματική αλλαγή είναι ήδη πραγματικότητα. Τα τελευταία 50 χρόνια καταιγίδες, καύσωνες και πλημμύρες έχουν τριπλασιαστεί και εδώ», δήλωσε η κυρία Μέρκελ, για να καταλήξει: «Η Γερμανία είναι βιομηχανική χώρα. Τις τελευταίες δεκαετίες είμαστε υπεύθυνοι για μεγάλο μέρος της εκπομπής καυσαερίων». Πράγματι, η Γερμανία παράγει σήμερα το 2% των καυσαερίων που ευθύνονται για την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Για να επιστρέψουμε στο σήμερα, την Παρασκευή έχουν προγραμματιστεί στην Γερμανία οι μεγαλύτερες έως τώρα διαδηλώσεις για το κλίμα. «Το σχέδιό μας είναι πολύ φιλόδοξο. Υπάρχει η θέληση να πετύχουμε κάτι που θα δικαιώνει το μέγεθος της πρόκλησης», έσπευσε να τους προλάβει ο Αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτς (SPD). Την ίδια ώρα η αντιπολίτευση παραμένει διχασμένη: από τη μία πλευρά η ακροδεξιά Εναλλακτική για την Γερμανία (AfD) απορρίπτει τα σχέδια της κυβέρνησης για κλείσιμο των ανθρακωρυχείων και επέκταση των αιολικών πάρκων, ενώ οι Πράσινοι προειδοποιούν την κυβέρνηση να μην κάνει «μισές δουλειές» με «μέτρα - φύλλα συκής» και απαιτούν να τεθεί συγκεκριμένη ημερομηνία εγκατάλειψης των κινητήρων πετρελαίου και βενζίνης.

Η Γερμανίδα καγκελάριος, η οποία βρίσκεται στο μέσο της τελευταίας θητείας της στο αξίωμα, ετοιμάζεται να δώσει τη δική της απάντηση σε μια ακόμη μεγάλη πρόκληση. Από την απάντηση αυτή θα κριθεί εν πολλοίς τόσο ο δικός της ρόλος στην Ιστορία όσο και της πατρίδας της στο μέλλον.