Του John Authers
Οι τιμές του αργού πετρελαίου έχουν αναρριχηθεί αυτόν τον μήνα σε επίπεδα-ρεκόρ και οι αγορές φαίνεται να έχουν πειστεί ότι το άλλοτε αδιανόητο όριο των 100 δολαρίων ανά βαρέλι θα ξεπεραστεί. Ο αντίκτυπος των τιμών του πετρελαίου το 70 είναι διαβόητος. Οι υψηλές τιμές προκάλεσαν σοβαρές υφέσεις στον ανεπτυγμένο κόσμο και χρηματιστηριακή πτώση δύο φορές. Γιατί δεν έχει γίνει κάτι παρόμοιο ως συνέπεια του τρέχοντος ράλι; Νέα έρευνα από τη Βερονίκ Ρις-Φλόρες της Societe Generale υποδεικνύει ότι η αγορά δεν είναι τόσο ανόητη, ώστε να αδιαφορεί για τις υψηλές τιμές μέχρι στιγμή. Παράλληλα, όμως, υποδεικνύει ότι περαιτέρω ανατίμηση στο πετρέλαιο δύσκολα θα γίνει ανεκτή. Η ίδια χρησιμοποίησε την ιδέα του «πετρελαϊκού φόρτου» -δηλαδή τον όγκο του προς κατανάλωση πετρελαίου επί της μέσης τιμής και διά του ονομαστικού ΑΕΠ. Αυτή η πράξη αποκαλύπτει με ποια αναλογία η παγκόσμια οικονομία έχει αφοσιωθεί στο να αγοράζει πετρέλαιο. Σ αυτήν την ανάλυση, το πετρέλαιο ήταν πολύ φθηνό στα τέλη του 90 και στην τρέχουσα δεκαετία, πριν η εισβολή του Ιράκ πυροδοτήσει ένα ράλι στις τιμές. Με την παγκόσμια οικονομία να αναπτύσσεται σταθερά, το φορτίο πετρελαίου στο τέλος του β 3μήνου του 2007, ήταν αρκετά χαμηλότερα από τα επίπεδα που άγγιξε στα μέσα του περασμένου έτους, (όταν οι υψηλές τιμές έδειξαν να έχουν αντίκτυπο στα χρηματιστήρια). Δεν ήταν μεγαλύτερο από τα επίπεδα του 2005. Επομένως, προκύπτει το επιχείρημα του μισογεμάτου... βαρελιού: Ο πετρελαϊκός πληθωρισμός δεν έπληξε την οικονομική ανάπτυξη. Η κ. Ρις-Φλόρες, όμως, διατυπώνει και το επιχείρημα του... μισοάδειου βαρελιού. Αν οι τιμές διατηρηθούν στα τρέχοντα επίπεδα ή κινηθούν προς τα 100 δολ./βαρέλι, τότε, λέει, οι κινήσεις αυτές θα είναι πιο δύσκολο να απορροφηθούν. Με την τιμή-αναφοράς του ΟΠΕΚ στα 81 δολ./βαρέλι, το πετρέλαιο είναι ακριβότερο κατά 45% σε σχέση με πέρσι. Στο τέλος του β τριμήνου, το παγκόσμιο ονομαστικό ΑΕΠ είχε αυξηθεί μόλις κατά 13%. Αυτό ανεβάζει τον «πετρελαϊκό φόρτο» στα υψηλότερα επίπεδα εδώ και πάνω από μια δεκαετία. (ΗΜΕΡΗΣΙΑ 25/10/07)