«Κούρεμα» Από ΡΑΕ στο Σχέδιο της ΔΕΔΑ - Απεντάχθηκαν τα Έργα Δικτύων Φ. Αερίου 8 Πόλεων

«Κούρεμα» Από ΡΑΕ στο Σχέδιο της ΔΕΔΑ  - Απεντάχθηκαν τα Έργα Δικτύων Φ. Αερίου 8 Πόλεων
του Κώστα Δεληγιάννη
Τετ, 6 Μαΐου 2020 - 18:06

Νέα δεδομένα δημιουργούνται για την «έλευση» του φυσικού αερίου στις έξι πόλεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου (Τρίπολη, Κόρινθος, Άργος, Ναύπλιο, Καλαμάτα, Σπάρτη), καθώς και στη Βέροια και τα Γιαννιτσά από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αφού σύμφωνα με πληροφορίες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ανοίγει τον δρόμο ώστε οι απαραίτητες υποδομές να μην κατασκευαστούν από τη Δημόσια Επιχείρηση Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΑ), όπως προβλεπόταν αρχικά

Έτσι, πλέον οποιαδήποτε άλλη εταιρεία μπορεί να διεκδικήσει την ανάπτυξη των έργων στις εν λόγω οκτώ πόλεις, αφού η ΡΑΕ καταργεί τη ΔΕΔΑ από φορέα υλοποίησής τους.

Οι παραπάνω πόλεις υπάγονται στις γεωγραφικές περιοχές για τις οποίες έως το 2019 η ΡΑΕ χορήγησε άδειες διαχείρισης και διανομής φυσικού αερίου στη ΔΕΔΑ, 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ. Σύμφωνα με τις άδειες, η εταιρεία έχει αναλάβει να αναπτύξει δίκτυα διανομής σε 39 πόλεις επτά Περιφερειών της ελληνικής επικράτειας. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, η άδεια για κάποια Περιφέρεια καθίσταται άκυρη εάν εντός 18 μηνών δεν υλοποιηθούν τα προγραμματισμένα, με βάση τα χρονοδιαγράμματα, έργα.

Στην αργοπορία των 18 μηνών βασίστηκε η ΡΑΕ για να «ψαλιδίσει» κατά οκτώ πόλεις το επιχειρηματικό πρόγραμμα της ΔΕΔΑ. Η απένταξή τους έγινε στο πλαίσιο έγκρισης από την Αρχή του νέου Προγράμματος Ανάπτυξης της ΔΕΔΑ, της περιόδου 2020-2024. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κριτήριο που χρησιμοποιήθηκε ήταν αν το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα για κάθε περιοχή, όπως αυτό περιγράφεται στο νέο Πρόγραμμα, υστερεί ή όχι πάνω από 18 μήνες από το αρχικό χρονοδιάγραμμα που είχε εκπονήσει η εταιρεία στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης για τα έτη 2018-2022. Κάτι που σύμφωνα με τη ΡΑΕ ισχύει για τα Γιαννιτσά, τη Βέροια και ολόκληρη την Περιφέρεια Πελοποννήσου, με συνέπεια να απεντάξει αυτές τις περιοχές από το νέο Πρόγραμμα που ενέκρινε.

«Παράθυρο» υποβολής αίτησης αναθεώρησης

Πηγές πάντως της ΔΕΔΑ δηλώνουν ότι η εταιρεία μελετά την έγκριση της ΡΑΕ, σημειώνοντας ότι είναι πολύ πιθανό να υποβάλουν αίτηση αναθεώρησης της απόφασης. Προσθέτουν ότι η ΔΕΔΑ διατηρεί στο ακέραιο το ενδιαφέρον της για τις εν λόγω περιοχές, επισημαίνοντας ότι ο τρόπος με τον οποίο εφάρμοσε η ΡΑΕ το κριτήριο της 18μηνης καθυστέρησης, δηλαδή με την αντιπαραβολή του νέου με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, συνιστά ερμηνεία της ΡΑΕ, αφού στο θεσμικό πλαίσιο δεν υπάρχει ανάλογη ρητή αναφορά.

Όπως συμπληρώνουν, πέρα από τη νομική πτυχή της απόφασης, η ΡΑΕ δεν έλαβε υπόψη της ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα της ΔΕΔΑ θα μπορούσε να υλοποιηθεί μόνον υπό συγκεκριμένες τεχνικές προϋποθέσεις, οι οποίες δεν ικανοποιήθηκαν στο διάστημα που μεσολάβησε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα πρόδρομα έργα τα οποία ήταν απαραίτητα για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής, όπως η «έξοδος» από τον ΔΕΣΦΑ στο δίκτυο του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, από την οποία θα τροφοδοτούνται η Κόρινθος, το Άργος και η Τρίπολη.

Επίσης, η Καλαμάτα και η Σπάρτη προβλέπεται να τροφοδοτούνται με LNG από το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, τη στιγμή που η σχετική υποδομή αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί από τον Σεπτέμβριο του 2021. Παράλληλα, τα έργα της Πελοποννήσου δεν κατέστη εφικτό να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, με συνέπεια η ΔΕΔΑ να λάβει απόφαση να τα χρηματοδοτήσει με ίδιους πόρους.

Στην περίπτωση της Βέροιας και των Γιαννιτσών, από την άλλη πλευρά, ο ανεφοδιασμός των δικτύων διανομής θα γίνεται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG). Ωστόσο, ακόμη και σήμερα δεν έχει αδειοδοτηθεί η εγκατάσταση των απαραίτητων σταθμών αποσυμπίεσης.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")