ΑΔΜΗΕ: Επανέρχεται η Τάση Ιδιωτικοποίησης - Εν Αναμονή Εξελίξεων το Τελευταίο Τετράμηνο του Έτους

ΑΔΜΗΕ: Επανέρχεται η Τάση Ιδιωτικοποίησης - Εν Αναμονή Εξελίξεων το Τελευταίο Τετράμηνο του Έτους
Του Κώστα Δεληγιάννη*
Τετ, 15 Ιουλίου 2020 - 11:43

Στο τελευταίο τετράμηνο της χρονιάς τοποθετούν υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η διαδικασία πήγε πίσω λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, με συνέπεια να προγραμματίζεται σε μεταγενέστερο χρόνο

 

 

από άλλες ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, όπως των ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας. Όπως προσθέτουν, προς το παρόν δεν έχει οριστικοποιηθεί το ποσοστό των μετοχών που θα εκχωρηθεί, κάτι που θα γίνει μέσα από τις διαβουλεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές, από τις οποίες θα αποτυπωθεί το μερίδιο το οποίο θα επιδιώξουν να αποκτήσουν από την εταιρεία.

Ο κινεζικός παράγοντας

Όπως είναι γνωστό, ιδιαιτερότητα στη συγκεκριμένη ενεργειακή αποκρατικοποίηση αποτελεί το δικαίωμα πρώτης προσφοράς που κατέχει η κινεζική State Grid, μέτοχος μειοψηφίας στον ΑΔΜΗΕ με 24%, για την εξαγορά του ποσοστού που θα διαθέσει το Ελληνικό Δημόσιο. Σε αυτό το πλαίσιο, κατά την επίσημη επίσκεψη του πρόεδρου της Κίνας στη χώρα μας είχε διαφανεί η πρόθεση της κινεζικής πλευράς να ασκήσει το δικαίωμα, ενισχύοντας το μερίδιό της.

Μια τέτοια εξέλιξη θα κινούνταν σε διαφορετικό μήκος κύματος από τις επιλογές της Κομισιόν, η οποία δεν επιθυμεί την ενίσχυση της κινεζικής παρουσίας στις ευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές. Μάλιστα, η στάση των Βρυξελλών έναντι των επενδυτών τρίτων χωρών φαίνεται να έχει ισχυροποιηθεί έτι περαιτέρω το τελευταίο χρονικό διάστημα, όπως δείχνει η Λευκή Βίβλος που εξέδωσε τον Ιούνιο για την αντιμετώπιση των στρεβλωτικών επιπτώσεων που προκαλούν οι ξένες επιδοτήσεις στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά.

Με βάση τα στελέχη του ΥΠΕΝ, πάντως, η έκδοση της Λευκής Βίβλου δεν σημαίνει αλλαγή του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τις ιδιωτικοποιήσεις στην Ε.Ε., αλλά αποτελεί προτροπή της Κομισιόν προς τα κράτη-μέλη. Όπως επισημαίνουν με νόημα οι ίδιες πηγές, η Ελλάδα είναι ανοικτή σε επενδύσεις από όλο τον κόσμο, ενώ οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν με γνώμονα το τι θα είναι πιο ευνοϊκό οικονομικά και ρυθμιστικά για τη χώρα. Κάτι που στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ σημαίνει την καλύτερη εξυπηρέτηση των στρατηγικών λόγων για τους οποίους γίνεται η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή.

Εξελίξεις και στην Αριάδνη

Σύμφωνα με τους κύκλους του υπουργείου, εξελίξεις αναμένονται τους επόμενους μήνες και στην περίπτωση της εισόδου μετόχου μειοψηφίας στην Αριάδνη Interconnection, φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτη - Αττική.

Έτσι, έως τον Σεπτέμβριο το υπουργείο αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή σχετική ρύθμιση που θα ξεμπλοκάρει την είσοδο, καθώς θα δημιουργεί το θεσμικό πλαίσιο που απαιτείται για την εισαγωγή νέων επενδυτών. Από την άλλη πλευρά, ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη υποβάλει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) πρόταση για τη διαδικασία με την οποία ένας ή περισσότεροι επενδυτές θα μπορέσουν να εξαγοράσουν μειοψηφικό μερίδιο ποσοστών στην Αριάδνη. Έτσι, η έγκριση της πρότασης από την Αρχή αποτελεί τη δεύτερη προϋπόθεση για να ξεκινήσει η διαδικασία.

Νέα εταιρική ταυτότητα

Τα αποκαλυπτήρια της νέας εταιρικής του ταυτότητας πραγματοποίησε χθες ο ΑΔΜΗΕ, παρουσιάζοντας το νέο λογότυπο και τον νέο ιστότοπο (www.admie.gr), σηματοδοτώντας με αυτόν τον τρόπο τον μετασχηματισμό του σε μια σύγχρονη, ισχυρή εταιρεία, που ενσωματώνει στη στρατηγική της την καινοτομία, τη βιωσιμότητα και την ευαισθησία προς το περιβάλλον και την κοινωνία. Ο υφυπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Γεράσιμος Θωμάς, έκανε λόγο για εταιρική μετεξέλιξη «που απορρέει από την εξωστρέφεια, απαραίτητο κομμάτι του ρόλου του ΑΔΜΗΕ και της ενεργειακής ασφάλειας του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας». Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ, Μάνο Μανουσάκη, «με την ανανέωση του εταιρικού μας σήματος θέλουμε να αποτυπώσουμε τη μετάβαση σε μια νέα εποχή, όπου η ηλεκτροδότηση γίνεται πιο καθαρή, πιο αποδοτική και ακόμη πιο αξιόπιστη για όλους».

*(Από τη Ναυτεμπορική)